دکتر محمد مهدی همت ؛

ایران سرزمین فرصت هاست

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۱۸:۵۶:۴۹
کد خبر: ۹۵۳۳۱۹
ایران سرزمین فرصت هاست
عضو دپارتمان ارزیابی مجتمع فناوری های آبی حیات: در ایران، چنانچه های بخش های مختلف محیط زیست شهری نظیر پسماند، به درستی مدیریت شوند، شاهد حفظ محیط‌زیست در کنار تولید ثروت خواهیم بود. ایران در حال حاضر سرزمین فرصت هاست.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ هفتمین قسمت از برنامه تلویزیونی نسیم حیات، به تهیه کنندگی امیرحسن خواجوی یکشنبه 29 دی ماه با موضوع «محیط زیست شهری» از شبکه پنج سیما پخش شد.

روستاها و شهرها فقط بستر حیات و فعالیت بشر نیستند. این مکان هایی که امروزه محل زندگی ما انسان ها شده اند، قبل از ما طبیعت بکری برای زندگی گیاهان و جانوران بوده اند. بنابراین حیات ما نباید به قیمت اختلال و یا پایان زندگی آن ها باشد. البته مادر طبیعت هوشمندتر از این حرف هاست و نابودی محیط زیست قبل از هر چیز یک یعنی نابودی خودمان.

گروه نسیم حیات در این قسمت با حضور در مجتمع فناوری های آبی حیات، طی مصاحبه با دکتر محمد همت به پیگیری وضعیت محیط زیست شهری در کشورمان پرداخت.

عضو دپارتمان ارزیابی مجتمع فناوری های آبی حیات ضمن اشاره به مسائل دخیل در محیط زیست شهری از جمله آب، فاضلاب، پسماند، هوا، انرژی، عنوان داشت: با مدیریت صحیح بسیاری از این بخش ها از جمله مسئله پسماند، می توان در کنار حفظ محیط زیست، به ثرونت نیز دست یافت. ایران در حال حاضر سرزمین فرصت هاست.

وی افزود: در ایران گاهی اوقات یک یا چند استاد دانشگاه با فعالیت های شخصی و نه بودجه های آنچنانی یا دستگاه های عریض و طویل، به فناوری هایی دست یافته اند که کشورهای توسعه یافته با صرف زمان های طولانی و هزینه های گزاف به آن ها رسیده اند. باور این ها برای خود من سخت بود ولی به چشم دیدم.

همت در پایان گفت: من به عنوان یک عضو هیئت علمی این وعده را به مردم می دهم که ایران روزهای ایستادن در قله های دانش و فناوری منطقه و بلکه جهان را به خود خواهد دید. امری که به تبع آن مشکلات اقتصادی کشور نیز حل خواهد شد.

دکتر سید مجید مفیدی شمیرانی عضو هیئت علمی رسمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت و دکتر زهرا سادات منصوری استاد معماری دانشگاه شیراز نیز مهمانان حاضر در استودیو هفتمین قسمت از نسیم حیات بودند که ایتدا به تشریح دغدغه های محیط زیستی در شهرهای بزرگ دنیا پرداختند و سپس فعالیت های مرتبط به محیط زیست شهری در شهرهای کشورمان را بررسی کردند.

مفیدی در ابتدا گفت: برنامه ها و اقدامات مربوط به حوزه محیط زیست در بین مسئولین کشور ما جنبه روبنایی و یا بهتر بگویم تبلیغاتی دارد. البته کارهایی انجام شده است که به هیچ وجه کافی نیست. وی تأکید کرد که ما به حد کافی دانش و متخصص در این زمینه داریم که بتوانند مدیریت حوزه های مرتبط به محیط زیست را به عهده بگیرند، ولی از آن ها استفاده صحیحی نمی شود و مدیران غیرمرتبط در این حوزه مشغول هستند.

منصوری نیز صحبت های خود را با این نکته مهم آغاز کرد که نقطه عزیمت برنامه های محیط زیستی، شهرها هستند و از این رو حفظ ابقا و تقویت محیط زیست باید از اسناد توسعه شهری شروع شود.

منصوری در ادامه با طرح اینکه در شرایط طبیعی همه شهرها بوم‌شهر بوده اند افزود: زمانی که انرژی های فسیلی پایشان به توسعه باز شد، بوم‌شهرها از بین رفتند. چون انسان برخلاف مقتضیات محیطی و طبیعی اقدام به توسعه کرد.

منصوری اشاره کرد که در ایران ما حتی توسعه به معنای کیفی هم نداشته ایم و بیشتر به لحاظ گستره و پهنه شاهد رشد شهرها بوده ایم.

مفیدی عضو هیئت علمی دانشگاه در در پایان عنوان داشت: از دهه شصت میلادی بشر به این نکته مهم رسید که در کنار بخش غیرجاندار محیط زیست مثل آب، خاک و ... باید به بخش جاندار یعنی حیواناتی که در محیط شهری زندگی می کنند نیز توجه شود. زیرا همه این ها از جمله خود ما یک اکوسیستم هستیم و غفلت از هر بخش، کل مجموعه را تحت تأثیر قرار خواهد داد. هر گونه ای که منقرض بشود، یک قدم به انقراض خودمان نزدیک می شویم.

نسیم حیات کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج و شرکت پیام رسان حکمت و اندیشه است که هر هفته یکشنبه ها به تهیه کنندگی امیرحسن خواجوی و با اجرای اسماعیل باستانی از ساعت 21:30 به مدت 50 دقیقه روی آنتن شبکه پنج سیما خواهد بود و تکرار آن روز بعد ساعت 13:30 دقیقه پخش خواهد شد.

 

نظر شما