با حضور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور:

نمایشنامه خوانی از کتاب «میزان» در کتابخانه محقق حلی برگزار شد

۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۰۷:۵۳:۲۴
کد خبر: ۸۰۰۶۸۱
نمایشنامه خوانی از کتاب «میزان» در کتابخانه محقق حلی برگزار شد
دومین برنامه از سلسله نشست های نمایشنامه خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با خوانش نمایشنامه «میزان» اثر شهید محمد حسین حسینی با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در کتابخانه های عمومی محقق حلی اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران،  دومین برنامه از طرح ترویجی نمایشنامه خوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران با خوانش کتاب «میزان» از مجموعه «یک آیه یک نمایش» اثر شهید سید حسن حسینی با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران، کتابداران و جمعی از علاقمندان در کتابخانه عمومی محقق حلی برگزار شد.

 

در این نشست فرهاد بشارتی و مهدی امینی،‌ از بازیگران سینما و تلویزیون، به نمایشنامه خوانی از کتاب «میزان» پرداختند؛ اجرای این برنامه مورد استقبال مخاطبان کودک و نوجوان قرار گرفت.

 

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست اظهار داشت: نقطه اولیه طرح نمایشنامه خوانی به نشست های کتابخوان بر می گردد که از سه سال پیش در کتابخانه ها اجرایی شد و طی آن ده‌ها هزار نفر به معرفی کتاب های خوانده شده خود پرداختند.

 

 

وی افزود: به دنبال اجرای موفق نشست های کتابخوان، این طرح از دی‌ماه با نمایشنامه‌خوانی در کتابخانه‌ها ادامه پیدا کرد و امیدواریم که آموزش نمایشنامه خوانی نیز در کتابخانه‌ها آغاز شود. تفاوت نمایشنامه و فیلم در این است که نمایشنامه نیازی به دکور، ‌ امکانات و هزینه بسیار ندارد و دانش‌آموزان در سطح مدارس نیز می‌توانند این کار را انجام دهند.

 

مختارپور با اشاره به اینکه کودکان استعداد درخشانی در فهم و درک مطالب دارند، ادامه داد: کتابخوانی، تمرین و مقدمه تقویت مهارت افراد در نمایشنامه‌خوانی است. برای اینکه بتوانیم در نمایشنامه‌خوانی برای دیگران اثرگذار باشیم، لازم است که در حین خواندن با مخاطب ارتباط بگیریم.

 

وی ادامه داد: نمایشنامه‌خوانی مورد اقبال افراد است اما اجرای ناقص ممکن است خواسته ما را برآورده نکند. امیدوارم این کار به رونق نمایشنامه‌خوانی در کشور نیز کمک کند.

 

 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور سپس از ۶ نفر از اعضای نوجوان کتابخانه ها خواست تا به روی صحنه بیایند و در اقدامی جالب شیوه درست خوانش کتاب را به آنها آموزش داد.

 

علی نیکنام، ‌مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران نیز اظهار داشت: تجربه موفق نشست‌های کتابخوان و معرفی چند صد هزار کتاب این ضرورت را ایجاب کرد که قالب جدیدی را بعد از سه سال اجرای این طرح تجربه کنیم. از این رو نشست‌های نمایشنامه‌خوانی را از شهر تهران آغاز کردیم که اتفاق خوبی برای جذب افراد و نشستن آنها دور یک میز است تا موضوعات دیگر ذیل محور کتابخوانی قرار گیرد.

 

وی اظهار داشت: همزمان با نمایشنامه‌خوانی، خوانش کتاب نیز تمرین می شود. در این قالب، شخصیت‌های کتاب استخراج و مخاطب با تصویرسازی از آنها، انس بیشتری با کتاب می گیرد.

 

 

در ادامه نیکنام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گفت: درصدد هستیم برنامه‌های جذابی را در سال ۹۸ در کتابخانه های عمومی استان طراحی و اجرا کنیم. در این راستا استعدادهای نهفته نیز شکوفا می‌شوند. این طرح با استفاده از منابع موجود در کتابخانه ها، در ۱۵۰ کتابخانه عمومی سطح تهران اجرا می‌شود.

 

فرهاد بشارتی، هنرمند تئاتر و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: نمایشنامه خوانی در کتابخانه ها، اقدام مثبتی است که در دانشگاه‌ها به صورت حرفه‌ای انجام می شود. با این حال انجام آن در بین گروه سنی کودک و نوجوان اقدام اثرگذاری است که در صورت اطلاع‌رسانی بهتر، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

 

 

وی افزود: همچنین باید در انتخاب متن‌ برای گروه سنی نوجوان دقت کرد تا مطالب روزآمد، تاثیرگذار و به واقعیت جامعه نزدیک باشد تا مخاطب نوجوان با آن ارتباط برقرار کند.

 

گفتنی است، در پایان این نشست چند تن از اعضای کتابخانه ها به بیان دیدگاه های خود از کتاب معرفی شده پرداختند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز