یاداشت روز:

نشاط اجتماعی در گرو داشتن خانواده ای شاد و سالم

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۱۵:۱۲:۳۴
کد خبر: ۸۹۷۶۳۵
نشاط اجتماعی در گرو داشتن خانواده ای شاد و سالم
نشاط، در واقع همان احساسات مثبت و رضایت بخشی است که هر فرد در زندگی خود آن را تجربه می کند و این احساسات مثبت، در نهایت به ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی افراد منجر می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران، نشاط اجتماعی به عنوان مقوله ای که از اولویت های زندگی هر انسانی به شمار می رود، و امروزه به عنوان حلقه ی مفقوده ای محسوب می شود که در جامعه ی ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

نشاط، در واقع همان احساسات مثبت و رضایت بخشی است که هر فرد در زندگی خود آن را تجربه می کند و این احساسات مثبت، در نهایت به ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی افراد منجر می شود.

از آنجایی که داشتن شغل و فعالیت و نیز به سامان بودن وضعیت معیشتی افراد، به عنوان یک اولویت برای ایجاد نشاط در جامعه مطرح می شود، نهادهای اقتصادی و اجتماعی در برطرف کردن مشکلات و معضلاتی که در خصوص این مقوله وجود دارد، هم داستانند.

نشاط، با شاخص های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رابطه ای دوسویه دارد و می توان از تمامی این زوایا به مبحث نشاط فردی و اجتماعی پرداخت و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

در جامعه ی امروز که به دلیل وجود شبکه های اجتماعی و دسترسی بیشتر مردم به فناوری، ارتباطات عاطفی میان مردم کاهش یافته است، نشاط فردی و اجتماعی می تواند به عنوان مؤلفه ای مهم در سبک زندگی مردم مطرح شود و سطح روابط اجتماعی را افزایش دهد.

با توجه به اهمیت نهاد خانواده می توان گفت نشاط و سعادت اجتماعی افراد، در گرو داشتن خانواده ای شاد و سالم است و این مقوله، یکی از عوامل بسیار مؤثر در کاهش نابسامانی های خانوادگی و جدایی و طلاق به شمار می رود.

همچنین حضور بانشاط زن می تواند تضمین کننده ی سلامت، نشاط و آرامش در خانواده باشد و این نشاط، به محبت مرد وابسته است.

در صورتی که زن، انرژی و محبت کافی از همسر خود دریافت نکند، توانایی بروز نشاط و تعمیم آن به تمامی زوایای زندگی و خانواده ی خود را نخواهد داشت و در نهایت، ایجاد نشاط در چنین خانواده ای با مشکل مواجه خواهد شد؛ زیرا وضعیت روحی و روانی و عاطفی زن، تمامی فضای خانه را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

بنابراین اگر نشاط و شادابی اجتماعی اهمیت دارد، باید به محور خانواده توجه خاصی مبذول داشت تا با داشتن خانواده های شاد و بانشاط، این احساس مثبت به جامعه نیز سرایت کند و با تبدیل جامعه به جامعه ای شاد و بانشاط، شاهد پیشرفت و توسعه یافتگی در تمامی زمینه ها باشیم.

بر همین اساس، جامعه ی امروز ما نیازمند ارائه ی تعریف دوباره ای از شادی و نشاط اجتماعی است تا با به کارگیری تمامی ظرفیت های دینی، ملی و قومی، تبدیل به جامعه ای با نشاط و سلامت روانی گردد.

 

نظر شما