آئین بنی اسد در پیشوا برگزار شد

۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۱۴:۱۵:۰۸
کد خبر: ۱۳۶۲۱۹۷
آئین بنی اسد در پیشوا برگزار شد
آئین بنی اسد، سومین روز شهادت امام حسین (ع) در آستان مقدس حضرت جعفربن موسی الکاظم (ع) پیشوا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛  همزمان با دوازدهم ماه محرم‌ و سومین روز شهادت سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش آئین نمادین تشییع و خاکسپاری پیکرهای شهدای کربلا توسط طایفه بنی‌اسد در شهرستان پیشوا برگزار شد.

طایفه بنی‌اسد تیره‌ای از عرب عدنانی بودند که در مقایسه با دیگر قبایل بزرگ در تاریخ قرن‌های نخستین هجری ویژگی برجسته و نقشی چشمگیری نداشته‌اند. این طایفه در سال 36 هجری در جنگ‌ جمل با امیرالمؤمنین(ع) بیعت کردند و در کنار آن حضرت جنگیدند اما در قیام عاشورا در سال 61 هجری به سه دسته موافق با امام، مخالف با امام و بی‌طرف تقسیم شدند. مسلم بن عوسجه اسدی و حبیب بن مظاهر اسدی دو تن از مشهورترین اصحاب امام حسین(ع) در واقعۀ عاشورا از قوم بنی‌اسد بودند.

به شهادت تاریخ‌نویسان، پس از واقعه کربلا و خروج  تمامی سپاهیان عمر سعد از کربلا، بسیاری از افراد به‌دلیل ترس از خشم و تهدیدات یزید جرأت دفن جنازه‌های یاران امام حسین(ع) را نداشتند که سرانجام زنان طایف بنی‌اسد در روز دوازدهم ماه محرم اقدام به تشییع و خاکسپاری شهدا می‌کنند.

در این آئین سنتی که به نقل از کتاب‌های تاریخی برای بیش از 500 سال در شهرستان پیشوا برگزار می‌شود به صورت نمادین جنازه‌های بی‌سر شهدای کربلا بر دوش مردمانی از طایفه بنی‌اسد با عبور از خیابان‌های شهر تشییع می‌شود و در نهایت با حضور در امامزاده جعفر(ع) برادر بلافصل امام رضا(ع) با سینه‌زنی و نوحه‌خوانی، عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) و سید و سالار شهیدان به نمایش می‌گذارند.

4

5

6

7

21

8

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز