سالار اکرامی مدیرعامل خانه جوان پردیس در یاداشت نوشت:

تعدد زوجات بی ثباتی در زندگی و فروپاشی خانوادگی

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ۱۷:۳۱:۰۶
کد خبر: ۹۲۴۱۴۲
تعدد زوجات بی ثباتی در زندگی و فروپاشی خانوادگی
آنچه که این روزها نقل محافل خبری و رسانه ای گردیده طرح مسئله چند همسری و تعدد زوجات است که بسیار بحث برانگیز شده و حتی در شبکه ها تلویزیونی و رسانه ملی نیز بدان پرداخته می شود.

 به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛مسئله ازدواج و تشکیل خانواده یکی از موضوعات بسیار مهم در همه جوامع علی الخصوص در میان مسلمانان است بطوری که در تمامی روایات و آیات قرآنی بر مبحث ازدواج  سفارش ها و تاکیدات فراوانی شده است.

تمامی این تاکیدات برای رفع ضروریات و نیاز ها ، تشکیل خانواده و بقای نسل انسان است  که متضمن جامعه سالم در هر کشوری است و به جرات می توان گفت در هیچ از مذاهب یا ادیان الهی همانند اسلام به اهمیت امر ازدواج سفارش نشده است .

در دنیای کنونی ما و عصر مدرنیته نیز این موضوع بسیار پراهمیت است زیرا تجردگرایی و یا عدم توانایی نسل جوان برای امر ازدواج و تشکیل کانون خانواده باعث ایجاد مشکلات و ناهنجاری ها اجتماعی فراوانی در جامعه می شود . البته با ایجاد بسترها لازم برای تشویق نسل جوان جامعه به این امر می تواند در زمینه عوامل کاهش نرخ ازدواج کمک کند.

همچنین اجرای برنامه های آموزشی صحیح  و ایجاد تهسیلات برای رسیدن به استقلال در تشکیل یک  واحد کوچک اجتماعی می تواند موثر باشد اما آنچه که این روزها نقل محافل خبری و رسانه ای گردیده طرح مسئله چند همسری و تعدد زوجات است که بسیار بحث برانگیز شده و حتی در شبکه ها تلویزیونی و رسانه ملی نیز بدان پرداخته می شود .موضوع اصلی این است که در جامعه ما که شاهد مشکلات فراوان  اقتصادی ،بیکاری ، و عدم توانایی  برای اولین ازدواج در بین جوانان هستیم  طرح این موضوعات  ضرورتی دارد.

البته موضوع تعدد زوجات چیز تازه ای نیست و از ظهور اسلام و پیش از آن به دلایل مختلف  آن زمان در بسیاری از جوامع رواج داشته و در دین مبین اسلام به شرط ایجاد عدالت و توانایی و اقتضاعات خاص نیز عنوان شده و حتی در زمان ها قدیم چند همسری در اقوام و فرهنگ ها مختلف وجود داشته اما این موضوع در شرایط کنونی و نوع سبک زندگی در عصر جدید جامعه به راحتی امکانپذیر نیست و تداوم این تبلیغات نه تنها باعث اشاعه امر به معروف در جامعه نمی شود بلکه بیم آن است که موجب ترویج بی ثباتی در زندگی افراد و حتی فروپاشی خانواده ها نیز گردد.

لازمه ایجاد هر تغییری در سبک زندگی، وجود پیش زمینه ها مناسب است به شرط آنکه باعث ارتقاع سطح اجتماعی ،فرهنگی و زندگی افراد جامعه گردد. نمیشود با تحمیل افکار و تبلیغات ها رسانه ای چیزی را تجویز کرد و انتظار نتیجه مطلوب داشت.

در این خصوص حتی مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود موضوع چند همسری را غیر سازنده و منفی میدانند.

به هرحال طرح این موضوعات کمکی در بهبود نرخ ازدواج نخواهد کرد و ادامه این روند در آینده اثرات منفی به دنبال خواهد داشت.

 

سالار اکرامی مدیرعامل خانه جوان پردیس

نظر شما