آلودگی بنزین در تهران رد شد

۱۳۹۸/۰۶/۳۰ - ۱۲:۴۰:۰۵
کد خبر: ۹۰۰۷۵۷
آلودگی بنزین در تهران رد شد
بعد از آنکه هفته گذشته اخباری مبنی بر وجود سه برابری گوگرد در بنزین تهران منتشر شد،‌ حالا سازمان ملی استاندارد با رد این ادعا، ‌کیفیت بنزین تهران را تایید کرده و گوگرد موجود در آن را در حد مجاز می‌داند.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛  در سال‌های گذشته،‌ به دلیل کیفیت پایین بنزین،‌ هر سال شاهد تعطیلی چند روزه به دلیل آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور بودیم اما با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین اجرای پروژه‌های بهبود کیفیت در پالایشگاه‌های سراسر کشور، کمیت و کیفیت بنزین رشد قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رساند تا آنجا که میزان و حجم تولید بنزین افزایش داشته و بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر از این سوخت در پالایشگاه‌های کشور فرآوری شده و حتی ایران اکنون صادرکننده بنزین به شمار می‌آید.

از سوی دیگر اکنون حدود ۷۵ درصد از بنزین در ایران با کیفیت یورو  ۴ تولید می‌شود. در همین مورد بیژن زنگنه وزیر نفت نیز اعلام کرد که نتایج بهبود ارتقای کیفیت سوخت را مردم در هوای شهرها می‌توانند ببینند.

با این حال حاشیه‌سازی‌ها دست از سر بنزین و هوای پاک بر نمی‌دارد. بر همین اساس هفته گذشته خبری منتشر شد که حکایت از وجود سه برابری حد مجاز گوگرد در بنزین تهران داشت و تقصیر را بر گردن افزایش تولید انداخته بود. در این خبر اعلام شده بود که کیفیت بنزین فدای کمیت شده و با هدف افزایش حجم تولید، کیفیت بنزین را قربانی کرده‌اند.

در پاسخ به این خبر، روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که تمام بنزین توزیعی در کلانشهر تهران دارای استاندارد یورو ۴ بوده و گوگرد آن زیر ۵۰ ppm است.

مطابق قانون، تنها مرجع صاحب صلاحیت در ارزیابی انطباق فرآورده توزیعی با استاندارد مورد نظر، سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای مورد تایید آن است؛ چگونگی انجام نمونه‌گیری، روش آزمون و مابقی جزئیات مربوط به آزمایش نمونه‌های بنزین امری تخصصی است؛ بنابراین اظهار نظر سایر نهادها فاقد صلاحیت است.

آخرین گزارش سازمان ملی استاندارد، میانگین گوگرد بنزین توزیعی در سطح کلانشهر تهران را زیر ۵۰ پی پی ام نشان می‌دهد؛ بنابر این ادعاهای مطرح شده در برخی رسانه‌های کشور نسبت به میزان گوگرد بالا در هوای تهران به طور کامل رد می شود.

نکته مهم دیگر در این بین آن است که بنزین و گازوئیل تولید شده در ایران به پشتوانه کیفیت مطلوب خود در بورس انرژی عرضه شده و با سرعتی قابل قبول خریداری و صادر می‌شود. تا آنجا که تا میانه شهریور ماه، ۱۱۰ هزار تن بنزین از طریق رینگ صادراتی بورس انرژی به ارزش ۷۲ میلیون دلار معامله و مقصد صادرات این فرآورده‌های نفتی کشورهای همسایه اعم از عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان و سایر کشورهای همسایه بوده است.

همچنین با توجه به تمهیدات اندیشیده شده شرکت ملی پالایش و پخش به دنبال توسعه صادرات فرآورده‌های صادراتی است و اعلام آمادگی کرده که فرآورده‌های با کیفیت بالا و با قیمت رقابتی را در سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی از طریق بورس انرژی ساماندهی کند.

با توجه به این موارد مشخص نیست انتشار این اخبار با چه هدفی صورت گرفته است زیرا انتشار این‌گونه اخبار کذب و بدون منبع مشخص مصداق تشویش اذهان عمومی محسوب می‌شود، بنابراین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیگیری منابع این خبرسازی در مراجع قضایی را حق خود دانسته و نتیجه آن را از طریق رسانه‌ها به اطلاع هموطنان عزیز خواهد رساند.

 

نظر شما