برگزاری کارگاه آموزش‌های شهروندی با محوریت تفکیک زباله از مبدأ توسط شهرداری گلستان

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۰۹:۴۴:۵۸
کد خبر: ۸۵۷۱۸۶
برگزاری کارگاه آموزش‌های شهروندی با محوریت تفکیک زباله از مبدأ توسط شهرداری گلستان
کارگاه آموزش شهروندی با موضوع تفکیک زباله های خشک از تر از مبدأ با همکاری شهرداری گلستان و سازمان پسماند در دارالقرآن شهرداری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران؛ امروزه دفع مواد زائد در شهرهای بزرگ به معضلی با پیامدهای روزافزون تبدیل شده است. گذشته از هزینه بسیار بالایی که جمع آوری، حمل و نقل و دفع مواد زائد شهری به شهرها تحمیل می کند و بنابر اعلام مرکز آمار ایران، خانوار‌های شهری کشور در سال 1395 به‌طور متوسط در هر هفته 175 هزار و 548 تن پسماند تولید کردند، سرانه پسماند تولید شده توسط هر خانوار شهری 9.7 کیلوگرم در هفته بود که بخش عمده ای از آن را پلاستیک ها و ظروف یکبار مصرف تشکیل می دادند که این امر مخاطرات زیست محیطی بسیار جدی در پی دارد و نگرانی‌های حاصل از ادامه این وضعیت در شهر گلستان، شهرداری را به تفکر و عمل به منظور مقابله با مخاطرات ناشی از آن وا داشت.

یادآور می شود مدیریت مطلوب خدمات شهری تنها در صورتی عملی می شود که شهروندان نیز در آن مشارکت داشته و از حالت فردی که صرفاً در مکانی به نام شهر زندگی می کنند درآیند و به شهروند تبدیل شوند تا مشارکت توسعه ای حاصل شود.

از آنجا که متأسفانه تفکیک زباله از مبدا صورت نمی‌گیرد و بسیاری، زباله‌های خشک و تر خود را همراه با کارتن و فلزات یک جا بیرون می‌ریزند، زباله‌گردها، برای برداشتن مواد بازیافتی، کیسه‌های زباله را پاره کرده و زباله‌ها را در سطح شهر رها می‌کنند که این خود باعث تحمیل هزینه‌ای اضافه برای جمع آوری زباله می‌شود.

شهرداری گلستان به همت مدیریت فرهنگی و اجتماعی برای جلوگیری از این معضل، آموزش‌های شهروندی تفکیک زباله از مبدأ را با برگزاری کارگاه در بین شهروندان آغاز کرده است تا با ارتقای فرهنگ شهروندی از مشکلات این حوزه بکاهد.

 

نظر شما