جاذبه های فرهنگی گردشگری شهرستان بهارستان

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۰۶:۴۹:۰۹
کد خبر: ۶۹۰۰۹۹
جاذبه های فرهنگی گردشگری شهرستان بهارستان
بهارستان از شهرستان های استان تهران و به عنوان یکی از پرتراکم ترین شهرستان های کشور در جنوب غرب استان تهران قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران، جاذبه در گردشگری به منابع، ویژگی ها و توانمندی های منطقه ای گفته می شود که بتواند افراد و گروه ها را برای مقاصد مختلف از جمله تجاری و بازرگانی، تفریحی و سرگرمی، دیدارها و گسترش روابط فرهنگی، یادگیری و آموزشی، شخصی، ماجراجویانه، ورزشی و گاه پژوهشی و علمی به خود جذب کند.

بهارستان از شهرستان های جدید استان تهران و به عنوان یکی از پرتراکم ترین شهرستان های کشور با جمعیتی بالغ بر ۶۵۰ هزار نفر واقع در جنوب غرب استان تهران قرار دارد که در وسعتی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر مربع و با ارتفاع ۱۰۵۰ متر از سطح دریا، با ۳ شهر گلستان، نسیم شهر و صالحیه و روستاهای همدانک، اورین، امامزاده باقر(ع) و ریه از شمال به شهریار، از غرب و جنوب غربی به رباط کریم و از شرق به اسلامشهر محدود می شود.

این شهرستان با توجه به اجتماع مهاجرین از اقصی نقاط کشور، آمیخته ای از آداب و رسوم خاص اجتماعی سراسر کشور را در خود جای داده و با داشتن مردمی فرهنگ مدار و میهمان نواز، خرده فرهنگ های حائز اهمیتی را به وجود آورده است؛ به طوری که اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران، بهارستان را به عنوان «گذرگاه اقوام ایران زمین» نامگذاری نموده است.

توریسم مذهبی که شامل بازدید و زیارت گردشگران از اماکن مقدس، آثار و یادمان های مذهبی مانند امامزاده ها، کلیساها و... یکی از مهم ترین انواع جاذبه در گردشگری می باشد. گردشگری و جاذبه مذهبی تنها شکلی از انواع گردشگری است که بر موانع آب و هوایی غلبه می کند.

وجود بقاع متبرکه و مقبره امامزادگانی مانند امامزاده باقر(ع)، امامزاده حسن(ع)، امامزاده لطیف(ع) و همچنین تپه قلعه حصارک، قلعه تپه باستانی میمنت آباد، محوطه باستانی تپه گلستان، درخت کهنسال وجه آباد و صنایع دستی همچون گلیم، فرش گلیم، آثار چوبی منبت و معرق، آثار شیشه و بلور نقاشی، مشبک چوب، سفال و جواهر و زینت آلات سنتی حاکی از موقعیت مسکونی و اجتماعی این منطقه در دوران اسلامی می باشد.

تاکنون بیش از ۳۰ اثر تاریخی، فرهنگی و مذهبی در شهرستان بهارستان شناسایی شده که از این میان ۱۰ اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

حضور بیش از صدها هیئت مذهبی، ۳۵۰ حسینیه و ۱۸۰ مسجد، ۲ مصلی اقامه نماز جمعه، ۱۰ کتابخانه عمومی، تعداد قابل توجهی نشریه چاپی و پایگاه های خبری، ۱۷۰ شهید، ۷۰۰ جانباز و ۴۰ آزاده، باعث تحت تأثیر قرار گرفتن فرهنگ و عقاید مردم شده است.

برای تبدیل شدن یک منبع به جاذبه گردشگری باید اجزاء سیستم گردشگری در تعامل سازنده با یکدیگر بسیج شوند. معرفی مناسب جاذبه های گردشگری، تسهیلات گردشگری مانند خدمات بانکی پیشرفته، اطلاع رسانی مناسب در مورد مقصد گردشگری و فرهنگ و آداب و رسوم جامعه، تبلیغات و بازاریابی مناسب، ثبت ملی آثار و بهره گیری از ظرفیت های بین المللی مانند ثبت در فهرست میراث جهانی، تهیه نقشه های گردشگری، درآمدزا کردن اماکن گردشگری، هماهنگی بیشتر نهادهای مرتبط با حوزه گردشگری از اقدامات مهم در راستای جذب گردشگر به بهارستان می باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز