یادداشت؛

کرونا؛ لغو طرح ترافیک و افزایش ترافیک و آلودگی

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۱۰:۱۱:۰۴
کد خبر: ۱۰۰۸۴۵۱
کرونا؛ لغو طرح ترافیک و افزایش ترافیک و آلودگی
می‌توان نتیجه گرفت در شرایط کرونایی فعلی؛ اجرای طرح ترافیک اثر چندان مهمی در افزایش یکباره مسافران مترو و اتوبوس نخواهد داشت و این دو مدل حمل و نقل عمومی؛ مسافران وفادار خود را حفظ خواهند کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا، وحید نوروزی، دکترای محیط زیست و کارشناس مسائل شهری درباره اثر لغو طرح ترافیک در کنترل کرونا در سایت شهر نوشت:

فلسفه ایجاد طرح ترافیک در شهر تهران که بعد از انقلاب اسلامی کلید خورده به طور مشخص؛ کاهش حجم ترافیک سنگین در هسته مرکزی شهر و به تبع آن‌کاهش میزان انتشار آلاینده های هوا بوده است.

 تجربیات جهانی هم به درستی نشان داده ایجاد محدودیت برای خودروهای شخصی و تغییر در ساعت و هزینه ورود و خروج از این محدوده ها؛ کاملا موثر بوده است. مدیران ارشد وزارت بهداشت که این روزها در خط مقدم مبارزه با ویروس کووید۱۹ هستند اعتقاد دارند برقراری مجدد طرح ترافیک موجب سوق دادن راکبین خودروهای شخصی به سمت مترو و اتوبوس شده و این امر موجب افزایش انتشار ویروس و بیماری کرونا می شود.

صرفنظر از آنکه با تدبیر وزارت محترم بهداشت؛ حتی رستوران ها نیز اجازه فعالیت دارند که نشانگر وضعیت مطلوب کنترل ویروس است  باید نکته کلیدی را عرض کنم. روند استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی اعم از مترو؛ اتوبوسرانی ؛ تاکسیرانی و.. در سه سال اخیر به ما می گوید سهم استفاده از این شبکه در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش داشته است. به طوری که سهم ۶۱ درصدی سفرهای روزانه با شبکه مذکور در سال ۱۳۹۵ به حدود ۵۵ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

در مقابل سهم خودروهای شخصی از سفرهای روزانه پایتخت بیش از ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش داشته است. حتی آمار استفاده از تاکسی هم در سه سال اخیر بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است. پس جالب است می بینیم  که در چند سال اخیر بخشی از پایتخت نشینان؛ تحمل ترافیک و مصرف سوخت را عملا به استفاده از مترو و اتوبوس ترجیح داده اند.

می‌توان نتیجه گرفت در شرایط کرونایی فعلی؛ اجرای طرح ترافیک اثر چندان مهمی در افزایش یکباره مسافران مترو و اتوبوس نخواهد داشت و این دو مدل حمل و نقل عمومی؛ مسافران وفادار خود را حفظ خواهند کرد. آنهایی هم که به خودروی شخصی عادت کرده اند و یا در حالت بهتر با تاکسی و خودروهای اپلیکیشن های اینترنتی تردد می کنند؛ کماکان به روش خود ادامه خواهند داد و تفاوتش ؛ جلوگیری از ترددهای غیر ضروری ؛ پرداخت عوارض آلودگی هوا و مدیریت ساعت تردد خواهد بود.

از طرفی بسیاری از خودروهای شخصی با برقراری طرح ترافیک؛ زمان و اصل تردد را مدیریت خواهند کرد که همین امر منجر به کاهش حجم ترافیک در محدوده طرح و کاهش میزان انتشار آلاینده ها خواهد شد. با ادامه روند فعلی؛ فقط شرایط را برای راکبان خودروهای شخصی مهیا کرده ایم و بسیاری از آنها با اجرای طرح ترافیک؛ به سمت مترو و اتوبوس نخواهند رفت.

در خاتمه؛ به اعتقاد بنده اگر  وزارت محترم بهداشت ؛ آمار تفکیکی ترددهای روزانه چند سال اخیر ؛ دوران کرونا و همچنین ماه اردیبهشت را ملاحظه کنند حاضر نخواهند بود از جایگاه وزیر محترم بهداشت بعنوان رییس ستاد ملی کرونا هزینه کنند و فقط روی طرح ترافیک و بودن یا نبودن آن اصرار کنند. امید آنکه چالش بزرگ کرونا موجب همدلی بیشتر در راستی تفویض اختیارات مرتبط و در نهایت استقرار مدیریت یکپارچه شهری شود.

نظر شما