وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس عنوان کرد:

بومی‌سازی ۳.۵ میلیارد دلاری با اعمال ممنوعیت واردات کالاهای غیرضروری/ تحقق ۷۰ درصدی عمق ساخت داخل در برخی صنایع

۱۴۰۰/۰۲/۲۸ - ۱۵:۰۰:۱۲
کد خبر: ۱۱۸۰۷۹۳
بومی‌سازی ۳.۵ میلیارد دلاری با اعمال ممنوعیت واردات کالاهای غیرضروری/ تحقق ۷۰ درصدی عمق ساخت داخل در برخی صنایع
وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در صحن علنی مجلس با تاکید بر سیاست‌ها و اقدامات وزارت صمت در راستای حمایت از تولید، بومی‌سازی 3.5 میلیارد دلاری و جلوگیری از واردات 5 میلیارد و 300 میلیون دلار کالاهای غیرضروری را از دستاوردهای اِعمال سیاست‌های ممنوعیت واردات کالا عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ علیرضا رزم حسینی صبح امروز (۲۸ اردیبهشت ماه) با حضور در صحن علنی مجلس در خصوص ممنوعیت واردات برخی کالاها در راستای حمایت تولید داخل و تاثیر مثبت آن در افزایش و رشد تولید در کشور گفت: بر اساس مصوبه سران قوا در خرداد ۹۷، حدود ۲ هزار ردیف تعرفه از مجموع هشت هزار و ۳۵۹ ردیف تعرفه شامل ممنوعیت واردات بود؛ در زمان پذیرفتن مسئولیت و ورود من به وزارت صمت، اعتبار این مصوبه در حال اتمام بود که تا زمان تمدید این مصوبه، به مسئولیت خود دستور به تداوم ممنوعیت‌ها دادم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بومی‌سازی 3.5 میلیارد دلاری را یکی از نتایج اجرای این محدودیت‌های وارداتی دانست و گفت: با اِعمال این ممنوعیت‌ها، از واردات 5 میلیارد و 300 میلیون دلار کالاهای غیرضروری به کشور جلوگیری شد.

طبق توضیحات رزم حسینی، مجموع واردات 44 میلیارد دلاری از سال 98 با کاهش 6 میلیارد دلار، به 38 میلیارد دلار تنزل پیدا کرد و در مقایسه با واردات 54 میلیارد دلاری در سال 96، حدود 16 میلیارد دلار کاهش واردات کالاهای غیر ضروری اتفاق افتاد.
 
سهم 25 میلیارد دلاری مواد اولیه و تجهیزات تولید از 38 میلیارد دلار واردات
 
وی از ۳۸ میلیارد دلار واردات انجام شده در سال گذشته، ۱۳ میلیارد دلار آن را مربوط به کالاهای اساسی و ۲۵ میلیارد دلار آن را به مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای، ماشین‌آلات خطوط تولید و همچنین تجهیزات پزشکی اعلام کرد و افزود: این یعنی سال گذشته کارخانجات داخلی را با ۲۵ میلیارد دلار واردات اداره کردیم؛ امسال نیز به این مراقبت‌ها ادامه خواهیم داد و به‌ ویژه از واردات کالاهای غیرضروری و لوکس جلوگیری خواهد شد.
 
افزایش 70 درصدی عمق ساخت داخل در برخی صنایع
 
وزیر صمت در بخش دیگر صحبت‌های خود در حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به کاهش ارزبری هر خودرو از ۶ هزار دلار به یک‌هزار و ۷۰۰ دلار اشاره و عنوان کرد: اکنون متوسط عمق ساخت داخل خودروها به بیش از ۷۰ درصد رسیده است، همچنین شاهد تحقق عمق ساخت داخل ۷۰ درصدی در صنایع لوازم‌خانگی هستیم؛ اکثر واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی به صورت سه شیفت کار می‌کنند و صادرات محور هستند و به‌ طوریکه در سال گذشته یکی از شرکت‌های تولیدکننده بیش از ۶۵ هزار دستگاه از محصولات خود را صادر کرد.
 
سهم 90 درصدی سیاست‌های کلان اقتصادی در تورم
 
وی به سهم ۹۰ درصدی سیاست‌های پولی، مالی و ارزی کشور در موضوع تورم اشاره کرد و گفت: آنچه مربوط به ما در وزارت صمت است، تمرکز بر تولید، اعمال نظارت‌ها در کالاهای مشمول قیمت‌گذاری است؛ اقداماتی خوبی را در چارچوب اختیارات وزارتخانه انجام دادیم و سعی کردیم در این فرصت کوتاه در حد بضاعت و توان، اقدام کنیم.
 
آسیب‌شناسی واحدهای تولیدی راکد در دستور کار وزارت صمت
 
رزم‌حسینی، با یادآوری تدوین بسته پیشنهادی وزارت صمت به عنوان یکی از اقدامات وزارت صمت در راستای مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید با تاکید بر پیگیری وزارت صمت درخصوص وضعیت واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال و آسیب‌شناسی آن‌ها گفت: رفع همه مشکلات و موانع در اختیار وزارت صمت نیست و وزارت صمت در چارچوب اختیارات قانونی خود، اقداماتی را انجام داده و ابلاغیه‌هایی را در این خصوص صادر کرده است.

 

نظر شما