عدالت آموزشی زمینه‌ای برای دستیابی به عدالت اجتماعی

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۱۶:۳۳:۳۰
کد خبر: ۱۲۰۸۰۹۸
عدالت آموزشی زمینه‌ای برای دستیابی به عدالت اجتماعی
عدالت آموزشی یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه‌ تعلیم و پژوهش است که زمینه را برای دستیابی به عدالت اجتماعی فراهم می‌سازد؛ عدالتی که تامین آن مهم‌ترین گام در کاهش شکاف طبقاتی و جلوگیری از بروز ناهنجاری‌های اجتماعی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری برنا،  در راستای تعمیم و بسط عدالت و بهره‌مندی از فرصت‌ها و امکانات تعلیم و تربیت با کیفیت به‌ویژه در مناطق محروم و مرزی، روستاها و حاشیه شهرها، در سال تحصیلی گذشته، تفاهمنامه همکاری در قالب طرح آبا (آشتی با آموزش) بین  سازمان آموزش و پرورش و موسسه خیریه دارالاکرام امضا شد که هدف از آن ایجاد فرصت برابر آموزشی برای دانش‌آموزان تمام کشور در دوران کرونایی است.

به گفته‌ی مدیر روابط عمومی موسسه خیریه دارالاکرام، محمد ابراهیم‌خانی، منابع و اعتبارات مورد نیاز این طرح در قالب کمک‌های افراد خیّر و مؤسسات آموزشی و فرهنگی خیریه مردم‌نهاد، سمن‌ها، نهادها و ارگان‌ها، کمک‌های شورای آموزش‌وپرورش و نیز اعتبارات وزارت آموزش‌وپرورش تامین می‌شود تا هیچ دانش‌آموزی به علت نداشتن ابزار لازم از تحصیل عقب نماند. همان‌طور که شهردار منطقه 6 تهران، تورج فرهادی، در دیدار نوروزی خود از موسسه دارالاکرام اذعان کرده بود، بدون اغراق دارالاکرام اولین خیریه‌ایست که مبانی کار دارد و مبانی کارش حفاظت و حمایت از استعدادهای کشور است. درواقع، بزرگترین خیر ماندگار فرهیختگی و توانمندسازی ذهنی جوامع مخصوصا کودکان و نوجوانان است و به این شکل می‌توانیم آینده کشور را تضمین کنیم. اگر فقط بخواهیم صدقه بدهیم و شکم کسی را سیر کنیم، اما آگاهی نرسانیم باز فردا گرسنه هستیم، چون باید بدانیم چگونه داشته‌هایمان را مدیریت کنیم. درست است که اقتصاد نیاز اول ماست اما تا به فرهنگ، خردورزی، اندیشه‌ورزی و گفتمان نرسیم، بی‌فایده است.

6f3ee3f2-c150-4add-8ac8-4a18a24e52d7

حفظ کرامت انسانی و بازگرداندن کودکان به چرخه‌ی تحصیل؛ مهم‌ترین هدف دارالاکرام

مرجان دبیری، مدیریت شعبه‌ی تهران موسسه دارالاکرام درباره‌ی این تفاهمنامه‌ی همکاری می‌گوید: طرح آبا یا آشتی با آموزش طرح آموزش از راه دور هست که در سال 98 از سوی بخش آموزش از راه دور سازمان آموزش و پرورش با مدیریت آقای شاهمرادی به این منظور پیشنهاد شده است تا کودکانی که به خاطر کار و مسائل معیشتی از تحصیل دور افتاده‌اند بتوانند با امکاناتی که آموزش و پرورش ایجاد کرده است، چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین، از آموزش این سازمان برخوردار باشند. این کلاس‌های مجازی با یک مشاور، یک تلویزیون و یک مودم اینرتنت تشکیل می‌شوند. یکی از نهادهایی که برای اولین بار تصمیم گرفت که در این طرح شرکت کند موسسه خیریه دارالاکرام بود؛ در واقع می‌توان گفت اولین موسسه خیریه یا مردم‌نهادی که در این طرح کنار سازمان آموزش و پرورش قرار گرفت موسسه خیریه دارالاکرام بود. قرار شد ابتدا این طرح که تفاهمنامه‌ی ‌همکاری آن در اردیبهشت 99 بین موسسه و سازمان امضا و در مهرماه 99 اجرایی شد، در 6-5 بخش از استان‌های جنوبی کشور اجرا شود که در گام اول یازده روستا را تحت پوشش قرار دادیم، اما موسسه دارالاکرام طبق خواسته‌ی سازمان آموزش و پرورش، اولین کلاس طرح آبا را در شهریار در یک مدرسه به صورت نمادین افتتاح و راه‌اندازی کرد که تعدادی از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را در خود قرار داد و بچه‌ها در این کلاس توانستند دوره‌های آموزشی خود را بگذرانند.

وی در ادامه درباره‌ی همسویی این طرح با منشور دارالاکرام گفت: مهم‌ترین اصل منشور دارالاکرام حفظ کرامت انسانی است؛ در این طرح نیز با پایبندی به این اصول با آموزش و پرورش همکاری کردیم. مسئولیت ما در برابر آموزش که بازگرداندان کودکان به چرخه‌ی تحصیل است، در هر صورت و در هر شرایطی ما را با هر ارگانی در این مسیر می‌تواند همسو سازد؛ چون در واقع هدف ما تمرکز بر تحصیل کودکان و کمک به آنهاست. جامعه‌ی هدف ما جامعه‌ی دانش‌آموزانیست که در خطر ترک تحصیل قرار گرفته‌اند؛ بنابراین مشارکت ما در طرح آبا با آموزش و پرورش چون همسنخ با اهداف ما بود، به ما این فرصت را داد تا بتوانیم در کنار این وزارتخانه قرار بگیریم.

دبیری افزود : بر اساس این تفاهمنامه قرار بود که ما در سه گام در کنار آموزش و پرورش قرار بگیریم و برای اینکه حرفی نزنیم که نتوانیم از عهده‌ی آن بربیاییم، در همان ابتدا پنج استان یا شهر را معرفی کردیم و قرار شد که این پنج شهر یا روستا را تا هرجایی که می‌توانیم پوشش‌دهی کنیم و کلاس‌های آنلاین و آفلاین را برایشان تجهیز کنیم و حتی پرداخت حقوق و دستمزد مشاوران در این پنج شهر که از طرف خود سازمان انتخاب می‌شدند و برای این کار آموزش می‌دیدند، هم بر عهده‌ی موسسه دارالاکرام بوده است؛ بنابراین بیشتر بر مناطق محروم جنوب کرمان، رودبار و گنجه و سیستان و بلوچستان تمرکز کردیم تا به مرور بتوانیم این گستردگی را بیشتر کنیم.

دارالاکرام در راستای اجرای طرح آبا 11 کلاس درس در کشور راه‌اندازی کرده است

مدیر شعبه‌ی تهران موسسه‌ی دارالاکرام درباره‌ی اجرایی شدن این طرح در تهران می‌گوید با توجه به اینکه رسالت دارالاکرام اولویت دادن به محرومان است، تاکنون تمرکز ما بیشتر به شهرهای محروم‌تر ایران بوده است و ما فقط یک کلاس را در شهریار به صورت نمادین در خصوص طرح آبا رونمایی کرده‌ایم.  

وی درباره‌ی دستاوردها و چشم‌اندازهای طرح آبا می‌گوید: این طرح فرصت را برای تعداد زیادی از کودکان کار که واقعا دوست دارند تحصیل کنند اما به خاطر مسائل زندگی و معیشتی این فرصت را از دست داده‌اند فراهم کرده است تا در ساعات استراحت بعد از کار در هر ساعتی از شبانه‌روز دسترسی به فایل‌های آموزشی داشته باشند و آموزش ببینند و بعد خود را برای شرکت در امتحانات آماده کنند. اجرای طرح آبا در 54 منطقه‌ کشور در یک سال گذشته مانع از ترک تحصیل 2367 دانش‌آموز شده است. در مجموع تاکنون 82 مدرسه در کشور مجری این طرح هستند. بر اساس این طرح در کرمان 432 و در خراسان جنوبی و شهریار به ترتیب 120 و 18 دانش‌آموز به تحصیل بازگشته‌اند.

محمد ابراهیم‌خانی نیز در این خصوص می‌افزاید: موسسه دارالاکرام در راستای اجرای طرح آبا 11 کلاس درس دایر کرده است، از این تعداد 7 کلاس درس در جنوب استان کرمان (کهنوج، رودبار جنوب، جیرفت و عنبرآباد)؛ 2 کلاس درس در بیرجند، و نیز در هرمزگان و شهریار هر کدام یک کلاس راه‌اندازی شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز