یادداشت روز:

شفاف سازی یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی محسوب می شود

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۸:۱۰:۳۹
کد خبر: ۶۴۷۷۰۸
شفاف سازی یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی محسوب می شود
مرسلپور در یاداشتی نوشت، شفافیت به ویژه در مسائل مالی امری لازم است چرا که درصورت وجود فضایی شفاف امید مردم به تداوم زندگی، وابستگی و دلبستگی به نظام و مسئولین قطعاً افزایش می یابد.

به گزارش خبر گزاری برنا استان تهران، شفافیت به ویژه در مسائل مالی امری لازم است چرا که درصورت وجود فضایی شفاف امید مردم به تداوم زندگی، وابستگی و دلبستگی به نظام و مسئولین قطعاً افزایش می یابد.

اقدام خوب دکتر صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در اعلام لیست بدهکاران عمده بانک سرمایه تلنگری است به عده ای که با سوءاستفاده در جمیع جهات و استفاده از رانت های متفاوت و مختلف در کشور مشکلاتی را ایجاد نموده که اصلی ترین آن بدبینی، ناامیدی و واگرایی است.

چنانچه شرایط ناامنی برای متخلفین و مجرمین در کشور فراهم آید، حتی المقدور افراد سعی می کنند که مرتکب تخلف نشوند.

شفاف سازی خوب است چرا که از طرفی یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی نیز محسوب می شود. با شفاف سازی می توان بر روی حوزه های مختلف بخش عمومی نظارت کرد و آن را درست مدیریت نمود تا در عمل، اقتصاد مقاومتی محقق شود.

در بند یک سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی اشاره شده اما زمانی که عده ای با رانت از منابع کشور استفاده می کنند در حقیقت سدی برای فعالیت های مردمی ساخته اند.

همچنین در بند 19 سیاست های کلی اقتصاد صراحتاً به "شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و ..." اشاره شده است.

دولت برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی باید اطلاعات شفاف در اختیار داشته باشد و این اطلاعات را به منظور اعتمادسازی مردم در اختیار ملت نیز قرار دهد. این حق دولت است که برای دستیابی به اقتصادی باثبات، کارآمد و پویا، موضوعات را رصد کند. رصد هر آنچه به اقتصاد کشور ضرر می رساند تکلیف دولت است و این تکلیف به مقوله خطیر شفافیت فضای اقتصادی گره خورده است که بحق ریاست جمهوری، معاون اول ایشان، اعضای هیأت دولت و استانداران بر این امر تأکید داشته و دارند.

با این توضیحات می توان نتیجه گرفت اقدام نماینده مردم تهران در انتشار لیست بدهکاران بزرگ بانکی اقدامی تحسین برانگیز در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی می باشد و اگر اشخاصی از این بابت ناراحت شده اند به معنای این است که سیاست های کلی نظام را قبول ندارند.

موضوع مهمتر اینکه شفاف سازی موجبات تحقق حقوق شهروندی را فراهم می کند. اولین قدم در رعایت حقوق شهروندی ایجاد عدالت اجتماعی است. وقتی بتوانیم با تخلفات افراد در سطوح مختلف مقابله کنیم تا تنها با قشر ضعیف و متوسط جامعه برخورد نکرده باشیم، توانسته ایم گامی در جهت تحقق حقوق شهروندی برداریم.

در حال حاضر مردم هر روز نگران این هستند که چرا عده ای ره صدساله را یک شب طی می نمایند اما هیچ پاسخی نداریم. از سویی شاهد خون دل خوردن مقام عظمای ولایت، نگرانی ریاست محترم و محبوب جمهوری و همه مسئولین نظام در این زمینه هستیم.

مسعود مرسلپور- مدرس دانشگاه

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز