با حضور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و معرفی برگزیدگان؛

آیین اختتامیه جشنواره منطقه ای قصه گویی در تهران برگزار شد

۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۲۳:۱۵:۲۹
کد خبر: ۸۰۵۸۰۰
آیین اختتامیه جشنواره منطقه ای قصه گویی در تهران برگزار شد
دومین جشنواره منطقه ای قصه گویی در کتابخانه علامه محقق حلی تهران با حضور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار و نفرات برتر معرفی و تقدیر شدند .

به گزارش خبرگزاری برنا تهران؛ اختتامیه جشنواره منطقه ای قصه گویی در استان تهران با حضور علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، هوشنگ مرادی کرمانی، عضو هیات امناء، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی، هادی آشتیانی، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی، حسام قربانعلی، مدیرکل امور مجلس و استان ها، علی نیکنام، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران، حجت الاسلام و المسلمین امیر عطاء اله جباری مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قم، نورعلی غلام حسین نیا سماکوش، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان سمنان، احمد علی هراتی، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان البرز، فعالان حوزه کودک و نوجوان، چهره های فرهنگی و جمعی از کتابداران و کتابخوانان کودک و نوجوان و بزرگسال و اصحاب رسانه برگزار شد.  

بر اساس این گزارش «هوشنگ مرادی کرمانی» نویسنده قصه های مجید و عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با حضور در اختتامیه دومین جشنواره منطقه ای قصه گویی اظهار داشت: روزگاری کتاب، بعد از غذا، هوا و مسکن چهارمین نیاز خانواده‌ها بود اما امروزه کتاب در اولویت های شانزدهم و هفدهم خانواده‌ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه سینما از روز اول وجود داشته و هیچ وقت در زندگی انسانها غیبت نداشته است، گفت: روزی که صدا و تصویر نبود و قبیله های اولیه برای بیان خبر جنگ، خبر خوش و یا هر موضوعی دیگر، از دود استفاده می‌کردند در حقیقت یک نوع تصویرسازی و سینما بود.

عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه سینما و تصویر رقیبی برای کتاب بوده است، خاطر نشان کرد: واقعیت این است که امروز در دنیایی زندگی میکنیم که حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت تصویر و عکس می‌بینیم و در حقیقت تصویر و عکس هستند که با ما سخن می گویند.

نویسنده کتاب شما که غریبه نیستید، افزود: زمانی که دوربین و فیلم ساخته شد برای ماندگاری و اقتصادی شدن آن از قصه و داستان استفاده کردند.

وی ادامه داد: قصه زیربنای همه هنرهای جهان است تا زمانی که قصه نداشته باشیم حرفی برای گفتن در جهان نداریم.

به گفته هوشنگ مرادی کرمانی، گندمی که سبز می شود و یا خورشیدی که بالا می آید همه و همه دارای یک قصه هستند و کار خود را از یک جا شروع و به جای دیگر تمام می‌کنند.

وی ادامه داد: غارنشینان با کشیدن تصاویری بر روی دیوار غارها داستان خود را بیان می‌کردند.

 

هنر ناب قصه گویی

در ادامه برنامه اختتامیه، غلامعلی کیومرثی نماینده هیات داوران جشنواره افزود: قصه گویی هنری خلاق، ناب و ضروری است قصه گو باید، مهارت های مورد نیاز برای اجرای مطلوب را بیاموزد .

وی با اشاره به چند توصیه برای قصه گوهای حاضر در جشنواره بیان کرد: انتخاب قصه های جدید و متناسب با پسند مخاطبان، تلاش برای کسب دانش و مهارت نوین، توجه به مهارت ارتباطی و کلامی متناسب با محتوای قصه ها، بهره گیری از واژه های درست برای ادامه مسیر قصه گو ها در کتابخانه های عمومی توصیه می شود.

داور جشنواره قصه گویی ادامه داد: توجه به تفاوت قصه گویی، خاطره گویی، نمایش و تئاتر،   توجه به قصه های تاریخی و مذهبی،   جلب مشارکت مخاطبین در قصه گویی، برقراری تعامل مناسب و هدفمند با مخاطبان از دیگر ضروریات برای قصه گویی است.

 کیومرثی، همچنین توجه دقیق به طراحی متن و استفاده از ابزارهای قابل بهره گیری مانند موسیقی را در قصه گویی ضروری دانست.

اجرای نمایش نفرات برگزیده جشنواره یکی از برنامه‌های جنبی آیین اختتامیه این جشنواره بود .

همچنین گروه شاهنامه خوانی اعضای کتابخانه‌های عمومی بسیج و گلسار با حضور در روی صحنه به اجرای بخش‌هایی از داستان شاهنامه برای حاضران پرداختند که مورد استقبال کودکان و بزرگسالان قرار گرفت.

در اختتامیه این جشنواره «زهرا رخشانی»، «سمیه رجبی»، «سکینه پازوکی» از استان سمنان؛ «مرضیه تهم» از استان تهران، «طاهره سادات سجادی» از استان البرز و «سیده خدیجه نورالدین» از استان قم، اعلام و به مرحله بعد راه یافتند.

نظر شما