استاندار تهران در جمع نخبگان شمیرانات:

برای رسیدن به مبانی توسعه استفاده از ظرفیت نخبگان اجتناب ناپذیر است

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۲۰:۲۸:۴۱
کد خبر: ۶۹۴۶۳۸
برای رسیدن به مبانی توسعه استفاده از ظرفیت نخبگان اجتناب ناپذیر است
استاندار تهران رسیدن به اهداف ومبانی توسعه متوازن در استان تهران را نیازمند استفاده از ظرفیت نخبگان دانست .

به گزارش خبرگزاری برنا تهران، همزمان با چهاردهمین سفر شهرستانی استاندار تهران ،نشست صمیمی محمدحسین مقیمی با شماری از نخبگان علمی،سیاسی ،فرهنگی و ورزشی شهرستان شمیرانات در محل سالن جلسات اردوگاه شهید باهنر شامگاه ١٩فروردین ماه برگزار شد.

استاندار تهران در این نشست با اشاره به تلقی نادرست از این مفهوم که استان تهران از نظر امکانات ،استانی برخوردار است ،گفت:برخی به اشتباه فکر می کنند که تهران استانی برخوردار در همه بخش هاست و این در حالیست که طبق آمار،تهران استانی کم برخوردار و در بخش هایی نابرخوردار است .

مقیمی با بیان اینکه امروز در رفع مشکلات وآسیب های اجتماعی نیازمند مشارکت جدی از سوی نخبگان هستیم یادآورشد: از یاری  همه نخبگان برای کاهش آسیب های اجتماعی استقبال می کنیم و در این راستا این اراده در بدنه اجرایی دولت وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیشرفت های مقطعی و یا پیوسته ایران در سه دهه اخیر را ناشی از اراده، مسئولیت پذیری و احساس دلبستگی نخبگان به کشور دانست و گفت :باوجود مشکلات فراوان و نبود زیرساخت‌های تکنولوژیکی، صدها شخصیت برجسته در رشته های مختلف، به تلاش مشغولند و نتایج بزرگی را در عرصه‌های مختلف به دست آوردند.

وی ادامه داد:نخبه باید با احساس مسئولیت به کشور و ملت خود، در عرصه کاری تلاش و فداکاری کند چرا که بدون علاقه به سرنوشت این دو، فرد نمی تواند در جامعه خود تآثیری واقعی و راهگشا داشته باشد. 

استاندار تهران کارکردهای فکری وعملی نخبگان را معلول مسئولیت پذیری، علاقه و دلبستگی به توسعه کشور دانست و تأکید کرد:نخبه کسی است که از فرصت های بدست آمده نهایت بهره  را می برد و نخبه و نخبه گری دلیل نابغه گری شخصی نیست. شاید یک نفر بتواند از نظر تحصیلی در سطوح متوسط باشد ولی از استعدادهای ذاتی خود در مسائل ورزشی به بهترین نحو ممکن استفاده کند که از این نظر این فرد نیز نخبه است. 

مقیمی یکی از مهمترین شاخص ها در توسعه پایدار استان تهران و کشور را جدی گرفتن نقش و جایگاه نخبگان و به طور کلی نیروهای انسانی کارآمد و فرهیخته دانست و گفت:

اگرچه بسیاری از مسائل بدیهی هستند، اما ممکن است مورد توجه قرار نگرفته و مغفول واقع شوندو نقش نخبگان در توسعه نیز از جمله بدیهیاتی است که  در برخی از مقاطع در کشور از سوی مسوولین مغفول واقع شده است.

استاندار تهران با تشریح سیر تحول تاریخی مفهوم نخبه و نخبه گرایی این مفهوم را برآیند تحولات اجتماعی دانست و یادآورشد:مفهوم نخبه تحت تاثیر مواجهه روشنفکرانه در ایران متحول شد؛ به طوری که در علوم اجتماعی عموماً گروه نخبه به نیروهایی اطلاق می شود که نقش کارکرد گرایانه مشخصی را ایفا می کنند ،البته شاید بتوان این تعریف را علمی دانست اما این تعریف در تضادی آشکار با آموزه های دینی و اسلامی ما قرار دارد.

مقیمی افزود:اگر مفهوم نخبه را ،مفهومی دو وجهی که متضمن دو عنصر جدانشدنی " زبدگی" و "انتخاب " است ،در نظر بگیریم در اینصورت دچار یک معناسازی  مطلق مآبانه از این مفهوم شده ایم که البته هیچ سنخیتی با ساختار علوم انسانی که مبتنی برنوعی نسبی گرایی در مفاهیم است ،ندارد.

استاندار تهران در عین حال نقش نخبگان را در رسیدن به توسعه پایدار استان ،نقشی اثرگذار ارزیابی کرد و ادامه داد:شاید بتوان گفت تاکنون نقش نخبگان برای ایجاد تحول و رسیدن به مبانی توسعه پایدار ومتوازن در کشور کمی نادیده گرفته شده ،اما دولت تدبیر وامید بر استفاده از نیروهای کیفی و نخبه برای رسیدن به توسعه باور دارد.

گفتنی است در ابتدای این دیدار جمعی از نخبگان علمی،ورزشی ،سیاسی و فرهنگی شهرستان شمیرانات به بیان دغدغه ها و ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز