از سوی دکتر نوبخت در جلسه مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه مطرح ‌شد؛

ارائه الگویی مناسب برای توسعه ایران

۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۲۲:۳۱:۲۰
کد خبر: ۷۴۳۵۴۸
ارائه الگویی مناسب برای توسعه ایران
معاون‌ رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان به تشریح مباحث نظری «الگویی مناسب برای توسعه ایران» در قالب یک کار پژوهشی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران ؛ در ادامه سلسله سخنرانی‌های علمی _ تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه، دکتر محمدباقر نوبخت سخنرانی با موضوع الگویی مناسب برای توسعه ایران ارائه داد.

وی بیان اینکه در فرادست ترین سند یعنی سند چشم انداز موضوعی تحت عنوان ایران در افق ۱۴۰۴ کشوری توسعه یافته مطرح شده است، اظهار کرد: توسعه بر خلاف رشد بعد از جنگ جهانی دوم خلق شد.

دکتر نوبخت افزود: در سند ۲۰ ساله وقتی صحبت از توسعه یافته شدن ایران می‌شود، مشخصات جزیی این جامعه دوری از تبعیض، فقر، فساد، برخوردار از سلامت و ... از طریق برابری فرصت ها، بازتوزیع درآمدها، تامین اجتماعی و ... است.

معاون رییس جمهور ادامه داد: فقط توسعه رشد اقتصادی، توسعه رشد اقتصادی همراه با عدالت و توسعه انسانی مدنظر ما نیست بلکه جمهوری اسلامی به توسعه انسانی دین محور نزدیک است.

وی گفت: توسعه انسانی دارای سه مولفه تولید سرانه، امید به زندگی و آموزش است که البته فرهنگ مبتنی بر دین نیز در این حوزه مدنظر است.

دکتر نوبخت با بیان اینکه برای تبیین مفهوم توسعه، هفت سوال اساسی در کتاب الگوی مناسب برای توسعه ایران ارایه شده است گفت: نخستین سوال این است که با توجه به تعاریف مختلف از توسعه کدام یک از انواع توسعه با مفاهیم قانون اساسی و سند چشم‌انداز بیست‌ساله در مورد جامعه آرمانی و توسعه‌ یافته انطباق بیشتری دارد و اصول، ابعاد و اهداف این توسعه کدام است؟

همچنین از انواع نظام‌های اقتصادی کدام نظام در الگوی مطلوب توسعه برای جمهوری اسلامی ایران با توجه به اسناد فرادستی نظام قابل پذیرش است.

دکتر نوبخت به اینکه نقش دولت در اجرای استراتژی‌ها و پیاده کردن الگوی مطلوب توسعه در کشور چگونه باید باشد و همچنین فرهنگ با تأکید بر دین‌محور بودن نظام جمهوری اسلامی ایران، چه جایگاهی در الگوی توسعه موردنظر خواهد داشت را به عنوان پرسش‌هایی یاد  کرد که می‌بایست در این تحقیق به آن پرداخته می‌شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: مرور مبانی نظری بخشی از این کتاب است که از روش کتابخانه‌ای و میدانی مبانی نظری، موضوعات مرتبط در مکاتب رایج و رویکردهای اسناد فرادستی نظام گردآوری شده است.

وی در ادامه به روش تحقیق انجام گرفته در این پژوهش به منظور پاسخگویی به پرسش‌های مطرح شده پرداخت و پس از آن در پاسخ به پرسش اول به بیان تعاریفی از توسعه، اصول، ابعاد و اهداف آن در الگوی مطلوب توسعه اشاره کرد.

دکتر نوبخت مشخصات جامعه توسعه یافته از منظر اسناد فرادستی را جامعه‌ای عنوان کرد که از وجود عدالت اجتماعی، سلامت، رفاه اجتماعی، اقتصادی و... برخوردار باشد.

معاون رییس‌جمهوری از نقش دولت به عنوان یکی از نقاط اختلاف و افتراق بین مکتب‌های مختلف را از قدیم تاکنون یاد کرد.

وی افزود در قانون اساسی وظایف متعدد و متنوعی همراه با اختیاراتی گسترده به‌ویژه در حوزه اقتصاد برای دولت تعیین شده است که ظرفیتی حداکثری برای فعالیت یک دولت بزرگ را ممکن می‌سازد. از سوی دیگر ابلاغ سیاست‌های کلی نظام فرصتی را فراهم کرد تا تغییر رویکردی منطبق با واقعیت‌های محیطی در فضای کشور برای حضور و مشارکت بخش‌های تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی تشکیل شوند.

دکتر نوبخت تصریح کرد: در این شرایط متفاوت، مأموریت دولت در حوزه اقتصاد به سیاست‌‌گذاری، هدایت و نظارت محدود شود.

در پایان این جلسه حضار به طرح سوال درخصوص مباحث مطرح شده پرداختند.

 

نظر شما
پرونده ویژه