ورود روزانه یکهزار و ۵۰۰ تن پسماند پلاستیکی به شهرستان ری

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۱۲:۰۶:۵۴
کد خبر: ۹۴۳۶۹۴
ورود روزانه یکهزار و ۵۰۰ تن پسماند پلاستیکی به شهرستان ری
رییس اداره محیط زیست شهرستان ری با بیان اینکه شهرداری تهران برای ساماندهی پسماندهای پلاستیکی در مناطق ۲۲ گانه برنامه‌ای مدون ندارد، گفت: روزانه یکهزار و ۵۰۰ تن پلاستیک ضایعاتی وارد اراضی کشاورزی این شهرستان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ زهره عبادتی رییس اداره محیط زیست شهرستان ری در جلسه بررسی مشکلات پسماند شهرستان ری اظهار داشت: مراکز غیر مجاز تفکیک پلاستیک به دلیل نبود مدیریت صحیح تفکیک از مبدا در اطراف این شهرستان به ویژه بخش خاوران و قلعه نو ایجاد شده‌اند که خطرات زیست محیطی فراوانی برای ساکنان ایجاد کرده‌اند.

وی به تبدیل برخی از گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی که از گذشته دارای دیوار بودند به مراکز غیر مجاز دپو و تفکیک انواع پسماندها اشاره کرد و افزود: امروز بسیاری از اراضی کشاورزی که تبدیل به گلخانه شده‌اند از مجوز خود منحرف شده‌اند و محل تفکیک غیر مجاز پسماندهای تهران شده‌اند.

عبادتی عنوان کرد: شهرداری تهران، جهاد کشاورزی و فرمانداری ری اگر برنامه‌ای برای برخورد با این افراد سودجو نداشته باشند، اراضی مرغوب کشاورزی شهرستان ری به زودی تبدیل به محل دپو این مواد آلاینده محیط زیست خواهند شد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری در ادامه با اشاره به اینکه هرس درختان کلان شهر تهران و نبود نظارت و برنامه از سوی شهرداری تهران موجب ایجاد کوره‌های غیر مجاز تولید ذغال در جنوب پایتخت شده است، افزود: یکی از مشکلات زیست محیطی و آلاینده هوای شهرستان ری وجود کوره‌های ذغال است.

عبادتی ادامه داد: متخلفان با ایجاد کورهای تولید ذغال در بخش‌های حسن آباد و کهریزک علاوه بر آلودگی هوا کیفیت اراضی کشاورزی شهرستان ری را کاهش می دهند، اداره محیط زیست به شدت با این افراد برخورد می کند به طوری که روز گذشته ۳۵ کوره تولید ذغال با حکم قضایی در بخش کهریزک تخریب شد.

وی یادآور شد: سوزاندن پسماند کشاورزی و نیزارهای اطراف نهرهای آب توسط کشاورزان شهرستان ری نیز یکی دیگر از منابع مهم آلودگی هوا در جنوب تهران است که باید جهاد کشاورزی با این افراد برخورد جدی نماید.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه تمامی پسماندهای بیمارستانی و عفونی مراکز درمانی کلان شهر تهران به آراد کوه حمل می شود، اظهار داشت: تمامی این پسماندها به صورت کاملا ابتدایی باکمی آهک در آراد کوه دفن می شود.

عبادتی اشاره به اینکه اکثر بیمارستان‌های تهران دارای دستگاه اتوکلاو(امحائ زباله‌های بیمارستانی) هستند، تصریح کرد: بیمارستان‌ها کار بی خطر سازی پسماندهای خود را انجام می دهند ولی سایر مراکز درمانی مانند درمانگاه‌ها و کلینیک‌های بدون هیچگونه اقدامی دست به ارسال پسماندهای خود به آراد کوه می کنند.

وی ابراز کرد: دفن سنتی پسماندهای بیمارستانی در دراز مدت موجب بروز انواع مشکلات زیست محیطی و به خطر افتادن جان مردم منطقه می شود که باید مسئولان شهرداری تهران، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مرتبط اقدامات لازم را انجام دهند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری در ادامه این جلسه به ۲ مرکز دفن زباله آرادکوه در کهریزک و رودخانه شور در بخش فشافویه اشاره کرد و یادآور شد: حمل روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن پسماند تهران و یکهراز تن پسماند شهرهای رباط کریم و بهارستان مشکلات زیست محیطی فراوانی را به مردم شهرستان ری تحمیل کرده است.

عبادتی اظهار داشت: ایجاد دریاچه شیرابه در آراد کوه و آلوده شدن رودخانه‌های بخش فشافویه با پسماندهای شهرهای رباط کریم و بهارستان منابع آبی شهرستان ری را نیز آلوده کرده است.

وی مرکز روباز تولید کمپوست و وجود کوه‌های عظیم زباله در آراد کوه را از دلایل اصلی بوی نامطبوع جنوب استان تهران عنوان کرد و گفت: امروز بخاطر وجود مراکز دفن زباله در جنوب تهران شاهد پدیده پسماند سوزی در سطح شهرستان ری هستیم.

عبادتی تصریح کرد: صاحبان صنایع مختلف که وظیفه امحاء پسماندهای خود را دارند به همراه کسانی که پسماندهایشان در آراد کوه تحویل گرفته نمی شود مانند پشم شیشه که در آن "آزبست" وجود دارد در حاشیه جاده‌های مواصلاتی شهرستان ری اقدام به سوزاندن این اقلام می نمایند که موجب آلودگی شدید هوا می شود.

وی یادآور شد: اراضی کشاورزی و طبیعی شهرستان ری همچنین شاهد پسماند سوزی برخی افراد سوجو برای استحصال سیم لاستیک کامیون و کابل‌های برق است که این مورد نیز موجب آلودگی شدید آب، هوا و خاک منطقه شده است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری در بخش پایانی سخنان خود به آلودگی زیست محیطی واحدهای چربی سوزی در بخش کهریزک اشاره کرد و گفت: روزانه صدها تن انواع ضایعات کشتارگاهی و امعاء و احشاء مرغ از فروشگاه‌های سطح تهران و استان‌های حاشیه‌ای به شهرستان ری وارد می شود.

عبادتی تصریح کرد: واحدهای چربی گیری که کاملا با روش‌های سنتی اقدام به این کار می کنند علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع در منطقه منابع آبی را نیز به شدت آلوده می کنند که باید فرمانداری این واحدهای آلاینده را در یک شهرک صنفی ساماندهی نماید.

 

نظر شما