محسن زاده خطیب جمعه صفادشت در خطبه های نماز جمعه گفت:

باید به مباحث علمی کشور توجه بیشتری صورت گیرد

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۱۴:۳۸:۱۷
کد خبر: ۳۵۱۱۰۸
باید به  مباحث علمی کشور توجه بیشتری صورت گیرد
حجت الاسلام محسن زاده در نماز جمعه این هفته گفت، با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری (حفظه ا...)نسبت به مباحث علمی کشور باید توجه بیشتری صورت گیرد.

به گزارش خبر گزاری برنا- غرب تهران حجت الاسلام والمسلمین محسن زاده در نماز جمعه این هفت شهر صفادشت پس از  ازحمد و ثنای الهی و صلوات بر پیامبر اعظم اسلام و اهلبیت (س) ودعوت خود و مردم به تقوای الهی و با توجه به حلول ماه ربیع الاول بحث خود را برمبنای نهج البلاغه قراردادند واظهار داشتند، وارد ماه ربیع الاول شدیم و متاسفانه نهج البلاغه مهجور واقع شده امیرالمومنین (ع) امروز هم مظلوم هستند، ما در زیارتنامه امیرالمومنین (ع) از زبان امام هادی (ع) اینطورمیخوانیم، سلام برتو ای آقایی که ولی الهی نخستین مظلوم عالمی امروز هم امیرالمومنین مظلوم است چراکه میبینیم که نهج البلاغه علی بن ابی طالب درکشور متروک واقع شده است.

وی افزود، درکشور شیعه علوی در یکی دو استان استاندار میداند دراستانش کلاس ودرس نهج البلاغه برگزار میشود. و بر این اساس و با توجه به این مظلومیت و مهجوریت امیرالمومنین علی (ع) تصمیم گرفتیم در ربیع الاول ازجمعه اول این ماه و خطبه اول قدری درمورد نهج البلاغه شریف توسط سیدرضی در قرن چهارم وپنجم هجری قمری جمع آوری شده در رابطه با ان صحبت کنم.

او گفت، بعضی ها فکر می کنند تمام فرمایشات امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه آمده است درحالی که اینگونه نیست بخش عظیمی را سیدرضی (ره) در نهج البلاغه جمع آوری کرده اما آنچه که هست همه فرمایشات امام علی (ع) نیست، وهمه استحضاردارید نهج البلاغه سه بخش دارد، خطبه ها،نامه ها، حکمت ها که در حکمت هاحدود480 حکمت ازامیرالمومنین (ع)جمع آوری شده که البته بخشی از این حکمتها پاره ای ازسخنان امیرالمومنین است که سیدرضی یک قسمت ازآن رابعنوان حکمت به نهج البلاغه شریف افزوده است آنچه که مورد بحث ما درخطبه اول خواهد بود  .

خطیب جمعه صفادشت با بیان اینکه خوشبختانه بایدبگویم که برادران علماء اهل سنت هم درموردنهج البلاغه شرح نوشتند. مثل جناب ابن ابی الحدید،  دکترشبهی صالح و یاشیخ محمدعبد واینها علمایی از اهل تسنن هستند که درنهج البلاغه شریف شرح نوشتند و ازعلماء اهل تشیع هم مثل ابن میثم یا مرحوم علامه تصبری و یاحضرت ایت الله مکارم، که خودشون فرمودند. شرحی که من درموردنهج البلاغه نوشتم بیست سال زمان برده است.

وی در ادامه به نفل ازامیرالمومنین (ع) فرمود: مردم اگرما امید به بهشت نداشتیم و ترسی هم از آتش دوزخ نداشتیم اگر به دنبال اجروثواب نبودیم اگر گرفتار عقاب هم نبودیم باز شایسته بود مکارم اخلاقی رو یاد می گرفتیم وعمل می کردیم. شایسته بود که به دنبال مکارم الخلاق برویم چرا که در سایه مکارم الخلاق است که مابه راه نجات وسعادت دست پیدامیکنیم.

او همچنین در حدیثی از امام صادق (ع) نقل کرد که  می فرماید: مردم اگرتنها میدانید دو روز بیشتر از عمرتان باقی نمانده یک روز از این دو روز را بروید اخلاق را بیاموزید وروز دوم آنچه را که بلدید انجام دهید تامرگ شما را در اغوش بگیرد این مقدارعلم اخلاق مهم است و البته شما میدانید اخلاق بر دوقسم است اخلاق نظری واخلاق عملی .

 

محسن زاده اظهار داشت، وقتی پیغمبراعظم (ص) مبعوث شد خداوند عالم 3 محوراخلاقی را به او عطا کرد و فرمود این سه محور را دروجود خودبپروران آن سه محورچه بودند؟ فرمود اگر کسی به توستم کرد توبه اوستم نکن تو از او بگذر اگرکسی تورامحروم کرد حقی از تو، تو به اواحسان بکن ازکسانی که جاهل هستند ازآنان دوری کن

خطیب جمعه صفادشت گفت، جا دارد حکمت 21 نهج البلاغه را محضرتان عرض کنم، امیرالمومنین (ع) درحکمت 21 نهج البلاغه سه نکته را بیان می فرماید: نکته اول، حضرت دلایل نا امیدی و محرومیت را در این حکمت بیان می کند ببینید چقدر زیبا  و مختصر.، و دومین دلیل محرومیت شرم وحیاست اون حیایی که دراسلام مذمت شده ، سومین دلیل محرومیت فرمود: مردم فرصت مثل ابر به سرعت میگذرد.

امام جمعه محترم بخش صفادشت ضمن دعا و قرائت مقدمات خطبه دوم وپس از دعوت مجدد خود و مردم به تقوای الهی ادامه دادند: برخی ازانسانها میعیارشخصیت انسانی پست ومقام میدانند و ثانیا اگر یک نفر آمد و در جایی مشغول شد ان امانت است باید تامیتواند خدمت کند خدای ناکرده بداند این کارطعمه نیست برای او معیار شخصیت انسان مقام و  پست نیست معیار شخصیت انسان تقواست هر چه تقوای انسان بیشتر انسان از شخصیت بالاتری برخوردار است اینها ارزشهای کاذبی است که برخی متاسفانه به آن دامن میزنند. و تاکید کرد بندگان خوب خداخودم وهمه شما را به کسب تقوای الهی دعوت میکنم.

 وی همچنین به سالرروز شهادت  حضرت آیت ا...دکترمفتح  اشاره کرد و گفت،است روحانی برجسته وفداکارروحانی روشن فکروآشنای به زمان ایشان درکنارهمه خصایص وویژگی هایی که داشتندویژگی برجسته دیگری هم داشتندوآن ارتباط گیری باجوانان بودحلقه وصل حوزه مقدسه ودانشگاه بودندودراین راه زحماتی کشیدندوخدای متعال هم تلاش این زحمات رابه ایشان عطا کرد وان هم شهادت درراه خداوند متعال بود امیدواریم خداوندروزافزون بردرجات این روحانی عزیزبیافزاید.

حجت الاسلام محسن زاده گفت، شهادت امام حسن عسگری را نیز پیش رو امام عزیزی که موافقان ،مخالفان ،شیعیان ومعتقدان همه وهمه  به فضل وتقوای این امام به علم این امام  اقرارداشتند.به عصمت امام ،به صبرواستقامت امام دربرابرمصائب اعتراف داشتند.28سال داشتندکه به فیض شهادت نائل آمدندیک نمونه عالی والگوی کامل برای جوانان ماهستند. روزشهادت حضرت امام حسن عسگری (ع)راتسلیت عرض میکنم وهمچنین نهم ربیع الاول سالروزآغازامامت وتاجگذاری حضرت بقیه ا...الاعظم حجت ابن الحسن المهدی (ع)است.واغازامامت امام زمان دوره حیاتی ودوره مهم شیعه هم اغازشداینم روزراهم به همه شماتبریک عرض میکنم.

همچنین این هفته سالروزتزویج وازدواج حضرت پیغمبرخاتم وخدیجه کبری (ع)راداریم .زندگی مشترک این دووجودمبارک سرتاسردرس آموزاست برای همه کسانی که جویای سعادت هستنددلبسته نبودن حضرت خدیجه (س)به مسایل دنیوی توجه به امورمعنوی ،عشق وتوجه به پیامبروازآن طرف هم عطوفت ومهربانی پیامبراکرم (ص)نسبت به حضرت خدیجه (س)ایثاروفداکاری نسبت به یکدیگراینهاویژگی هایست که درزندگی این دوبزرگوارتجلی دارداین روزراهم به همه شماتبریک عرض میکنم .

وی همچنین در مورد حمله  به بیت شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر و مرجع بزرگ شیعیان نیجریه  اظهار داشت، اقدام و توهین، جسارت به اماکن مقدسه وکشتار شیعیان نیجریه توسط تکفری های تندرو متاسفانه مورد حمایت دیکتاتور  آل سعود هستند  والبته بحث های پنهان و پلید امریکایی هارو مشاهده میکنید. این حرکت جنایتکارانه آنهاحکایت ازاستیصال و درماندگی آنان میکند. وقتی مشاهده کردند رشد فضاینده مکتب اهل بیت عصمت وطهارت را نتوانستند تحمل کنند دست به این جنایت وقیحانه وجسارت آمیززدند.

خطیب جمعه صفادشت عنوان کرد، در اینجا به خانواده های داغدارشیعیان نیجریه تسلیت عرض مینمائیم وهمچنین ازمجامع بین الملی بخصوص سازمان همکاری های اسلامی ،سازمان ملل متحد،شورای امنیت، دادگاه بین الملی لاحه می خواهیم به صورت جدی باکمیته حقیقت یاب عوامل این جنایت را شناسایی کند و عاملینش را مجازات کنند تا مجددا شاهد گسترش وتکراراین گونه حوادث نباشیم .

photo_2015-12-19_03-57-15

حجت الاسلام محسن زاده در ادامه اشاره ای داشت به دغدغه مقام معظم رهبری (حفظه ا...) نسبت به مباحث علمی کشور/برادران وخواهران ارجمندم پایه وزریر بنای اقتدار هر کشوری علم است این علم است که موجب ثروت می شود اگر دنبال قدرت نظامی هستیم درسایه علم است اگر اعتماد بنفس میخواهیم درسایه علم است اگرقدرت فرهنگی میخواهیم درسایه علم است ولذا مقام معظم رهبری بعنوان تعیین کننده سیاست های کلی نظام یکی ازسیاست های بنیادین که بسیار برروی آن تاکید دارند پیشرفت علمی باشتاب بالاست العلم سلطان / اینکه متاسفانه می بینیم برخی کشورها زورگویی میکنند بخاطر علمی هیت که دراختیاردارند به خاطرقدرتی است که درسایه علم به دست آورده اند. البته الحمدا...جمهوری اسلامی ایران درسی و چندسال اخیر پیشرفت های علمی حیرت آوری ر ابه دست آورده است .

وی اظهار کرد جمهوری اسلامی ایران در چندسال اخیر سریعترین رشد علمی داشته است طبیعی است که درچنین شرایطی دشمنان ازاین رشد شتابان علمی کشور خوشحال نباشند ولذا تلاش میکنند متوقف کنند، نباید خدای ناکرده تنها به منابع علمی آنها اکتفا بکنیم بخش عمده علم پژوهش است چشم به منابع خارجی نداشته باشیم ترجمه گرایی نکنیم چشم به منابع خارجی یعنی وابستگی والبته نکته ای راهم که به آن دقت کنیم پژوهش هابایدکاربردی باشد عملگرایانه باشد نیازی از نیازهای کشوررامرتفع کند والبته مسئولین ودست اندرکاران کشور هم باید بودجه لازم رابرای این موضوع تخصیص بدهند درهرحالی ازسهم پژوهش دراین کشور نکاهند تامین بودجه پژوهش را از مواردضروری بدانند امیدواریم که با دلسوزی مسئولین این گلایه مقام معظم رهبری را هم نسبت به رشد علمی کشور مرتفع بشود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز