با هدف شناسایی ظرفیت ها و رفع موانع موجود بر تولید در حوزه ICT؛

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پارک فناوری پردیس بازدید کرد

۱۴۰۰/۰۸/۱۵ - ۱۳:۳۴:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۷۱۶۰
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پارک فناوری پردیس بازدید کرد
امروز عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به میزبانی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس از پارک بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ زارع پور در این برنامه علاوه بر بازدید از فضای کار اشتراکی کوآپ از شرکت‌های فناپ و نوسا، مستقر در پارک فناوری پردیس بازدید داشت و در نشستی با حضور شرکت های فعال در حوزه ICT پارک، به گفتگو با این شرکت‌ها پرداخت.

طبق این خبر،  شرکت های فعال حوزه آی سی تی در این نشست به ارائه مشکلات خود در حوزه های کاریِ مختلفِ مرتبط با وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداختند.

مدیرعامل نرم افزار و سخت افزار ایران (نوسا) در این نشست گفت: امنیت شبکه یکی از مسائل مهم ماست و موضوع هک شدن شبکه ها به ویژه توسط هکر هایی که بسیاری از آن ها داخلی هم هستند، موضوع مهم امروز ماست. در این زمینه گواهی افتا و امنیت شبکه موضوع بسیار مهمی است که باید به آن اولویت بیشتری داده شود اما متاسفانه در این مورد رهاشدگی وجود دارد. باید برنامه‌ریزی‌ها به صورتی انجام شود که در زمینه دریافت گواهی افتا پیش پای شرکت ها سنگ اندازی نشود و خدمات ارائه شده با هدف کمک به شرکت‌ها صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت مهار سیستم نیز اظهارداشت: شبکه ملی اطلاعات در بخش زیرساخت باید نگاه فرابخشی داشته باشد و در این زمینه وزارت ارتباطات در حوزه زیرساخت های ارتباطی و کنترل داده نیازمند یک برنامه ریزی مشخص است. در این طرح باید نگاه ویژه‌ای به شرکت های داخلی در بحث کنترل و مدیریت داده ها صورت گیرد.

در ادامه مدیرعامل یکی از شرکت های فعال در حوزه تولید لوازم زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات گفت: با توجه به قراردادهای وزارتخانه با شرکت‌های بزرگ وارد کننده تجهیزات، به شرکت های کوچکی که به بومی‌سازی لوازم مورد نیاز حوزه ICT می پردازند، توجه چندانی نمی شود. باید توجه داشت، این شرکت‌ها می‌توانند با هزینه‌های بسیار کمتر، بخش زیادی از نیازهای این حوزه را برطرف کنند.

نماینده یکی دیگر از شرکت های فعال در حوزه آی سی تی پارک گفت: یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان کار کردن با ساختار قدیمی وزارتخانه است. برای مثال سازمان تنظیم مقررات هنوز از ساختارهای قدیمی تبعیت می کند. بسیاری از محصولاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می کنند که می تواند نیاز های بسیاری را در کشور برطرف کند، در لایه های میانی وزارتخانه مسکوت می ماند. این مشکلی است که باید برای رفع آن چاره صورت گیرد.

تحول دیجیتال نیازمند تحول ذهنیت هاست

در ادامه این نشست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در تحول دیجیتال برخی مقاومت‌ها و کارشکنی‌ها طبیعی است اما باید برای آن چاره اندیشی شود. ذهنیت ها برای شکل‌گیری فضای جدید باید تغییر پیدا کند و در لایه های میانی و مدیران ارشد، تحول لازم در زمینه اشراف بر حوزه ICT اتفاق بیافتد.

زارع پور ادامه داد: ما در وزارت ارتباطات به دنبال ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی سریع در سراسر کشور هستیم برای مثال می خواهیم موضوع فیبر نوری در سراسر کشور گسترده شود.

او با اشاره به ظرفیت های بسیار شرکت های دانش بنیان داخلی افزود: نگاه ما در این حوزه باید فرصت محور باشد و در این حوزه توجه ما بیشتر بر بومی سازی و استفاده از بخش خصوصی است. البته بخش خصوصی باید در زمینه سرعت و کیفیت کار توجه ویژه‌ای داشته باشد، به ویژه در حوزه ارتباطات که با زندگی روزمره مردم در ارتباط است، باید کمیت و کیفیت کار بسیار مورد توجه قرار گیرد.

وزیر ارتباطات گفت: نگاه ما این است که با اتکا به ظرفیت دانشمندان ایرانی نه تنها می‌توان به خودکفایی رسید بلکه می‌توان صادر کننده هم شد و باید اعتماد به محصول و توانایی داخلی نه تنها بین مردم و مسئولان ارشد هم شکل می گیرد.

زارع پور در پایان گفت: در حوزه امنیت سایبری نیز نیازمند تغییراتی هستیم تا مشکلات موجود برطرف شود. نیازی که می تواند با ظرفیت های داخلی برطرف شود. خوشبختانه هم اکنون نگاه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات در حل مشکلات کشور وجود دارد و دولت اراده ویژه‌ای برای استفاده از این ظرفیت در رفع مسائل مختلف کشور دارد.

 

455

12

نظر شما