تحویل یک بهله عقاب طلایی به محیط زیست در بهارستان

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۱۱:۳۳:۰۶
کد خبر: ۷۶۳۸۵۹
تحویل یک بهله عقاب طلایی به محیط زیست در بهارستان
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهارستان از تحویل یک بهله پرنده شکاری به این اداره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران ؛ شیدا اکار در این خصوص گفت: نیروهای این اداره در پی تماس تلفنی پرسنل آتش نشانی صالحیه مبنی بر یافتن یک گونه پرنده شکاری که قادر به پرواز نمی باشد به محل اعزام و این پرنده شکاری را که بنا به تشخیص کارشناسان از گونه عقاب طلایی بوده، تحویل گرفتند.

وی ضمن قدردانی از این اقدام آتش نشانی صالحیه که نشان دهنده علاقمندی آنها به حفظ حیات وحش بوده،گفت: کارشناسان پس از تحویل گرفتن پرنده، این گونه با ارزش را جهت مراقبت و نگهداری به پارک پردیسان منتقل نموده تا پس از رسیدن به قابلیت پرواز، در طبیعت رهاسازی شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهارستان با بیان اینکه این پرنده شکاری در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است، زنده‌گیری و نگهداری آن را ممنوع خواند و بیان داشت: این گونه به دلیل مهارت بی بدیل در شکار، سیطره بر پهنه کوه های بلند و دشت های وسیع، چشم های پرنفوذ، چنگال های تیز و قدرتمند که در چشم بر هم زدنی، طعمه اش را با سرعت و دقتی بی مثال می رباید، لقب «سلطان پرندگان» را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است عقاب طلایی یکی از بهترین پرندگان از لحاظ شکار شناخته شده‌است، رنگ این پرنده قهوه‌ای تیره، به همراه پرهایی به رنگ قهوه‌ای روشن یا طلایی در سر و گردن است. به طور متوسّط طول بال‌های آن بیش از ۲ متر و طول خود آن ۱ متر است و معمولاً در ارتفاع ۳۶۰۰ متری زندگی کرده، لانه خود را بر روی درختان بلند و در صخره‌ها می‌سازد، عقاب طلایی بطور معمول سالی یک یا دو جوجه می‌آورد، این پرنده تمام عمر با جفت خود زندگی می‌کند. عقاب‌های طلایی ماده جثه بزرگتری نسبت به جنس نر دارند، عقاب‌های طلایی به دلیل داشتن بال‌های بزرگ نیاز زیادی به بال زدن در آسمان ندارند و روی لایه‌های هوا سر می‌خورند، سرعت معمولی این پرندگان ۵۰ کیلومتر می‌باشد اما هنگام شیرجه زدن می‌توانند سرعتشان را تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دهند.

 

نظر شما