آبشار جنگلک در شهرستان دماوند یکی از جاذبه های گردشگری است

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۱۸:۳۱:۳۱
کد خبر: ۶۹۰۰۶۲
آبشار جنگلک در شهرستان دماوند یکی از جاذبه های گردشگری  است
شهرستان دماوند در شرق استان تهران در مسیر تهران به فیروزکوه قرار گرفته است، و به دلیل وجود آثار تاریخی و شرایط آب و هوایی مناسب در تابستانها و جاذبه های طبیعی از سوی دیگر؛ در جهانگردی استان دارای نقش و اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران؛ شهرستان دماوند از سطح دریا ۱۹۶۰ متر و جمعیت آن ۳۶۷۰۸ نفر است.

این شهرستان در شرق استان تهران و در مسیر تهران به فیروزکوه قرار گرفته است. این شهرستان به دلیل وجود آثار تاریخی و سابقه سکونت از یکسو و وجود شرایط آب و هوایی مناسب در تابستانها و جاذبه های طبیعی از سوی دیگر؛ در جهانگردی استان دارای نقش و اهمیت است.

شهرستان دماوند با مساحتی حدود ۱۸۸ هزار هکتار در میان شهرستانهای فیروزکوه، آمل، ورامین، گرمسار و تهران قرار دارد و منطقه ای کوهستانی است که متوسط ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۰۰۰ متر است. از میزان ۱۸۸هزار هکتار مساحت شهرستان، ۸۳ درصد جزو منابع ملی و ۱۶ درصد جزو زمینهای کشاورزی و حدود یک درصد بقیه نیز جزو حوزه شهری است.

طبیعت دماوند شامل تنوع گونه های کمیاب میباشد و دارای جانورانی همچون کل، بز، میش، پلنگ به عنوان عمده ترین حیوانات موجود حیات وحش شهرستان و علاوه بر آن پرندگان گوناگونی نظیر کبک، تیهو، کبک دری، پرندگان شکاری مانند عقاب طلایی، قرقی، دلیجه میباشد.

این شهرستان از لحاظ کشاورزی نیز بسیار حائز اهمیت بوده و بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی مورد نیاز استان تهران را تامین میکند؛ و از معروفترین محصولات آن میتوان از سیب دماوندی نام برد.

آثار تاریخی و فرهنگی موجود در شهرستان دماوند نیز از دید آنوبانینی نمایشگر قدمت تاریخی این منطقه از استان تهران است.

برج و مقبره شبلی که مربوط به قرن ۵ هجری قمری است، معروف ترین بنای تاریخی ناحیه بوده و قلعه باستانی گل خندان که در دوره ساسانی ساخته شده، از دیگر آثار تاریخی شهرستان دماوند است.

مساجد، امام زاده ها و بقعه ها که به سده های مختلف تعلق دارند، نیز در قسمت های مختلف شهرستان دماوند پراکنده شده اند و از جمله آثار تاریخی استان تهران به شمار می آیند. چند دهه قبل نزدیک شهر دماوند دو ظرف سفالین قرمز رنگ، بدون پایه به طور اتفاقی به دست آمد. قسمتی از ظرف به شکل سر گوزن بود و نیز در همین مکان دو سکه از فرهاد دوم (۱۳۸ پ.م) و مهرداد دوم (۸۸-۱۲۳ پ.م) اشکانی کشف شد.

همچنین روی یک مهر ساسانی که در دماوند کشف شد، نام دمباوند حک شده است. در متون اسلامی نیز نام این محل به صورت دنباوند آمده است. شاهنامه فردوسی را میتوان در شمار اسناد قدیمی که از دماوند نام برده است، به شمار آورد. فردوسی بارها از این شهر در شاهنامه نام برده است.

کوه دماوند آشیانه سیمرغ، محل پرورش زال، محل به بند کشیده شدن ضحاک مار دوش توسط فریدون و محل و قوع بسیاری از اسطوره های ایرانی است.

خاطر نشان میگردد، آبشار جنگلک در استان تهران واقع است. این آبشار در 7 کیلومتری شرق شهرستان دماوند و محله روح افزا در دره گروبار قرار دارد. وجود درختان بید و رودخانه ای پرآب, آب و هوای مطبوع و دلپذیری را به این منطقه زیبا داده است. آبشار آینه رود در دماوند یکی از جاذبه های گردشگری این شهر است. ارتفاع آبشار در حدود 35 متر و در ارتفاع 2320 متری از سطح دریا از ارتقاعی بسیار بلند قرار گرفته است. دسترسی به آبشار از طریق شرق شهرستان دماوند و تنگ گروبار امکان پذیر است. در دره گروبار درختان کهنسال ارس و گردو با قدمت چندین صدساله وجود دارد که قطر هر کدام از آنها به 14 متر می‌رسد. در این منطقه قدیمی سنگ آسیاب و قبرهای متعدد و بازار وجود داشته و در قدیم محل داد و ستد اهالی بوده است که از نظر میراث فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

این دره در غرب دریاچه تار واقع است و ادامه این دره به دریاچه تار منتهی میگردد. توجه داشته باشید در این دره دره های فرعی زیادی وجود دارد که عموما جهتی شمالی دارند. آبشار جنگلک در دره اصلی به سمت دریاچه تار در دیواره شمالی دره گروبار واقع است. در دره گروبار 2 آبشار دیگر با نام های آبشار آینه رود فرح افزا و آبشار گروبار نیز جاری هستند که در بخش آبشارهای ایران سایت کویرها و بیابان های ایران به آنها اشاره شده است. دسترسی به آبشار از مسیر موسوم به جنگلک از رودخانه های پرآب میگذرد و نیاز به 3 ساعت راهپیمایی از شهرستان دماوند است.

اطراف شهر دماوند کوه‌های متعددی قرار گرفته ازجمله در ضلع شمالی شهر دماوند خط الرأس کوه‌های دوبرار به طول 70 کیلومتر قرار دارد که دارای 14 قله بالای 4000 متری است که هر ساله شاهد انواع برنامه‌های کوهنوردی از گلگشت گرفته تا صعود زمستانی در این منطقه هستیم. پشت این کوه منطقه مازندران قرار گرفته که در گویش محلی به این کوه «ماز» نیز گفته می‌شود. در شمال غربی دماوند کوه تِل کمر (سرکورک) به ارتفاع 2800 متر قرار دارد. این کوه به پایگاه کوهنوردی برای کوهنوردان قدیمی دماوند تبدیل شده است که از روی قله آن کوه دماوند را از نیمه می‌توان دید.

جاذبه های ورزشی آن نیز از قبیل پیست اسکی آبعلی و تله کابین، ارتفاعات امامزاده هاشم، که برای پرواز کایت و چتربازی بسیار مناسب است و هر ساله تعداد زیادی از توریستهای خارجی و داخلی را جذب خود می نماید.

آب و هوای کوهستانی، سکوت و آرامش کامل، زیبایی باغ ها و درختان که در هر فصل طنازی خاص خود را دارد. یکی از آرزوهای شهرنشینان می باشد که می توانند با حداقل هزینه، نسبت به مکان هــــای دیگر در داخل یا خارج از کشور به آن دست پیدا نمایند.

صدای پرندگان، نسیم هوای کوهستانی در سحر، منظره کوه های به فلک کشیده، چون کوه دماوند، هر بیننده ای را مجذوب خود می نماید. این منطقه جذابیت خاصی برای توریست ها و ایرانیان مقیم خارج از کشور خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس می تواند داشته باشد.


از دیگر جاذبه دماوند میتوان به ، مسجد جامع عتیق دماوند، فی مابین محله قاضی و فرامه (چریک) در نقطه ی مرتفع بر روی تپه‌ای در مرکز روستا و در شرق شهر دماوند مشرف به شهر، چشمه سیاه سنگ، در روستای زیبای مشاء در شمال غربی شهرستان، دشت مُشا در 6 کیلومتری شمال غربی شهر دماوند در مجاورت جاده هراز و در ارتفاع 2250 متری، دژ گل خندان یکی از آثار تاریخی، مقبره شیخ شبلی در منتهی‌الیه قسمت شرقی شهر، چشمه تیزآب در فاصله 5 کیلومتری شمال شهر، امامزاده عبدالله و خلیل الله، برج شیخ شبلی از آثار قرون 4 و 5 قمری و از دوران سلجوقی میتوان نام برد

 

 

 

 

آبشار جنگلک

 

 

آبشار جنگلک

آبشار جنگلک

daemza1

tehran-damavand

دشت-مشا4

مقبره-شیخ-شبلی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز