دکتر نوبخت در مراسم امضای تفاهم‌نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه فرهنگ و هنر:

۲۰ هزار فرصت شغلی در بخش فرهنگی ایجاد می‌شود

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۱۱:۵۴:۴۲
کد خبر: ۷۹۰۷۳۰
۲۰ هزار فرصت شغلی در بخش فرهنگی ایجاد می‌شود
طی تفاهمی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت فرهنگ و ارشاد با سرمایه‌گذاری حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومانی حدود ۲۰ هزار شغل در حوزه فرهنگی و هنری ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران ؛ امروز(شنبه) سازمان برنامه و بودجه میزبان مسئولانی از حوزه فرهنگ بود. در کنار دکتر محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد و مرتضی شهیدزاده، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی  نیز در این مراسم حضور داشتند و تفاهم‌نامه‌ای با موضوع برنامه تولید و اشتغال در حوزه فرهنگ و هنر منعقد شد.

دکتر نوبخت در مراسم امضای تفاهم نامه با وزارت ارشاد در زمینه ایجاد اشتغال در حوزه فرهنگ و هنر، با بیان اینکه در سال جاری برای ایجاد بیش از یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی برنامه داشتیم، اظهار داشت: ایجاد چنین فرصت شغلی محدود به یک حوزه و رسته نیست؛ باید این میزان فرصت شغلی را در بخش های مختلف ایجاد کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: امروز برای ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی در سه عرصه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با وزارت ارشاد توافق خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در این سه رسته، متعهد می‌شویم ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیارشان قرار دهیم که ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای مناطق شهری در ازای ایجاد ۱۳ هزار شغل و ۴۰۰ میلیارد تومان در مناطق روستایی اختصاص خواهد یافت.

دکتر نوبخت گفت: البته برای اینکه بتوانیم تسهیلات ارزان قیمتی برای این سه رسته در نظر بگیریم نرخ سود ۱۶ درصد برای شهر و ۶ درصد برای روستا در نظر گرفته شد که در این راستا به میزان ۸۲ میلیارد تومان پشتیبانی می‌شود.

در ادامه این مراسم، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این تفاهم‌نامه را باید به فال نیک گرفت. اگر روح جامعه ایرانی را در تاریخ ارزیابی کنیم، مشاهده می‌کنیم که فرهنگ و هنر پایگاه ویژه‌ای در آن دارد. به گونه‌ای که نمی‌شود جایی از ایران به عنوان نماد و سابقه تاریخی دید اما نقش فرهنگ و هنر را در آن ندید. فرهنگ و هنر ایران در همه دوره‌های تاریخی استمرار داشته و هیچ دوره‌ای نبوده که این روح در آن دمیده نشده باشد بنابراین فرهنگ و هنر با هویت ایرانی درهم تنیده شده است.

وی ادامه داد: بنابراین سرمایه‌گذاری در فرهنگ و هنر در واقع سرمایه‌گذاری در هویت ایرانی است. هویتی که ما در کل جهان براساس آن تعریف می‌شویم و تمایزها و امتیازهای ما براساس این نگاه تفسیر می‌شود از سویی با نگاه به اقتصاد متوجه می‌شویم در گذشته اقتصاد فرهنگ و هنر بخش مهمی از اقتصاد ایران را تشکیل می‌داد و بخشی از تولید ملی از حوزه فرهنگ و هنر برمی‌خاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با ترکیب این دو نگاه یعنی هم از زاویه تمدن ایرانی و هم از زاویه اقتصادی می‌توان با افزایش سرمایه‌گذاری آن را تقویت کرد. 

صالحی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ و هنر جوانان تحصیلکرده فراوانی داریم که آمادگی حضور در شغل را دارند و ما می‌توانیم تبصره ۱۸ را در راستای ایجاد اشتغال در حوزه فرهنگ و هنر، واکاوی مجدد کنیم و به نوعی این تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازمان برنامه و بودجه در این راستا است.

سید حمید پورمحمدی، معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور، در این مراسم گفت: اشتغالزایی در حوزه فرهنگ به‌ویژه هنرمندان، بانوان و جوانان از اهمیت بالایی برخوردار است و این تفاهم‌نامه  نیز در این راستا امضا خواهد شد. براساس این تفاهم‌نامه سه نوع کسب و کار فرهنگی، هنری و تولید محتوای دیجیتال ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: تسهیلات این طرح در حدود دو هزار میلیارد تومان است که از طریق تسهیلات بانکی و سازمان برنامه و بودجه در شهرها و روستاها تخصیص داده خواهد شد. 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز