استاندار تهران:

یک سوم بارش میانگین جهانی و سه برابر تبخیر در کشور را داریم

۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۰۸:۰۷:۱۵
کد خبر: ۸۲۲۱۸۹
یک سوم بارش میانگین جهانی و سه برابر تبخیر در کشور را داریم
محسنی‌بندپی گفت: بر اساس آمار رسمی میزان تبخیر باران در کشور ما حدود ۲۷۰۰ میلی‌متر بوده و میزان جهانی آن به صورت میانگین بالغ بر ۸۰۰ میلی متر است بر این اساس یک سوم بارش جهانی و سه برابر تبخیر جهانی را در کشور داریم که این مسئله بیانگر اهمیت حفاظت از منابع آبی در ایران است.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ آئین کاشت ۱۵۰۰ نهال و رونمایی از کتابچه مدیریت با حضور محسنی بندپی، استاندار تهران و برخی از اعضای شورای شهر تهران و سایر مسئولین در بوستان سرخه حصار پایتخت برگزار شد.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در حاشیه این برنامه ضمن اشاره به وضعیت آلودگی هوا در استان تهران اظهار داشت: میانگین متوسط باران سالیانه در تهران در سال جاری وضعیت مناسبی داشته و ۲۸ روز هوای پاک و ۲۶۷ روز هوای سالم را در پایتخت شاهد بودیم. همچنین بالغ بر ۲۵۰ میلیمتر میزان بارندگی سالانه در تهران در سال ۹۷ رخ داده و این در حالی است که متوسط جهانی این بارندگی بالغ بر ۷۶۰ میلیمتر بوده است بر این اساس یک سوم نزولات آسمانی در استان تهران در سال ۹۷ اتفاق افتاده است.
 
وی افزود: بر اساس آمار رسمی میزان تبخیر باران در کشور ما  حدود ۲۷۰۰ میلی‌متر بوده و میزان جهانی آن به صورت میانگین بالغ بر ۸۰۰ میلی متر است بر این اساس یک سوم بارش جهانی و سه برابر تبخیر جهانی را در کشور داریم که این مسئله بیانگر اهمیت حفاظت از منابع آبی در ایران است.
 
مقام عالی دولت در استان تهران با اشاره به اهمیت درختکاری و حفاظت از منابع طبیعی نیز تصریح کرد: یکی از فواید درختکاری جلوگیری از تبخیر است و دود برگ درختان مانع از تابش مستقیم نور آفتاب بر زمین می شود که همین مهم می تواند بر حفظ منابع آبی در کشور تاثیر مستقیم داشته باشد.
 
وی افزود: استان تهران با داشتن بالغ بر یک میلیون و ۳۶۷ هزار هکتار مساحت یک میلیون و ۷۸ هزار هکتار منابع ملی داشته و از این رقم نیز در حدود ۵۴ هزار هکتار آن را جنگل ها تشکیل دادند. بر این اساس باید توجه داشت که همه باید نسبت به حفاظت از منابع سبز در استان تهران و جلوگیری از ورود آلاینده ها به محیط زیست پایتخت تلاش کنیم در عین حال در کل استان تهران نیز بالغ بر ۴۸ هزار هکتار باغ وجود دارد که استان تهران با استفاده از این منابع در حوزه تولید میوه های باغی رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
 
مقام عالی دولت در استان تهران یادآور شد: با توجه به این آمار یکی از چالشهای اساسی در استان تهران مربوط به حوزه زیست محیطی است که مسائلی مانند آلودگی هوا،آلودگی آب، آلودگی خاک مشکلات دفع پسماند و سایر مسائل را در بر میگیرد آنچه به تبع این آلاینده‌ها در تهران رخ داده مشکلات عمده ای را بر مردم پایتخت تحمیل کرده و به عنوان نمونه امروز انواع بیماری های نوپدیدی را شاهد هستیم که عمده ریشه آن به بحث آلودگی ها برمیگردد.
 
محسنی بندپی عنوان داشت: باید تهران را با توجه به آسیب پذیری و منابع محدود آن مورد حفاظت جدی در حوزه زیست محیطی قرار دهیم اکنون همکاری و هم افزایی خوبی در ایجاد نگاه علمی و تخصصی به مسائل زیست محیطی با شورای شهر و شهرداری ایجاد شده که باید با تداوم این مهم نسبت به حل مشکلات اقدام کنیم.
 
مقام عالی دولت در استان تهران همچنین اظهار داشت:منابع طبیعی و سازمان جنگلها و مراتع کشور اقدامات خوبی را در حوزه حفاظت و صیانت از منابع موجود در دستور کار خود قرار داده‌اند و با اهتمام ویژه نسبت به مسائلی نظیر ساخت و سازها تغییر کاربری ها و سایر امور به جد پیگیر حل و فصل مشکلات تهران در عرصه محیط زیست هستند.
 
استاندار تهران خاطرنشان کرد: فرهنگ زیست محیطی که در استان تهران در میان مردم ایجاد شده شایسته و ارزنده تقدیر و درخور توجه بوده و نباید حرکت این فرهنگ به سمت نگاه فراگیر را به حال خود رها کنیم. نکته مهم دیگر در این بین حضور سازمان های مردم نهاد فعال در عرصه زیست محیطی است که زنان نیز در فعالیتهای این سمن ها نقش جدی را ایفا کرده و بیشترین فعالین حوزه زیست‌محیطی را زنان تشکیل داده اند.

محسنی بندپی تاکید کرد: نگاه اجتماعی به آسیب ها است که می تواند به رفع و حل و فصل آن کمک کند و در حوزه زیست محیطی این نگاه بیشتر مورد نیاز خواهد بود در این حوزه همچنین می توان با هم افزایی بین دستگاه‌های ذیربط و سازمان‌های مردم نهاد شاهد افزایش میزان فضای سبز در استان تهران بوده و شرایطی را ایجاد کرد که تهران با نگاه علمی و تخصصی به ظرفیت‌ها و منابع به شهری زیست پذیر تر بدل شود.

 

نظر شما