عصر امروز صورت گرفت:

بازدید مدیران عامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین و شرکت سابیر از پروژه تصفیه خانه ششم آب تهران

۱۳۹۸/۱۱/۰۸ - ۱۸:۱۲:۴۹
کد خبر: ۹۵۶۹۷۲
بازدید مدیران عامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین و شرکت سابیر از پروژه تصفیه خانه ششم آب تهران
دکتر جمارانیان مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین مهندس سجادی مدیر عامل شرکت سابیر و هیت همراه از پروژه تصفیه خانه ششم آب تهران به وسعت بیست هکتار به ابعاد تقریبی 400×500 متر در منطقه کن بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ عصر امروز سه شنبه جلسه ایی با حضور دکتر جمارانیان مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین مهندس سجادی  مدیر عامل شرکت سابیر، و هیئت همراه در محل پروژه تصفیه خانه ششم آب تهران در منطقه کن برگزار شد .

در این جلسه کارشناسان پروژه تصفیه خانه ششم آب تهران آخرین اقدامات و عملکرد انجام شده را تشریح کردند، که در انتها با  تایید و رضایت  دکتر جمارانیان مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین همراه شد.

شهر تهران با مساحتی بیش از 6100 هکتار و جمعیتی بالغ بر 5/8 میلیون نفر از بزرگترین شهر های جهان محسوب  می‌گردد و زیرساخت های شهری با این عظمت، نیازمند برنامه ریزی های ویژه جهت نگهداری و توسعه می باشد.

در این راستا همه روزه شاهد ساخت بزرگراه های جدید ، خطو ط انتقال برق، خطوط مترو، شبکه های کابلی مخابراتی، لوله های گاز و از همه مهم تر گسترش شبکه تامین آب شرب و مصرفی هستیم که مجموعه این فعالیت ها به منظور تامین نیاز های اولیه زندگی در چنین کلان شهری است.

این شهر با قرارگیری در ضلع جنوبی رشته کوههای البرز  و برخورداری از بارش های نسبتاً مناسب سالانه ، دارای پتانسیل بالایی نسبت  به منابع آب مورد نیاز خود می باشد که با ایجاد فرهنگ مناسب مصرف (که اهمیت آن از گسترش منابع و شبکه های توزیع کمتر نیست و باید بصورت جدی به آن پرداخته شود) می توان به تامین نیاز این شهر به آب ، جامه عمل پوشانید و ابتدایی ترین خواسته شهروندان رامحقق نمود.

پیرامون مسئله تأمین آب شهر تهران از دیر باز مطالعات و بررسی های گسترده ای صورت گرفته . احداث چندین سد و اجرای هزاران کیلومتر خطوط لوله و همچنین احداث پنج تصفیه خانه آب شرب حاصل فعالیت های متعددی که از دیر بازدر این شهر انجام گرفته است که متاسفانه در حال حاضر پاسخگوی زندگی روزمره اهالی این کلان شهر نمی باشد.

بدیهی است با توسعه روز افزون شهر تهران ، افزایش میزان مهاجرت ها از اقصی نقاط کشور ، گسترش فضاهای تجاری و اداری، همچنین فضای سبز و به تبع این تغییرات افزایش جمعیت ثابت و متغیر، برنامه ریزی در خصوص تأمین آب باید به گونه ای انجام پذیرد که پاسخگوی سیل افزایش درخواست ساکنان این شهر بزرگ باشد و بدین لحاظ طرح بزرگ انتقال آب از پایین دست سد تنظیمی کرج و احداث تصفیه خانه ششم تهران در دستور کار سازمان آّب منطقه ای تهران قرار گرفته است.

موقعیت طرح تصفیه خانه ششم تهران

 این طرح در زمینی به وسعت بیست هکتار به ابعاد تقریبی 400×500 متر در منطقه کن، واقع در شمال غربی شهر تهران و در بالای بزرگراه شهید خرازی قرار دارد و فاز اولیه تصفیه خانه در زمینی به مساحت حدود 10 هکتار از 20 هکتار زمین موجود احداث می گردد.

 موقعیت زمین تصفیه خانه تقریبا در شمالی ترین بخش منطقه مذکور در  کوهپایه‌ای که بر عمده مخازن پایین دست و مناطق اطراف مسلط است قرار گرفته و به لحاظ موقعیت قرار گیری میتوان به صورت ثقلی پوشش مناسبی را برای تامین آب بخش بزرگی از شهر تهران را از این تصفیه خانه انتظار داشت . دسترسی به این تصفیه خانه از طریق بزرگراه همت و  پس از آن از طریق خیابانها و جاده های محلی امکان پذیر می باشد.

اهداف طرح

بر اساس گزارش مطالعات جامع آب تهران در سال 1376 ، مصرف سرانه آب در شهر تهران 336 لیتر در شبانه روز بوده که 33 درصد آن آب به حساب نیامده می باشد . با عنایت به نتایج جلسات و تصمیم گیری های انجام شده در وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص آب تهران و نیاز آبی تا سال 1400، همچنین با کوشش در جهت کاهش آب بحساب نیامده ، سرانه شهری برای سال مقصد برابر 315 لیتر (نفر-روز ) پیش بینی گردیده است. بر اساس این گزارش نیاز کل آب برای محدوده مصوب 25 ساله شهر تهران معادل 1233 میلیون متر مکعب با جمعیتی حدود 725/10میلیون نفر خواهد بود.

براساس نتایج مطالعات انجام شده از 1020 میلیون مترمکعب میانگین آب مصرفی شهر تهران در یک سال آبی متوسط ، حدود 340میلیون مترمکعب از سدهای لتیان و لار در شرق تهران و 340 میلیون متر مکعب از سد کرج در غرب تهران و 340 میلیون متر مکعب نیز از منابع آب های زیرزمینی تامین می گردد. همچنین افزایش تراکم جمعیت در بخش مرکزی تهران راه را برای افزایش تقاضای آب آشامیدنی باز می کند که این امر نیز باعث محدود شدن منابع آب موجود گردیده است و بنابراین باید راهکارهایی جهت افزایش منابع دستیابی به آب صورت پذیرد.  به این منظور طرح انتقال آب از سد کرج(امیرکبیر) مطرح گردید که به دلیل وجود آلودگی زیاد در مسیر جریان آب از سد کرج تا بیلقان، منجر به پیشنهاد اجرای پروژه تونل انتقال آب و احداث واحد تصفیه خانه ششم تهران شد . اهداف این پروژه را می توان در دو بخش معرفی نمود :

اهداف اصلی

 فراهم کردن امکان بررسی، بازسازی و اصلاح سیستم های موجود انتقال و تصفیه آب در تهران و نهایتاً جایگزینی سیستم های موجود که بعضاً بیش از40 سال تحت بهره برداری بوده و بیش از ظرفیت اسمی بهره برداری شده اند .

  آبرسانی به مناطق شهری با ارتفاع بالاتر از رقوم تحت پوشش تصفیه‌خانه‌های موجود و در نتیجه کاهش هزینه‌های پمپاژ و صرفه‌جویی در هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری سیستم های موجود توزیع آب.

آبرسانی به مناطق گسترش یافته در محدوده شمال و شمال غرب تهران بزرگ.

 افزایش ظرفیت تصفیه آب در شهر تهران .

اهداف جنبی

حفاظت کیفی آب شرب تخصیص یافته از رودخانه کرج از نقطه نظر آلودگی های موجود در حاشیه رودخانه.

 افزایش کیفیت آب شرب مصرفی شهروندان.

تاریخچه طرح  

روشهای توسعه ظرفیت سیستم های تامین و انتقال آب شرب تهران از سالهای پیش مد نظر بوده است. سیستم انتقال آب طالقان از زیاران به بیلقان که سالهای پیش مطالعه و در نهایت خط اول آن اجرا گردیده یکی از این روش ها است.

 شرکت آب منطقه ای تهران به منظور آینده نگری در مصرف بهینه از پتانسیل موجود آبهای سطحی و زیرزمینی در غرب و شمال غرب تهران  مطالعاتی را توسط موسسه همکاریهای بین المللی ژاپن (جایکا)  به عنوان مطالعات مدیریت آب غرب تهران بزرگ انجام داد که موضوع آن ، طرح تامین و انتقال آب شرب تهران بوده است .

مطالعات طرح جامع آب تهران  که بخشی از آن ، پیش بینی نیاز آبی و منابع تامین آن می باشد نیز  توسط مهندسین مشاور جاماب انجام پذیرفته و نتایج آن در گزارشی تحت عنوان " به هنگام کردن مطالعات طرح جامع آب تهران – آذر ماه 1379" درج گردیده است .

با توجه به مطالب اشاره شده در فوق ، انتقال آب از کرج به تهران در گزینه های مختلفی مورد بررسی قرارگرفت که در نهایت دو گزینه مورد تایید قرار گرفت.

در گزینه اول انتقال آب به وسیله خط لوله مد نظر بوده که این طرح به دلیل بار مالی فراوان و همچنین پاره ای مشکلات مورد قبول واقع نگردید.

گزینه دوم شامل تونل انتقال آب و سازه آبگیر در بالادست بوده که درنهایت این گزینه بعنوان گزینه نهائی انتخاب گردید.

بر اساس گزارش مذکور مقدار تولید آب از سامانه غرب در افق طرح (سال1400) برابر 15 متر مکعب در ثانیه درنظر گرفته شد و بر این اساس گزارش مطالعات مرحله اول پروژه تصفیه خانه ششم تهران در تیرماه 1382 ارائه گردید که شامل احداث تونل انتقال آب از بند تنظیمی کرج به شمال غربی تهران و تصفیه خانه ششم تهران به ظرفیت 15 مترمکعب در ثانیه بعنوان گزینه برتر بود.

بر اساس گزارش مطالعات فوق در سال 1386 گزارش مقدماتی تصفیه خانه ششم توسط مشارکت اشتوکی پارس و پایا طرح اندیش طی گزارشی ارائه گردید. این طرح در دو بخش تونل و تصفیه خانه ششم تهران با ظرفیت 5/7 متر مکعب تصفیه آب در فاز اول می باشد. پس از اتمام مطالعات مرحله اول و انجام بررسی مطالعات در پانل کارشناسی و تعیین گزینه برتر، با توجه به ضرورت و اهمیت طرح ، پیشنهاد اجرای تونل انتقال آب کرج – تهران و تصفیه خانه ششم تهران به روش طرح و ساخت از طرف شرکت آب منطقه ای ارائه و مجوز لازم از طرف معاونت محترم وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب صادر شد. با توجه به اینکه تا آن زمان  ضوابط اجرایی روش طرح و ساخت در پروژه های غیر صنعتی تهیه نشده بود ، لذا با اخذ مجوز لازم از سازمان مدیریت و برنامه ریزی، تغییرات لازم در نشریه 5490 (ضوابط اجرایی روش طرح و ساخت در پروژه‌های صنعتی) به منظور استفاده در مناقصات  طرح و ساخت تونل انتقال آب کرج به تهران و تصفیه خانه ششم تهران  اعمال شد . ولی به دلیل مشکلات پیش آمده بر سر راه پروژه و نیز طولانی شدن زمان که تاثیر منفی در رسیدن به هدف نهایی یعنی آب رسانی به شهر تهران داشت ، قرارداد تونل انتقال آب و تصفیه خانه ششم تهران با مشارکت سابیر- عمراب ملغی شد و پس از مذاکرات فراوان طی صورت جلسه مورخ 15/7/87 که در دفتر مدیریت محترم عامل شرکت آب منطقه ای تهران به امضاء نمایندگان مهندسین مشاور مشانیر (نماینده کارفرما) رسید ، طرح و اجرای تصفیه خانه ششم تهران ( به غیراز تونل انتقال آب) بصورت ترک تشریفات مناقصه بر عهده مشارکت سابیر – عمراب گذاشته شد.

همچنین در سال 1398 کل قرارداد طرح و ساخت (در بخش ساختمانی و تجهیزاتی) تصفیه خانه ششم آب تهران به شرکت ابلاغ گردید.

ساخت تصفیه خانه با این مشخصات هزینه ای بالغ بر 500 میلیارد تومان دربر خواهد داشت  که شرکت سابیر با داشتن تجربیات، تدبیر و مدیریت صحیح، این پروژه را با رقمی حدود 200 تا 230 میلیارد تومان به پایان خواهد رساند.و این پروژه عظیم در نیمه ابتدایی سال 1399 مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز