یادداشت روز

ضرورت هوشیاری در دیپلماسی خارجی و رخدادهای داخلی

۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۱۳:۰۴:۵۶
کد خبر: ۷۱۹۱۷۳
ضرورت هوشیاری در دیپلماسی خارجی و رخدادهای داخلی
مسعود مرسلپور گفت، در این برهه از زمان که آمریکا خود را از انزوا قرار داده است، ضرورت هوشیاری در عرصه دیپلماسی خارجی را دوچندان میکند همچنین باید در داخل کشور یک اتحاد را ایجاد کرد برای استفاده بهینه از این فرصت.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران، مسعود مرسلپور-مدرس دانشگاه در یاداشتی نوشت، ترامپ رسماً پس از پایان نشست کشورهای صنعتی گروه ۷ امضای خود را از زیر بیانیه پایانی این اجلاس پس گرفت و بار دیگر خود و کشورش را در انزوا قرار داد.

در این برهه از زمان که آمریکا خود را از انزوا قرار داده است، ضرورت هوشیاری در عرصه دیپلماسی خارجی را دوچندان میکند همچنین باید در داخل کشور یک اتحاد را ایجاد کرد برای استفاده بهینه از این فرصت.

از طرفی نشست موفق سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نشان می دهد مسیر کشوریهای حاضر در نشست از جمله ایران به سمت توسعه بیشتر پیش خواهد رفت چرا که تعامل با شرق به عنوان رویکرد تحقق منافع ملی در سیاست خارجی و کم‌اثر کردن اقدامات تحریمی آمریکا علیه ایران، مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا، پررنگ کردن نقش ایران در سازمان همکاری شانگهای، استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی ایران در کنار کشورهای شرقی و توسعه بازرگانی از طریق راه ترانزیت ایران به خصوص ایجاد جاده ابریشم از اهداف سفر سه‌روزه رئیس‌جمهور به چین بود که تلاش شد در دیدارهای دوجانبه روحانی با سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تحقق یابد.

در نشست شانگهای و حمایت کشورها از برجام نشان می دهد خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام و پایبند بودن ایران به تعهدات مورد اذعان خیلی از کشورهاست.

به گفته کارشناسان در اجلاس شانگهای بر عملیاتی شدن تعهدات برجامی نیز تأکید شده است.

از سویی انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا نزدیک است و طبق نظرسنجی های بعمل آمده شانس پیروزی هم‌حزبی‌های ترامپ در این انتخابات کمرنگ است.

مورد مهم دیگر تقابل آمریکا با اروپا بر سر برجام است. به گفته وزیر خارجه کشومان دیپلماسی "حقه بازی آمریکا صرفا بازگشت به عادت های گذشته است؛ آمریکا محبوس در توهمات و سیاست های شکست خورده ای است که از سوی گروه هایی با منافع خاص دیکته می شود، همان انتخاب های غلط را تکرار می کند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد کرد".

اهمیت توافق هسته ای ایران و آینده آن پس از نقض عهد آمریکا، اتخاذ استراتژی های مناسب برای تضمین منافع ملی را ضروری می سازد.

در این برهه از زمان ضرورت هوشیاری در عرصه سیاست خارجی دوچندان می شود. یکپارچه عمل کردن و متحد بودن رمزی است که می تواند منفعت هایی را نصیب کشورمان سازد آنهم با هوشیاری.

مسعود مرسلپور-مدرس دانشگاه

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز