محسنی‌بندپی:

با بخشی‌نگری در حوزه ارتقاء سلامت اجتماعی نمی‌توان به راهکار صحیح رسید/ پیوست اجتماعی در مواجهه با معضلات جامعه ضروری است/تقدیر فعالان حوزه سلامت از استاندار تهران

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۸:۱۳:۲۲
کد خبر: ۷۹۳۸۰۱
با بخشی‌نگری در حوزه ارتقاء سلامت اجتماعی نمی‌توان به راهکار صحیح رسید/ پیوست اجتماعی در مواجهه با معضلات جامعه ضروری است/تقدیر فعالان حوزه سلامت از استاندار تهران
استاندار تهران گفت:نمی‌توانیم با بخشی‌نگری، در مسئله مهمی همچون ارتقاء سلامت اجتماعی به راهکار درستی برسیم.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران؛ نخستین همایش "نقش من" با محوریت موضوع اجتماعی شدن نظام سلامت، دستاوردهای موجود و افق‌های پیش رو و با هدف شناسایی و به کارگیری توان مردم و سمن‌ها برای افزایش بازدهی نظام سلامت، به همت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

انوشیروان محسنی‌ بندپی، استاندار تهران در این نشست ضمن اشاره به لزوم هم افزایی دستگاه‌ها در راستای ارتقا سلامت اجتماعی، اظهار داشت: باید به این سوال پاسخ داد که آیا می‌توانیم با بخشی‌نگری، در مسئله مهمی چون ارتقاء سلامت اجتماعی به راهکار درستی برسیم؟

وی افزود: اگر از ابتدا در این زمینه قوی عمل می‌کردیم، به آمار نگران کننده امروز نمی‌رسیدیم. با این وجود، باید در جهت تحقق اهداف، نقش سازمان مدیریت امور اجتماعی را به عنوان نهاد سیاستگذار حاکمیتی به رسمیت بشناسیم. به هر ترتیب باید در راستای اجتماعی و مردمی کردن مقابله با معضلات اجتماعی تلاش کنیم.

مقام عالی دولت در استان تهران در ادامه همچنین ضمن اشاره به این مهم که معضلات اجتماعی در درازمدت شکل گرفته، تصریح کرد: خلاء به وجود آمده در حوزه‌های انسجام و عدالت اجتماعی، یک شبه ایجاد نشده که بتوان آن را یک شبه پر کرد. فردی که دچار معضلی مانند اعتیاد شده، به بحران هویتی نیز دچار است و برای درمان و بازگشت وی به دامان جامعه، باید زمان زیادی را صرف و معطوف کنیم.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: در گذشته برای درمان معضلاتی مانند اعتیاد، تنها یک چرخه و حلقه‌های منقطع درمان وجود داشت و فقط جنبه درمان را مد نظر قرار داده و جنبه اجتماعی ماجرا را رها می‌کردیم. بر این اساس، باید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، به مردم و سمن‌ها تکیه کنیم.

استاندار تهران همچنین ضمن اشاره به ساز و کار سازمان مند مقابله با آسیب‌های اجتماعی عنوان داشت: در حال حاضر رسیدگی به معضلاتی نظیر رسیدگی به کودکان کار یا رسیدگی به معتادین متجاهر، آئین نامه دارد و با این وجود، برخی از دستگاه‌ها، هم افزایی و همیاری لازم را در این باره صورت نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: با این وجود، در حوزه‌های مختلف، تقسیم وظایف صورت گرفته و مواردی نظیر اجتماع پذیر کردن کودکان کار، بازگشت آن‌ها به چرخه تحصیل و مناسباتی از این دست، هر یک متولیان مشخصی را دارد که باید با توجه به این تقسیم وظایف، دستگاه‌ها، همکاری و هم‌پوشانی لازم را داشته باشند.

محسنی بندپی با بیان اینکه استانداری تهران آمادگی قبول تولیت هماهنگی میان دستگاهی را در این مورد دارد، یادآور شد: استانداری می‌تواند به عنوان متولی انسجام‌بخشی میان دستگاهی در این حوزه وارد عمل شده و وظیفه هماهنگی میان متولیان هر بخش را برای پیشبرد هرچه بهتر و منسجم‌تر امور، بر عهده بگیرد.

مقام عالی دولت در استان تهران خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد حمایتی دولت، اعتبار سازمان مدیریت امور اجتماعی و همچنین، آمادگی سمن‌های تخصصی برای پرداختن به اموری چون، درمان، برگشت پذیری و اجتماعی کردن و فن آموزی، باید تلاش خود را به کار بگیریم که حلقه‌های متولی را به هم متصل‌تر و محکم‌تر کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه، مشکل اعتباری در این حوزه وجود نداشته و شورایعالی اشتغال استان تهران، این آمادگی را دارد تا در صورت معرفی پروژه اشتغال محور، وام‌هایی با بهره کم را به این امر اختصاص دهد.

استاندار تهران در پایان نیز ضمن تاکید بر نقش اساسی سمن‌ها، اظهار داشت: سمن‌ها در حوزه اجتماعی باید دولت را به صورت مرتب رصد کرده و در راستای مطالبه‌گری قانونی، کاستی‌ها را منعکس کنند و دولت نیز مکلف به مرتفع کردن مشکلات خواهد بود.

لازم به اشاره که در پایان این همایش  از واقفین بیمارستان‌های فیروزآبادی، فرمانفرمائیان، شهدای یافت آباد، لولاگر و همچنین کیوان ساکت، به عنوان هنرمند سفیر سلامت با حضور استاندار تهران و جمعی از مسئولین تقدیر شد.

همچنین محسنی بندپی، استاندار تهران نیز از سوی فعالین حوزه سلامت اجتماعی مورد تقدیر قرار گرفت.

 

نظر شما