کشف سفال‌های دوره ساسانی در شهرستان ورامین

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۱۰:۲۱:۲۸
کد خبر: ۸۵۹۲۰۳
کشف سفال‌های دوره ساسانی در شهرستان ورامین
رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین از کشف سفال‌های مربوط به دوره ساسانی در محوطه امامزاده یحیی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ ژیلا خدادادی  با اعلام این خبر اظهار داشت: عملیات محوطه سازی ورودی امامزاده یحیی (ع) ورامین، با طرح ارائه شده از سوی شهرداری که توسط میراث فرهنگی مورد تأئید واقع شد، از سال گذشته اجرا گردید.

وی افزود: برای اجرای این طرح و به منظور جمع آوری آب باران و آب سطحی، عملیات حفر یک حلقه چاه جذبی در خارج از محوطه امامزاده در دستور کار قرار گرفت که روز گذشته و در عمق حدود ۱۳ متری این چاه، یک قطعه کوزه سفالی کشف گردید.

خدادادی گفت: در حین حفر چاه، این کوزه سفالی شکسته است و به گفته کارگران غیر از خاک چیز دیگری داخل آن نبود.

وی اظهار داشت: دفتر میراث فرهنگی ورامین با اطلاع از کشف این کوزه سفالی، سریعاً نسبت به توقف عملیات اقدام و گزارش این کشف را به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ارائه کرد.

خدادادی گفت: این کوزه در دیواره‌ای کشف شده که احتمال وحوداشیاء قدیمی در آن می‌رود.

وی تصریح کرد: کارشناس باستان شناسی معاون میراث فرهنگی استان تهران، پیش از ظهر امروز یکشنبه با حضور در محل اجرای این عملیات، از محل کشف کوزه سفالی بازدید و قدمت این سفال را مربوط به دوره ساسانیان و قرون نخستین اسلامی (سلجوقی) اعلام کرد.

رئیس دفتر میراث فرهنگی ورامین اظهار داشت: با توجه به اهمیت کشف این سفال و احتمال به دست آمدن اشیا باستانی دیگر، عملیات حفاری تا زمان انجام کاوش باستان شناسی متوقف گردیده است.

بنای امامزاده یحیی (ع) ورامین به شماره ‎ ۱۹۹ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

در بخشی از این بنا کتیبه‌ای گچبری به خط ثلث برجسته حاوی کلام خدا و رسول اکرم (ص) در زمینه گل و بوته جلب نظر می‌کند که گرداگرد حرم دور می‌زند و تاریخ محرم سال ‎ ۷۰۷ هجری و بانی بنا 'ابومحمد زید' یاد شده است.

اثر نفیس و کم نظیر دیگر این امامزاده سنگ قبر محراب گونه کاشی آن است که امضای دو استاد کاشی ساز کاشانی را با خود داشته که تاریخ سال آن ‎۷۰۵ قمری است و در حال حاضر در موزه آرمیتاژ لنینگراد نگهداری می‌شود.

براساس مستندات تاریخی از این بقعه جهانگردانی همچون مادام ژان دیولافوا در سال ‎ ۱۸۸۱ میلادی و آندره‌گدار دیدن کرده‌اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز