امام جمعه صفادشت:

فریضه امر به معروف و نهی ازمنکر و انجام آن در اجتماع در زندگی تاثیر به سزایی دارد

۱۳۹۴/۰۳/۰۱ - ۱۴:۰۸:۱۳
کد خبر: ۲۸۶۹۱۸
فریضه امر به معروف و نهی ازمنکر و انجام آن در اجتماع در زندگی تاثیر به سزایی دارد
حجت الاسلام والمسلمین محسن زاده در خطبه های این هفته صفا دشت در ملارد درتوصیف فریضه واجب امربه معروف ونهی ازمنکرولزوم انجام آن دراجتماع وتاثیر برزندگی پرداختند.

به گزارش خبر گزاری برنا از غرب تهران حجت الاسلام والمسلمین محسن زاده  در خطبه اول این هفته صفا دشت با اشاره به حدیث رسول خدا (ص) فرمود: «مَن أمَرَ بِالمَعروفِ و نَهى عَنِ المُنکَرِ فهُوَ خَلیفَةُ اللّه ِ فی الأرضِ ، و خَلیفَةُ رَسولِهِ» دیگر از این بالاتر نیست کسی که اهل امربه معروف و نهی از منکر باشد جانشین خدا و پیامبر است.

وی در ادامه در روایات دیگری از پیامبر اکرم (ص) فرمود مومنینی را که اهل امر به معروف  نباشند و توجه به این موضوع نداشته باشند را مبغوض الهی و ضعیف شمرده می شوند.

 محسن زاده در مورد بحث روش های کاربردی برای این که در خانه و جامعه منکر کم شود و معروف زیاد شود اظهار داشت : به قول مرحوم شهید مطهری  دو اصل خفته و دو اصلی که فقط گاه گاهی درمنبرها در تذکرات به آن پرداخته می شود آن هم به اصلش پرداخته می شود نه به کاربردی کردنش امر به معروف و نهی از منکر می باشد.

خطیب جمعه صفا دشت در ادامه به چند  نکته معرفی کردن معروف و منکر اظهار داشت برای این که در جامعه معروف کاربردی شود و منکر کم شود، اعطاء بینش لازم می باشد؛ یعنی این که ما بگوییم خوب چیست این حداقلش است. گاهی اوقات جوان و نوجوان نمی داند این کاری که دارد می کند حرام است، به فرض مثال ،این جور رفاقت با دوست جایز نیست، این جور رابطه به افراد صلاح نیست. من مکرر برخورد داشته ام گاهی بعضی می گویند مگر زن برادر نا محرم است! این هنوز محرم و نا محرم را نمی شناسد. مگر دست دادن بدون قصد با دختر عمویم عیب دارد، مگر این کار را انجام بدهیم باعث لطمه ای به دین می شود؟ اعطاء بینش، نخستین چیزی است که انسانها از قرآن می آموزنداول بینش می دهد و بعد می گوید: شیطان دشمن است؛ منافق بد است، با آن ها محکم باشید. «وَلَا تُطِعْ کُلَّ حَلَّافٍ مَّهِینٍ» آدم هایی که پست هستند، آدم هایی که اهل غیبت هستند، آدم هایی که اهل خیانت هستند، پیامبر! از این ها اجتناب و دوری کن، با این ها نشست و برخاست نداشته باش. خطاب به پیامبر است ولی این خطاب ها عام است.

خطیب  جمعه محترم بخش صفادشت درخطبه دوم نماز جمعه بااستنادبه آیه «وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِب»« هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند و او را از راهی که گمان نمی برد روزی می دهد.»اشاره نموده وادامه دادند:

طبق این آیه هر آنکه از محارم الهی اجتناب کند و حول محور دستورا ت الهی سیر کند، خداوند در مشکلات، چه دنیوی و چه اخروی، راه خروج و خلاصی از آن ها را برای او مقرر می دارد و او را گرفتار، رها نخواهد کرد و رزق و روزی دنیوی او را اعم از همسر و مال و هر آنچه در زندگی پاکیزه به آن محتاج است، از راهی که به فکر او نمی آمد برایش فراهم می کند. بنابراین مؤمن هرگز خوف آن ندارد که اگر به دین خدا روی آورد از حمایت طیّب دنیوی محروم گردد زیرا خدا ضامن رزق و روزی اوست و او بر آنچه ضمانت کرده، قادر است. در غررالحکم نیز روایت شده که تقوای خدای سبحان پیشه کند، خداوند از هر اندوهی برای او فرج و از هر تنگنایی راه خروج قرار می دهد. و همچنین تقوا، ظاهرش شرف دنیا و باطنش عزت و شرف آخرت است.

وی همچنین گفت :شب میلاد حضرت سیدالشهدا (ع) را در پیش داریم، یکی از نکاتی را که در شادی ها جامعه مومنین باید به ان توجه کنند این است که متاسفانه موازنه ایی بین غم و شادی نیست ، یعنی افراد برای امام حسین (ع) دو ماه عزاداری می کنند اما برای میلاد حضرتش حتی یک شی هم اطعام نمی کنند ، تنها ماهی را که در ان هیچ گونه وفات یا شهادت نیست ماه شعبان معظم است ، از 27 رجب تا 19 ماه مبارک رمضان ایام شادی اها بیت عصمت و طهارت است و از نشانه های شیعه هم همین است که در شادی اهل بیت شاد و در زمان اندوه اهل بیت (ع) محزون باشند ، اطعام نمودن ، جشن گرفتن و شاد بودن در شادی اهل بیت همان مقدار ثواب دارد که در زمان حزن اهل بیت (ع) ثواب دارد، چه اشکالی دارد تا برای میلاد امام حسین (ع) هم 20 روز جشن بگیریم و یا کاری کنیم که قلب حضرت شاد شود، مثلاً زندانی آزاد کنیم و یا قرض مقروضی را ادا کنیم یا کسی را که تاکنون توفیق زیارت امام حسین (ع) را پیدا نکرده راهی سفر زیارتی کند ،

محسن زاده افزود:همچنین میلاد قمربنی هاشم ، باب الحوائج ابوالفضل العباس را در پیش داریم ، همانا برای حضرت عباس (ع) در پیشگاه خدای تبارک و تعالی جایگاهی است که همه ی شهدا در روز قیامت به این جایگاه غبطه می خورند ، تعبیر جمیع شهداء فقط در رابطه با حضرت عباس بن علی (ع) است واین روز به شایستگی به نام روز جانباز نام گذاری شده است . جانبازان عزیزی که افتخار شباهت به حضرت ابوالفضل (ع) را دارند ، انشاء اله همه ی ما قدردان جانبازان عزیز و همچنین همسران محترمشان باشیم . روز میلاد حضرت عباس (ع) ، روز جانباز به همه ی عزیزان تبریک عرض می کنم .

وی در ادامه گفت : هفته سالروز عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر را نیز در پیش داریم ، جوانانی که در این عملیات شرکت داشتند تابلوی راهنمای ما هستند و در واقع راه را به ما نشان می دهند ، نه صرفاً خودمان را مشغول تماشای این صحنه ها کنیم . درود می فرستیم به شهید حسن باقری که با جثه کوچکش قفل فتح خرمشهر را شکست، فتح خرمشهر را گرامی می داریم و همچنین سه شنبه پنجم خرداد روز نسیم مهر و نور حمایت از خانواده زندانیان است ، کاری را که خیرین محترم انجام می دهند ، هزار چندگاهی دور هم تجمع می کنند و بعضی از این زندانیان را آزاد می کنند ، قابل تقدیر است و خدای متعال مقدمات خلاصی همه زندانیان عزیز را فراهم نماید . 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز