گزارشی جامع درباره عملکرد مثبت سازمان مدیریت پسماند شهرداری قدس در بحران کرونا؛

شهرداری قدس در تلاش برای تحقق شهری با نشان سبز پاکیزگی

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۰۹:۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۱۴۱۳۱۲
شهرداری قدس در تلاش برای تحقق شهری با نشان سبز پاکیزگی
سازمان مدیریت پسماند نیز همچون دیگر بخش‌های مدیریت شهری به نوبه خود رسالت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در خصوص مراقبت‌های بهداشتی در شرایط همه‌گیری کرونا را انجام داده است که این امر با استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی و تبلیغات محیطی تحقق یافته است. از دیگر فعالیت‌های این سازمان می‌توان به پیگیری دستورات وزارت بهداشت و درمان در خصوص بیماری کرونا و توزیع روزانه ماسک و دستکش بین کارکنان و پرسنل فنی و ترابری سازمان اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ ﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻳﻜﺠﺎﻧﺸﻴﻨﻲ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘسماﻧﺪﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﺮﻳﻘﻲ ﺍﺯ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﺭ ﻣﻲﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﭘﺎﺋﻴﻦ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺟﻤﻌﻴﺖ، در فرآیند ﺩﻓﻊ ﺯﺑﺎﻟﻪﻫﺎ دردسرساز نبود؛ ﻭﻟﻲ با گسترش شهرها و افزایش بی‌رویه جمعیت آنها، تغییر الگوی مصرف جوامع، ازدیاد سرسام‌آور پسماند و همچنین نبود روش‌های علمی و مدیریتی مؤثر در امر تولید، جمع‌آوری و دفع پسماندها، این موضوع به یکی از معضلات اساسی جوامع شهری تبدیل شد. بدین ترتیب ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﺩ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻨﺴﺠﻢ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﻣﺸﺨﺺ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎﻱ ﺟﻬﺎﻥ ﺁﻏﺎﺯ ﮔﺮﺩﻳﺪ. امروزه سازمان مدیریت پسماند یکی از واحدهای مهم شهرداری است که نظافت و رفت و روب معابر، جمع‌آوری و انتقال پسماندها، دفع و مراقبت‌های پس از آن و احداث واحدهای جدید پردازش و بازیافت پسماندها را برعهده دارد.

در حال حاضر روزانه حدود 280 تا 300 تن زباله در شهرقدس تولید می‌شود که کار جمع‌آوری این میزان زباله از مبدا تا محل دفن با همکاری نواحی به عهده سازمان مدیریت پسماند شهرداری قدس است. این سازمان با آماری نزدیک به 110 پرسنل یکی از گسترده‌ترین واحدهای شهرداری شهرقدس به شمار می‌رود و به نمایندگی از شهرداری در تلاش است که شهرقدس به عنوان شهری با نشان سبز نظافت و پاکیزگی در کشور شناخته شود و در این حوزه با همکاری ارزنده پیمانکاران و پاکبانان عزیز فعالیت دارد.

جمع‌آوری و دفع روزانه بیش از 280 تن زباله در شهرقدس

نظافت و رفت و روب معابر، جمع‌آوری و انتقال پسماندها، دفع و مراقبت پس از دفع، استحصال انرژی از پسماند، احداث واحدهای جدید پردازش پسماند و نظارت و کنترل آن بر عهده سازمان مدیریت پسماند شهرداری قدس است. چنانکه در حال حاضر روزانه بیش از 280 تن انواع پسماند از سطح شهر جمع‌آوری و دفع می‌گردد. در این وضعیت کرونایی، بعد از بیمارستان‌ها و کادر درمان؛ این پاکبانان به عنوان سفیران پاکیزگی شهر و مدیران خدمات شهری هستند که توانسته‌اند با حفظ بهداشت محیط زیست، سلامتی شهروندان و پاکیزگی شهر سربلند بیرون آیند. 

اطلاع‌رسانی توصیه‌های مدیریت پسماند در زمان شیوع ویروس کرونا

سازمان مدیریت پسماند نیز همچون دیگر بخش‌های مدیریت شهری به نوبه خود رسالت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در خصوص مراقبت‌های بهداشتی در شرایط همه‌گیری کرونا را انجام داده است که این امر با استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی و تبلیغات محیطی تحقق یافته است. از دیگر فعالیت‌های این سازمان می‌توان به پیگیری دستورات وزارت بهداشت و درمان در خصوص بیماری کرونا و توزیع روزانه ماسک و دستکش بین کارکنان و پرسنل فنی و ترابری سازمان اشاره کرد.

سرویس‌دهی خودروهای سازمان به سایر دوایر شهرداری

از سری اقدامات مهم صورت گرفته توسط این سازمان می‌توان به سرویس‌دهی برخی ماشین‌آلات سازمان به سایر دوایر شهرداری مانند سرویس‌دهی به امور شهری مناطق یک و دو، معاونت امور زیربنایی شهرداری، کارگروه پسماند، سکوی مکانیزه، کنترل نظارت و اجرائیات، اداره زیباسازی و سازمان فضای سبز اشاره داشت که با توجه به اهمیت آماده به کار بودن و سرویس بموقع این ماشین‌آلات، خدمات تعمیراتی در واحد فنی و اجرایی سازمان صورت می گیرد.

سرویس و تعمیر ماشین‌آلات در راستای نگهداری بهینه ناوگان در داخل سازمان انجام می‌شود

در حوزه تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات واحد موتوری سازمان، اقدامات به صورت روزانه و روتین انجام می‌پذیرد. سعی بر آن است تمامی اقدامات فنی و نگهداری ماشین‌آلات تا حداکثر امکان درون سازمان صورت پذیرد و در غیر این صورت فرد متخصص از بیرون مجموعه برای اقدام مربوطه تحت نظارت سازمان کار می کند، زیرا ماشین‌آلات به هیچ عنوان برای تعمیرات به بیرون انتقال نمی یابد. تعمیرگاه سازمان به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع خدمات‌رسانی شهری و التزام به تعهدات سازمان در خصوص تامین ماشین‌آلا‌ت خدمات شهری و اجرای پروژه‌های عمرانی بایستی همیشه فعال و پویا باشد.

بازنگری در فرمول‌های دریافت عوارض پسماند

واقعی و کانالیزه‌سازی فرمول‌های عوارض پسماند با کمک اساتید و متخصصان این حوزه یکی از برنامه‌های سازمان مدیریت پسماند در سال ۹۹ است چرا که عوارض‌‌های فعلی پسماند کارشناسی شده و فرموله نیست. عوارض پرداختی توسط شهروندان یکی از منابع اصلی درآمد پایدار شهرداری‌ها محسوب می‌شود، بنابراین پرداخت بموقع عوارض پسماند توسط شهروندان می‌تواند دغدغه‌های موجود در حوزه مدیریت پسماند را کاهش داده تا خدمات به‌روزتر و باکیفیت‌تری به شهروندان ارائه شود.

در خصوص وضعیت دریافت عوارض پسماند از صنوف و کسبه نیز با توجه به درگیری با ویروس کرونا و تاثیر مستقیم آن بر وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور، بنا بر نظر مساعد شهردار محترم، نسبت به کسبه و صنوف مساعدت مناسبی انجام شد و با تعیین مهلت، فشاری برای پرداخت عوارض پسماند بر صنوف تحمیل نشد.

احداث تصفیه‌خانه شیرابه در ایستگاه پسماند شهرقدس

روزانه بیش از 280 تن انواع پسماند از سطح شهرقدس توسط این سازمان جمع‌آوری و انتقال می‌یابد که این حجم عظیم از پسماند موجب تولید شیرابه در محل جمع‌آوری پسماند می‌گردد، لذا احداث تصفیه‌خانه در این محل ضروری است. از آنجایی که بازیافت این پسماندها مورد توجه ویژه این سازمان قرار دارد، لذا طی مکاتبات صورت گرفته با اداره محیط زیست شهرستان، احداث تصفیه‌خانه شیرابه در ایستگاه انتقال پسماند شهرقدس مراحل مطالعاتی خود را برای انتخاب سیستم تصفیه‌خانه سپری می‌کند و در آینده اجرایی خواهد شد.

طرح تبدیل پسماند حوزه فضای سبز شهرقدس به کود مالچ

یکی از اقداماتی که در سال ۹۸ به صورت آزمایشی توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری قدس اجرایی شد، موضوع تبدیل پسماند کشاورزی بود. توجه به ضایعات و پسماندهای کشاورزی اهمیت فراوانی در راستای رسیدن به توسعه پایدار دارد که می‌توان توسط مدیریت صحیح پسماندهای بخش کشاورزی و همچنین کاهش ضایعات این بخش، به منظور رسیدن به اهداف توسعه پایدار، تولید انرژی‌های زیستی و حفظ محیط زیست گام برداشت. مواد اولیه این فرآیند پسماند حوزه فضای سبز از قبیل شاخ و برگ درختان، تنه و سرشاخه بود که در فاز آزمایشی با محوریت معاونت خدمات شهری و همکاری سازمان سیما، منظر و فضای سبز، پسماند ماحصل فضای سبز موجود در سطح شهر دیگر برای دفن منتقل نشد و با همکاری بخش خصوصی در یک سایت فرعی تبدیل به کود مالچ شد. در این فرآیند پس از خرد شدن پسماند ورودی، آفت‌کشی، تغذیه با برخی مواد معدنی و رنگ‌آمیزی مجددا در فضای سبز به عنوان یک پوشش خاکی با مزایای بسیار بالا استفاده می‌شود. سال گذشته این اقدام در فصل پاییز صورت گرفت و با توجه به موفقیت‌آمیز بودن آن فاز دوم این طرح در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

استقرار سطل‌های تفکیک زباله در شهرقدس


یکی دیگر از برنامه‌های مهم سازمان در سال ۹۹ تجهیز مدارس و ادارات به سطل‌های تفکیک زباله است که سطل های مخصوصی برای این امر پیش‌بینی و توزیع شده است. علاوه بر کمک به فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدا به‌ویژه در میان دانش‌آموزان و شهروندان، از محسنات این روش عدم آلودگی مواد زاید قابل بازیافت با هم و در نتیجه عدم نیاز به ضدعفونی و شستشوی مضاعف و همچنین جلوگیری از صرف هزینه‌های مازاد است که می‌تواند در چرخه بازیافت قرار بگیرند. در این طرح از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۲۰۰ سطل زباله در مدارس، مساجد و ادارات توزیع شده است.

ضدعفونی روزانه کلیه خودروهای ناوگان انتقال پسماند شهرداری قدس

از اسفندماه ۹۸ و با شیوع ویروس کرونا، با عنایت به دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی ضدعفونی اماکن و ناوگان خدمات‌رسان شهرداری قدس از جمله ناوگان انتقال پسماتد شهرقدس در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار گرفت. در راستای اجرای پروتکل های بهداشتی و به منظور جلوگیری و کاهش شیوع و گسترش ویروس کرونا، تمامی خودروهای حامل پسماند در ایستگاه میانی انتقال شستشو و ضدعفونی می‌شوند‌. با توجه به اینکه روزانه حدود ۷۰ سرویس خودروی سنگین و نیمه‌سنگین وظیفه حمل پسماند شهرقدس را برعهده دارند، به منظور حفظ بهداشت عمومی و جلوگیری از انتقال آلودگی ضدعفونی مستمر و روزانه ناوگان در دستور کار این سازمان قرار دارد.

استفاده شهرداری قدس از مواد ضدعفونی سازگار با محیط زیست

در موضوع مواجهه با کرونا سازمان مدیریت پسماند شهرداری قدس در صف دوم مقابله با این ویروس با توجه به سر و کار داشتن با پسماند و به‌ویژه پسماند عفونی در این دوره، در اولین گام اقدام به خرید مواد ضدعفونی سازگار با محیط زیست کرد. در همین راستا خودروهای حمل زباله و پسماند روزانه ۲ مرتبه ضدعفونی و گندزدایی می‌شود و مواد ضدعفونی مورد استفاده از نوع استاندارد و سازگار با محیط زیست می‌باشد و هیچ گونه خطری برای افراد درگیر و شهروندان ندارد.

ازسرگیری برنامه‌های آموزشی مدیریت پسماند منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کروناست

سازمان مدیریت پسماند شهرداری قدس برنامه‌ریزی‌هایی در جهت برگزاری چند برنامه و همایش بزرگ آموزشی در حوزه مدیریت و تفکیک پسماند به‌ویژه برای دانش‌آموزان در سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ انجام داد که متاسفانه با توجه به شیوع بیماری کرونا و لغو برگزاری مراسمات و تجمعات، تمامی آن‌ها به حالت تعلیق درآمد. این همایش‌ها در صورت صدور مجوز برگزاری تجمعات با توجه به برنامه‌ریزی مناسب در حوزه علمی و آموزشی در سطح شهرقدس برگزار خواهد شد. با توجه به تناژ زباله تولیدی به صورت روزانه در سطح شهر، به مشارکت همگانی نسبت به کاهش تولید پسماند و تفکیک از مبدا نیازمندیم. از این رو سازمان مدیریت پسماند شهرداری قدس با اقداماتی همچون برگزاری کلاس‌های آموزشی، چاپ و نصب بنر در مدارس، به دنبال فرهنگسازی در این زمینه در میان دانش‌آموزان می‌باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز