مراقب این باکتری در پارک‌ها باشید!

۱۴۰۱/۰۵/۲۱ - ۱۷:۰۱:۳۶
کد خبر: ۱۳۶۲۲۳۱
مراقب این باکتری در پارک‌ها باشید!
والدین با توجه به آلودگی گسترده پارک‌ها و بوستان‌ها در شهرهای مختلف کشورمان به "بمب‌های انگلی" ناشی از حضور سگ‌ها باید به شدت مراقب سلامت کودکان خود در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند "کمپیلوباکتریوزیس" باشند.

به گزارش برنا؛ اگر گذرتان به یکی از پارک‌های تهران افتاده باشد حتماً شاهد این صحنه بوده‌اید که برخی شهروندان، سگ‌های خود را برای گردش به بوستان‌ها آورده‌اند؛ شهروندانی که بدون توجه به تابلوی ممنوعیت ورود حیوانات، اقدام به سگ گردانی در پارک‌ها می‌کنند اما در هنگام دفع مدفوع سگ‌هایشان، اقدام به جمع‌آوری آن نمی‌کنند که این مسئله باعث شده پارک‌های شهرهای مختلف کشورمان تبدیل به مکانی فوق‌العاده آلوده برای شهروندان به‌ویژه کودکان شود زیرا مدفوع سگها حامل انگل‌ها و باکتری‌های بسیار خطرناکی برای انسان است.

یکی از این باکتری‌ها که از طریق مدفوع سگ‌ها منتقل می‌شود"کمپیلوباکتر" است.

آلودگی به کمپیلوباکتر باعث بروز علائمی همچون اسهال، گرفتگی عضلات، درد شکم و تب می‌شود.

اسهال یکی از بیماری‌هایی است که در تمام دنیا شایع بوده و یکی از معضلات بهداشتی اکثر جوامع به شمار می‌رود؛ این بیماری همه‌ ساله حدود ۲ میلیون مرگ را باعث می‌شود که "سالمونلا"، "شیگلا" و "کمپیلوباکتر" سه عامل مهم و شایع اسهالهای باکتریایی در جهان هستند.

طبق آمارهای جهانی ۲ تا ۳۵ درصد این اسهال‌ها ناشی از کمپیلوباکتر است.

مهمترین گونه‌های بیماری‌زای کمپیلوباکتر در انسان شامل "کمپیلوباکتر ژژونی" و "کمپیلوباکتر کلی" است که سگ‌ها مخزن اصلی این باکتری‌ها هستند و می‌توانند بدون داشتن علائم بالینی خاصی، ناقل این باکتری باشند.

بر اساس اعلام انجمن بهداشت عمومی کانادا، تماس با حیوانات خانگی و به خصوص سگ‌های خانگی می‌تواند باعث ابتلا به این باکتری شود.

انتقال این باکتری از حیوان به انسان در اثر تماس با مدفوع سگ و حیوانات خانگی صورت می‌گیرد و کودکان و افراد دارای نقص ایمنی، گروه‌های در معرض خطر ابتلا به این باکتری هستند.

بر این اساس و به واسطه حضور پرتعداد سگ‌ها در پارک‌های مختلف سطح شهرهای کشورمان و عدم وجود قانون خاصی در این حوزه که صاحبان سگ‌ها را موظف و ملزم به جمع‌آوری مدفوع سگ‌های خود کند، متاسفانه شاهد پخش گسترده مدفوع سگ‌ها در این فضاهای عمومی هستیم که انتقال گسترده بیماری‌های مختلف انگلی و باکتریایی به کودکانی را پی داشته است چرا که کودکان معصوم و بی‌خبر از همه‌جا، به راحتی بر روی چمن‌ پارک‌ها، جست و خیز دارند و حتی اقلام خوراکی در دستان آنها، ممکن است بارها بر روی این چمن‌های آلوده به مدفوع سگ‌ها بی‌افتند و در نهایت به مصرف این کودکان برسد!

 

نظر شما