به همت معاونت پژوهش و فناوری

سمینار آشنایی با سرقت علمی و راههای جلوگیری از آن برگزار شد

۱۳۹۸/۱۰/۱۲ - ۱۲:۲۴:۱۲
کد خبر: ۹۴۴۶۰۶
سمینار آشنایی با سرقت علمی و راههای جلوگیری از آن  برگزار شد
سمینار آشنایی با سرقت علمی و راههای جلوگیری از آن به همت معاونت پژوهش و فناوری واحد در سالن هیدروانفورماتیک ساختمان ولایت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا استان تهران، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان واحد شهر قدس گفت: حوزه پژوهش مانند هر بحث دیگری نیاز مبرم به فرهنگ سازی و یادگیری الفبای ورود به آن دارد.

زهرا خلج مدرس دوره با اشاره به هدف برگزاری این دوره بیان کرد: هدف از برگزاری این سمینار  آشنایی دانشجویان با اصول و قوانین مالکیت فکری، حقوق مادی و معنوی آنان در حوزه پژوهشی، اهمیت ثبت نتایج علمی در مقالات علمی، ثبت اختراع داخلی، پتنت بین المللی پ است  و قوانین کلی ورود به حوزه پژوهشی و تحقیقاتی است.

وی افزود : با توجه به رشد علم و نیاز به کاهش فاصله بین علوم ، صنایع لزوم اشنایی با باید ها ‌ نبایدها و رعایت حق مالکیت فکری و همچنین اگاهی افراد از حقوق احتمالی مادی و همچنین معنوی آنان در پایان نامه ها، مقالات علمی، پروژه های تحقیقاتی وصنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

زهرا خلج  ادامه داد : متاسفانه شاهد هستیم که برخی افراد بدلیل نااگاهی با کپی برداری غیر اصولی،داده سازی، واگذاری پروژه های دانشگاهی به غیر در ازای پرداخت مبلغ و همچنین ذکر اسامی نامرتبط در مقالات علمی موجب بروز فساد علمی در سطح دانشگاهها میگردد، به این ترتیب با بوجود آمدن مافیای افراد کم سواد و ‌مطرح شدن آنان در سطوح بالا با رزومه های تقلبی و همچنین پایان نامه های غیر قابل استناد با داده های ساختگی از نتایج عدم اگاهی و آشنایی با مبحث سرقت علمی می باشد.

او در پایان گفت: ورود به حوزه پژوهش مانند هر بحث دیگری نیاز مبرم به فرهنگ سازی و یادگیری الفبای ورود به آن می باشد، که امروزه  شاهد هستیم که حوزه پژوهشی،تحقیقاتی و‌مقالات از رسالت پاک و مهم خود  در کشورمان دورتر شده و بیشتر جنبه بازار سیاه و‌نمایشی بخود گرفته است که امیدواریم با اگاهی بخشی و اجرای سمینارها و‌کارگاههای مربوطه در این زمینه  اشاعه دانش و فرهنگ صحیح و همچنین اخلاق مداری علمی گام موثری برداریم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز