اختصاصی برنا؛

فیروزه کوبی و میناکاری از اصفهان تا پردیس

۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۱۱:۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۱۴۵۰۸۳
فیروزه کوبی و میناکاری از اصفهان تا پردیس
رییس صنایع دستی و میراث فرهنگی پردیس گفت: با شناسایی دو رشته جدید فیروزه‎کوبی و پته‎دوزی، تعداد رشته‌های صنایع دستی فعال شهرستان به ۳۳ عنوان رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ فیروزه کوبی یکی از معدود رشته های صنایع دستی است که زیبایی و گیرایی یک فرآورده ی خوب صنایع دستی را با خود دارد، بطوریکه گفته می شود قدمت این صنعت به حدود شصت سال قبل می رسد، در آنزمان شخصی بنام یوسف حکمیان معروف به محمد رضا در مشهد کار فیروزه کوبی بر روی زینت آلاتی مانند دستبند، گل سینه، گوشواره و .... را شروع نمود و حدود بیست سال بعد این صنعت توسط صنعتگر دیگری بنام حاج داداش به اصفهان وارد شد، البته ابداع کننده هنر فیروزه‌کوبی بر روی اشیا و ظرف‌‌های مسی فردی  در محله کلیمی‌های اصفهان بود که پس از مدتی با استقبال از این هنر زیبا طرفداران خود را پیدا کرد. و کم کم این هنر فاخر جایگاه واقعی خود را نزد هنردوستان یافت و امروز مورد علاقه زیادی از افراد است و با ترکیب زیبای صنعت و هنر ایرانی که با مس و فیروزه عجین شده یکی از بهترین زینتی های خانه های ایرانی و هدایای محبوب بشمار می رود.

 از مدرسه تا کارگاه فیروزه کوبی

امروز به سراغ اولین بانوی فیروزکوب شهرستان پردیس رفته ایم که از قضا از فرهنگیان این منطقه است و صبح ها در مدرسه مشغول است و عصرها در کارگاه کوچک  فیروزه کوبی خود به هنر مورد علاقه اش می پردازد.

 هنر زیبای فیروزه کوبی و میناکاری که صبر می خواهد و هنر... و خاک خوری های خودش را دارد تا سرمایه ات با همه عشقی که گذاشتی و سختی کارش به دستت برسد و باز دوباره شروع کنی!

"فاطمه محمدی"  به همراه خواهرش چند سالی است که برای یادگیری این هنر زیبا و شکیل ایرانی تلاش کرده و امروز با تولید انواع کارهای زیبا و زینتی توانسته نظر مسئولین و هنردوستان شهر را جلب کند.

وی که برای یادگیری این هنر زحمات زیادی کشیده در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: برای آموزش حتی مجبور شدم نزد یکی از هنرمندان اصفهانی بروم و با تکنیک ها و جزییات کار آشنا شوم و برای تهیه مواد اولیه مس و سنگ و...گاهی باید سفارشات از اصفهان، مشهد و ... به پردیس برسد و این هزینه کار را بالا می برد اما ما کارهای تمام شده را برای اینکه افراد بیشتری امکان خرید داشته باشند حتی از خود اصفهان هم پایین تر میفروشیم.

این هنرمند همچنین می گوید:  فیروزه کوبی بغیر از جواهرات در ظروفی مانند بشقاب، لیوان، گل آبپاش و .... نیز مورد استفاده قرار می گیرد و می توان از وجود علاقمندان به این هنر در کارگاه برای چیدن فیروزه بر روی کار بخصوص بانوان استفاده کرد و در این زمینه اشتغال انجام داد که این نیازمند همکاری مسئولین نیز هست چون   احتیاج به فضای بزرگ تری برای کار خواهد بود. 

محمدی که برای اولین بار در نمایشگاه صنایع دستی شهرستان پردیس در هتل پارک فناوری شرکت داشته می گوید: برپایی نمایشگاه ها برای هنرمندان بسیار ضروری است و ازین فرصت ها برای ایجاد ارتباط با علاقمندان رشته مورد نظر و تبادل اطلاعات هنری و ایجاد بازار فروش می توان استفاده کرد اما هنر فیروزکوبی و میناکاری بدلیل استفاده از مواد گران قیمت مثل مس و سنگ و ظرافت های کاری انجام شده معمولا قیمت تمام شده بالاتری نسبت به بقیه کارها دارد و بنابراین خرید آن در توان همه نیست و افراد خاصی صرفا امکان تهیه دارند و این البته بازار فروش را برای هنرمند سخت می کند  اما ما باز هم سعی می کنیم با قیمتی کمتر از بازار کارها را بفروشیم و گاهی هم با اعتراض هنرمندان دیگر این رشته روبرو می شویم اما در واقع برای استفاده همشهریانمان و تهیه این هنر دستمزد زیادی برنمیداریم.

وی همچنین گفت: یکی از کارهای جنبی صنعت فیروزه کوبی کار تهیه ی زیر ساخت است که در کارگاه زرگری بطور جداگانه انجام می شود و در حال حاضر صنعت دستی فیروزه کوبی  در اصفهان رایج و صنعتگران شاغل در این رشته محدود و منحصر به تعداد کمی می شوند.

محمدی می گوید: سنگ فیروزه یکی از زیبا‌ترین سنگ‌های موجود در جهان است که همواره مورد توجه قرار گرفته و رنگ جذاب و آبی این سنگ به دلیل وجود عنصر مس در آن است و این زیبایی ها این اثر هنری را زیبا و جذاب کرده است و این سنگ در کشورهای مصر، مکزیک، آمریکا و ایران یافت می‌شود اما بهترین و مرغوب‌ترین نوع این سنگ مربوط به کشور ایران است که از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین معدن فیروزه جهان که در نیشابور است استخراج می‌شود و ما سفارشات سنگ را از همین منطقه داریم و ناگفته نماند که هنرپروران این رشته از این سنگ و زیبایی‌های آن بی‌بهره نمانده‌اند و آثار زیبایی را بر روی مس با این سنگ خلق نموده اند که به فیروزه‌کوبی شهرت دارد.

درخشش هنر فیروزه کوبی در نمایشگاه صنایع دستی پردیس 

در حاشیه نمایشگاه صنایع دستی با سمیه خاکپور رییس صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان پردیس گفتگو کردیم، وی در این رابطه ضمن ابراز خشنودی از فعالیت این هنرزیبا در شهر پردیس و آثار زیبای غرفه فیروزه کوبی گفت: در حال حاضر با شناسایی دو رشته جدید فیروزه‎کوبی و پته‎دوزی، تعداد رشته‌های صنایع دستی فعال این شهرستان به ۳۳ عنوان رسیده و  بیش از ۲۵۰ هنرمند و صنعتگر مجوز و پروانه تولید انفرادی و کارگاهی را از این اداره دریافت کردند که بتازگی هنر فاخر فیروزه کوبی روی مس بواسطه فاطمه محمدی هنرمند شهرستان پردیس به این رشته های فعال شهر اضافه شده است.

وی به برپایی چندین نمایشگاه صنایع دستی  طی چند ماه اخیر و با وجود محدودیت های کرونایی و با رعایت شرایط خاص بصورت مجازی و غیره اشاره کرد و گفت: اخرین نمایشگاه اداره صنایع دستی و میراث فرهنگی در پارک فناوری پردیس با حضور ۵۰ هنرمند و صنعتگر در ۲۰ عنوان رشته  قلم زنی ، نقاشی زیر لعاب، سفال و سرامیک،مرصع کاری، چرم دوزی، خاتم کاری، منبت، چوب، احجام سنتی و زیور آلات، میناکاری، پتینه، فیروزه کوبی روی مس و...بود که با استقبال خوب هنرمندان هم روبرو شد اما ما بدلیل شرایط کرونایی با محدودیت تبلیغ و حضور افراد روبرو بودیم.

خاکپور می گوید: بیماری کرونا فرصت عرضه محصولات هنری را از هنرمندان گرفته و این درحالی است که منبع تامین درآمد  تعداد زیادی ازآنها  تنهابه عرضه آثار هنری آنها محدود می شود و مشکلات اقتصادی زیادی به دلیل فروش نرفتن آثار هنری دارند.

وی همچنین گفت: با حمایت دستگاه‌ها و ادارات شهرستان و تخصیص مکانی برای برپایی نمایشگاه های موقت عرضه محصولات ، مشکل اقتصادی هنرمندان تا حدی مرتفع خواهد شد.

وی معتقد است: ما اساتید متبحری در شهرستان پردیس داریم که باید از آنها حمایت شود و با تخصیص فضای مناسب آموزش و  تبلیغات موثر می توان از آنها حمایت لازم را داشت و گامی برای توسعه هنر آنها و فروش آثارشان برداشت.

گفتنی است طی دو سال اخیر با فعالیت های گسترده اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان پردیس و مدارس اجتماع محور شرکت عمران پردیس در فازهای جدید مسکن مهر و افزایش روز افزون جمعیت در این شهرستان و حمایت از بانوان کارآفرین و هنرمند شاهد رشد چشمگیر هنرمندان بویژه بانوان در شهرستان پردیس بوده ایم و حمایت مسئولین این شهرستان بویژه فرمانداری قابل تقدیر است چنانچه مراسم  کلنگ زنی احداث  بازارچه صنایع دستی پردیس مدتی پیش زده شد و قول افتتاح آن در سال جدید به هنرمندان منطقه داده شده است. 

 

67

34

33

32

69

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز