قبادیان معاون وزیر صمت:

سامانه ای برای انتخاب پایان نامه دانشجویان براساس نیاز صنعت طراحی شد

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۱۰:۱۱:۰۵
کد خبر: ۸۴۸۳۰۱
سامانه ای برای انتخاب پایان نامه دانشجویان براساس نیاز صنعت طراحی شد
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: سامانه ای راه اندازی کرده ایم تا دانشجویان بتوانند عنوان پایان نامه خود را براساس نیاز صنعت مشخص کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ برات قبادیان در برنامه تلویزیونی پرسشگر از شبکه آموزش در پاسخ به این پرسش که ریشه اصلی مشکل مهارت آموزی های تخصصی، درون گروهی و اجتماعی چیست، تصریح کرد: کشورمان دارای مساحتی با جمعیت80 میلیون نفر است و مزیت هایی را شامل می شود که باید با استفاده از این مزیت ها آن را اداره کنیم برای اداره کشور نیازمند نیروی انسانی توانمند و توسعه یافته هستیم این نیروی انسانی نیاز به کسب یکسری مهارت در هر کدام از مراکز آموزشی دارد اگر بخواهیم مهارت ها را تقسیم بندی کنیم این مهارت به دو بخش مهارت های عمومی و تخصصی تقسیم می شود.

وی افزود: مهارت های عمومی به روابط اجتماعی، قانون گریز نبودن، توجه به محیط زیست و ... بر می گردد و مهارت های تخصصی به دو بخش تقسیم می شود یکی اینکه افراد تحصیل کرده در مقاطع کاردانی و کارشناسی و غیره قبل از فارغ التحصیلی برخی دوره های کوتاه مدت را برای ورود به بازار کار طی کنند و دیگری کاردان، کارشناس، کارشناس ارشد و دکترا بعد از فارغ التحصیلی به گونه ای توانمند شده باشند که دیگر نیازی به دوره های مهارت آموزی نداشته باشند.

قبادیان در ادامه اظهار کرد: متاسفانه برنامه ریزی درستی برای شناسایی نیازها در هر سال و مقطع در تمامی حوزه ها صنعت، کشاورزی، نفت، نیرو، معدن و غیره صورت نگرفته است وآماری در این خصوص وجود ندارد که یکی نقاط ضعف اساسی کشورمان در این بخش است موضوع دیگر این است که ما نیروی انسانی را برای پاسخ به کدام نیاز تربیت می کنیم تا زمانی که آماری از نیازهای روز جامعه نداشته باشیم و آموزش ها تقاضا محور نباشد مشکل کارآفرینی و مهارت آموزی برای رفع نیاز حل نخواهد شد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه ما هنوز عادت نکرده ایم که کشورمان را براساس برنامه ریزی اداره کنیم، اظهار کرد: باید این گیر ریشه ای را یکبار برای همیشه حل کنیم این مشکل در تمام بخش ها از جمله صنعت ، خدمات، کشاورزی و غیره وجود دارد متاسفانه تاکنون مشخص نشده است که کدام مزیت چند سال آینده قرار است در کشور توسعه پیدا کند. بنده معتقدم در کلان کشور و در بخش های مختلف اگر این کار انجام شود آن زمان است که ما می توانیم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بخواهیم که نیاز صنعت را رفع کنند.

قبادیان در ادامه تصریح کرد: هم اکنون در دوره ای به سر می بریم که حدود 4 میلیون دانشجو در کشور وجود دارد و حدود یک میلیون نفر سالانه فارغ التحصیل می شوند، براساس آمار بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه سالانه 700 هزار نفر وارد بازار کار می شوند.

وی افزود: از تعداد 4 میلیون نفر حدود یک میلیون در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول تحصیل هستند که این تعداد دانشجو نیاز به تدوین پایان نامه دارند براین اساس سامانه ای با عنوان iranetop.ir www. راه اندازی کرده ایم تا دانشجویان بتوانند عنوان پایان نامه خود را براساس نیاز صنعت مشخص کنند.

به گفته قبادیان، وزارت علوم، تحقیقات وفناوری می توانند در این برنامه بازوی کمکی وزارت صنعت، معدن وتجارت باشد در این سامانه فهرستی از نیازهای صنعت، معدن وتجارت بارگذاری احصا شده است از ابتدای سال جاری بنگاه های صنعتی و تولیدی در این سامانه ثبت نامه کرده اند و از خرداد ماه نیز ثبت نام اساتید ودانشجویان آغاز می شود علاوه بر این با برنامه ریزی که با ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عمل آمده قرار است برخی از نخبگان و سربازان تاپ در این سامانه ثبت نام کنند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دو مسأله نیاز های امروز و دنیای آینده مطرح است و اینکه ما انقلاب صنعتی را پیش رو داریم و تا چند سال آینده 70 درصد مشاغل فعلی از بین خواهند رفت و اگر امروز فکری به حال این موضوع نکنیم دانش آموزان 14 تا 15 سال در زمان ورود به بازار کار با مشکل مواجه خواهند شد. بنابراین همه باید رویکرد مان را عوض کنیم چرا که با سنتی کار کردن به جایی نمی رسیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز