چهارپایه خوانی و جلوه‌ سوگ در فرهنگسرای ابن سینا

۱۳۹۹/۰۶/۰۷ - ۱۳:۳۳:۱۹
کد خبر: ۱۰۵۰۷۷۳
چهارپایه خوانی و جلوه‌ سوگ در فرهنگسرای ابن سینا
معاون فرهنگی فرهنگسرای ابن سینا از مجموعه برنامه های مدیریت فرهنگی هنری منطقه۲ شهرداری تهران در محرم ۱۴۴۲ که به صورت میدانی و مجازی برگزار می شود، با عنوان «جلوه سوگ» خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همگام با پوشاندن رخت عزای حسینی بر قامت شهر، آستین همت را بالا زده تا با آمیختن شور و شعور حسینی در شرایطی که بحران کرونا محدودیت های بسیاری را برای برگزاری مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) ایجاد کرده است، با ترتیب دادن ویژه برنامه های مختلف فرهنگی مذهبی و با محوریت توجه به معارف عمیق عاشورایی و ترویج آیین های اصیل و سنتی عزاداری، به رسالت خود در احیای این امر مهم عمل کند.

در همین راستا «عباس چمنی» معاون فرهنگی فرهنگسرای ابن سینا از مجموعه برنامه های مدیریت فرهنگی هنری منطقه۲ در محرم ۱۴۴۲ که به صورت میدانی و مجازی برگزار می شود، با عنوان « جلوه سوگ » خبر داد.

« بلندا » نام مراسم «چهارپایه خوانی» است که به عنوان یکی از خاص ترین و قدیمی ترین آیین های سنتی عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) در تهران قدیم شناخته می شود. در این مراسم که با رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور یک « همیار سلامت» برگزار می شود، هیأت نوجوانان عاشورایی مراسم های کوتاه عزاداری به سبک چهارپایه خوانی را در نقاط مختلف منطقه۲ شهرداری تهران از جمله مقابل منزل شهدای منطقه، اجرا می کنند.

چمنی در ادامه گفت: ویژه برنامه دیگر فرهنگسرای ابن سینا برپایی مراسم عزاداری با عنوان «تکیه» است که از ساعت ۲۳ تا ۲۴ در بوستان نهج البلاغه و با مشارکت هیات علی بن ابیطالب و مداحی محمدحسین فرهنگی برگزار می شود.

همچنین فرهنگسرای ابن سینا در برنامه «نشان حسینی» با اهدای برچسب «با روضه حسین نفس تازه می کنم» و شابلون نویسی اتومبیل ها در محدوده خیابان های اطراف منطقه، تلاش می کند تا چهره شهر را بیش از پیش محرمی کند.

برگزاری «زیارت عاشورا» در محوطه باز فرهنگسرا از ساعت ۸/۳۰ تا ۹ صبح ، «پرده خوانی » و روایت عاشورا در مقابل ایستگاه های مترو، و برپایی موکب جهادی « خادم منتظر» در بقعه علامه طرشتی در دهه اول محرم به منظور جمع آوری کمک‌های مومنانه از دیگر اقدامات این مدیریت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر فعالیت های میدانی، مجموعه ویدئویی «ده مجلس با حسین (ع) » با موضوع فلسفه و تاریخ نهضت حسینی در بیان رهبر انقلاب، از سری تولیدات تصویری « نشان» که به بازخوانی بیانات مهم رهبری در موضوعات سیاسی، مذهبی، فرهنگی و منطقه‌ای می پردازد، توسط فرهنگسرای ابن سینا تولید شده است که از اول محرم تا اربعین به مرور در فضای مجازی، رسانه ها و صداوسیما منتشر خواهد شد.

IMG_20200828_142610_756

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز