آیا مصونیت طبیعی در برابر کووید بهتر از واکسن است؟/ اگر قبلا ابتلا به کووید داشته اید آیا باز هم به واکسن نیاز دارید؟

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۱۲:۲۰:۵۱
کد خبر: ۱۱۴۱۵۲۴
آیا مصونیت طبیعی در برابر کووید بهتر از واکسن است؟/ اگر قبلا ابتلا به کووید داشته اید آیا باز هم به واکسن نیاز دارید؟
دکتر سحر اعتماد، متخصص بیماری‌های داخلی در یادداشتی در رابطه با نیاز به واکسن کویید۱۹ سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ دکتر سحر اعتماد، متخصص بیماری‌های داخلی و دارای بورد تخصصی در یادداشتی با اشاره به اهمیت موضوع واکسن کرونا نوشته است:

اگرچه محققان مطمئن نیستند که آیا واکسن یا خود عفونت پاسخ ایمنی قوی تری ایجاد می‌کند، اما یک چیز واضح است: واکسن بسیار ایمن تر است.

پیش بینی اینکه چه کسی از یک ابتلای طبیعی زنده خواهد ماند دشوار است.

مزیت اصلی واکسن این است که قابل پیش بینی و ایمن است و برای ایجاد یک پاسخ ایمنی خوب، بهینه سازی شده است.

اما ما در مورد مقایسه ایمنی ناشی از عفونت قبلی با محافظت از واکسن های جدید چه می دانیم؟ و اگر قبلاً مبتلا به کووید شده‌اید آیا واکسیناسیون بی خطر است؟

کدام یک پاسخ ایمنی قوی تری ایجاد می‌کند: یک عفونت طبیعی یا یک واکسن؟

واکسن برخی از عوامل بیماری زا مانند باکتری‌های پنوموکوک ایمنی بهتری نسبت به عفونت طبیعی ایجاد می‌کند.

شواهد اولیه نشان می‌دهد که شاید واکسن‌های کووید هم در این گروه قرار بگیرند.

در داوطلبانی که مودرنا دریافت کرده اند، آنتی بادی بیشتری-یک نشانگر پاسخ ایمنی-در خون آن‌ها نسبت به افرادی که با کووید بیمار شده‌اند، وجود دارد.

با این حال در موارد دیگر، عفونت طبیعی قدرت بیشتری نسبت به واکسن دارد.

به عنوان مثال ابتلا به اوریون ایمنی مادام العمر ایجاد می‌کند، اما برخی از افرادی که یک یا دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، هنوز به این بیماری مبتلا می‌شوند.

خوشبختانه ایمنی طبیعی از ویروس کرونا بسیار قوی است.

اکثریت قریب به اتفاق افراد آلوده حداقل برخی از آنتی بادی‌ها و سلول‌های ایمنی تولید می‌کنند که می‌توانند از عفونت مجدد جلوگیری کنند.

در افرادی که فقط به طور خفیف بیمار شده‌اند، ممکن است در طی چند ماه، محافظت از سیستم ایمنی بدن که می‌تواند از عفونت دوم جلوگیری کند، کاهش یابد. این افراد ممکن است بیش از دیگران از واکسن بهره‌مند شوند.

تنوع در پاسخ ایمنی از عفونت طبیعی ممکن است به دلیل تفاوت در میزان ویروسی باشد که فرد در معرض آن قرار گرفته است.

با یک واکسن، همه دوز یکسانی دریافت می‌کنند که در ایجاد پاسخ ایمنی موثر است.

درست است که افراد جوان و سالم در گروه کم خطر برای این بیماری قرار دارند ولی معلوم نیست که چرا برخی از افراد بسیار بیمار می‌شوند و می‌میرند در حالی که دیگران علامتی ندارند.

چندین مطالعه نشان داده که افرادی که جهش‌های خاصی در ژن‌های مرتبط با ایمنی دارند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید هستند که این موضوع هیچ ارتباطی با سن فرد ندارد.

مطالعه‌ای روی بیش از ۳۰۰۰ نفر از افراد ۱۸ تا ۳۵ سال بستری به دلیل کووید انجام شده و دیده شده است که ۲۰ درصد نیاز به بخش مراقبت ویژه پیدا می‌کنند و ۳ درصد فوت می‌کنند.

هیچ کس در برابر بیماری شدید کووید مصون نیست، حتی اگر خود شخص خطر بالا نداشته باشد شاید خانواده و دوستان وی داشته باشند.

از هر ۳ نفر که از کووید بهبود می‌یابند یکه دجار عوارض مزمن مثل خستگی مزمن و طپش قلب یا علائم اسکلتی عضلانی تا ماه‌ها بعد می‌شود، این بیشتر شامل افراد زیر ۳۵ سال است که هیچ بیماری زمینه‌ای هم ندارند.

برخی افراد بعد از بهبودی از فاز حاد کووید علائم بیماری‌های خودایمنی مثل لوپوس و آرتریت روماتوئید را نشان می‌دهند؛ در مقابل واکسن‌های کووید خطرات شناخته شده خیلی کمی دارند، آن‌ها بر روی ده ها هزار نفر آزمایش

 شده اند و تاکنون عارضه جانبی خطرناکی نشان نداده‌اند

هنگامی که واکسیناسیون میلیون‌ها نفر انجام شود شاید یک یا دو اتفاق بسیار نادر رخ دهد ولی باید بدانیم که آنها بسیار نادرتر از حوادث ناگوار مرتبط با عفونت طبیعی ناشی از کرونا ویروس هستند.

آیا واکسن برای کسی که به کووید مبتلا شده بی خطر است؟

واکسن در این افراد بی خطر است و احتمالا میزان ایمنی طبیعی ایجاد شده را نیز افزایش می دهد؛ برای دریافت واکسن افرادی که سابقه ابتلا ندارند نسبت به افرادی که در ۹۰ روز گذشته مبتلا شده‌اند اولویت دارند.

 

نظر شما