پیش درآمدی بر هویت معمار ایران اسلامی کتابی برای استفاده مهندسان و معماران شهری

۱۴۰۰/۰۲/۱۶ - ۱۷:۴۹:۳۲
کد خبر: ۱۱۷۵۳۶۱
پیش درآمدی بر هویت معمار ایران اسلامی کتابی برای استفاده مهندسان و معماران شهری
کتاب « پیش درآمدی بر هویت معمار ایران اسلامی » برای استفاده مهندسان و معماران شهری در سال 1400تهیه و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ مؤلفان این کتاب محمد بهزادپور- امین توکلی سعی کرده اند در این کتاب  به فرآیند جامع به ‌منظور دستیابی به چگونگی شکل گیری یک اثر فاخر معماری ایرانی اسلامی پرداخته  شده است.

محمد بهزادپور- امین توکلی بیان کردند: هدف دستیابی به بایسته‌ای کمی و همچنین توجه به روان‌شناسی محیطی و تاثیر روابط اجتماعی؛  فرهنگی و حس تعلق به مکان که جزء بایسته‌های کیفی این فرآیند می‌باشند، مورد تأکید قرار داده و در نهایت به معماری و هنر اسلامی ختم گردد.

این کتاب از 150 صفحه، 4 فصل، چاپ اول ، یک مقدمه و پایان تشکیل می‌شود.

این پیشگفتار به شرح زیر می باشد:

در جهان امروز ، تلاش برای حفظ هویت ، یکی از منازعات اصلی ملت ها به شمار می‌رود. معمارى و شهرسازی ایران نیز از این امر مستثنی نیست. هویت ایرانی - اسلامی بیانگر خصوصیات فرهنگی مشخصات این سرزمین می‌باشد. موضوعی که باید در تمام شئونات زندگی، به خصوص عرصه معماری نیز متجلی شود. دستیابی به معماری با هویت، موضوعی بسیار پر اهمیت در معماری معاصرایران است. کوشش در حرکت به سوی معماری با هویت در معماری و شهرسازی معاصر ایران، پاسخی به نیازهای معنوی انسانها، در کنار تمام نیازهای مادی ایشان است. نیاز به شهرهای با هویت ایرانی – اسلامی، امروزه به خواستی عمومی و فراگیر تبدیل شده است . به گونه ای که علاوه بر نهادهای قانونی و ساختارهای رسمی جامعه، بسیاری از گروه‌های مردمی نیز متقاضی آن شده‌اند. از اینروی هم انسان به مکان و هم مکان به انسان هویت میبخشد. فضا و محیط‌های اجتماعی در صورتی معنا پیدا می‌کنند که امکانات غنی در هویت را به ما ارزانی کنند و این همان هویت کالبدی (معماری بومی) است که به مکان، معنای خودی می‌دهد و انسان را با مکان پیوند زده تا جایی که انسان و مکان دو جزء جدایی‌ناپذیر از هم می‌شوند.

در کتاب حاضرسعی شده است دریک فرآیند جامع به ‌منظور دستیابی به چگونگی شکل گیری یک اثر فاخر معماری ایرانی اسلامی پرداخته شود، از جمله پرداختن به مفاهیم هویت، بررسی فضا و مکان در شکل‌دهی به مکان‌های مقدس چه از دید کلان و چه از نگاه خرد عناصر و جزئیات و نقوش که با هدف دستیابی به بایسته‌ای کمی و همچنین توجه به روان‌شناسی محیطی و تاثیر روابط اجتماعی؛  فرهنگی و حس تعلق به مکان که جزء بایسته‌های کیفی این فرآیند می‌باشند، مورد تأکید قرار داده و در نهایت به معماری و هنر اسلامی ختم گردد چون در هنر اسلامی هندسه و تزئین برای دستیابی به  فضای مقدس می‌باشند. امروزه در سطح جامعه؛ (معماران، هنرمندان، منتقدان، اندیشمندان، مردم و مدیران)، همگی از هویت سخن می‌گویند. که این مهم از ضرورت‌های اصلی جهت نگارش کتاب حاضر بوده است.

54

نظر شما