مجمع شهرداران آسیایی در مسیر منافع شهر و شهروندان

۱۴۰۰/۰۲/۰۹ - ۲۱:۵۶:۱۳
کد خبر: ۱۱۷۲۷۶۹
مجمع شهرداران آسیایی در مسیر منافع شهر و شهروندان
دبیرکل «مجمع شهرداران آسیایی» به تشریح اقدامات این مجمع پرداخت و گفت: بسیاری از تجاربی که ما در مدیریت شهری تجربه می کنیم می تواند منشا آثار مثبت و سازنده ای برای شهرهای دیگر دنیا باشد. امروزه تبادل و بهره برداری از تجارب بین المللی برای بهبود وضعیت و کیفیت زندگی شهری و کارآمدی حکمروایی محلی به در شهرهای مختلف دنیا، واجد ارزش ذاتی بالایی است.

به گزارش برنا؛  «گشتاسب مظفری» دبیرکل «مجمع شهرداران آسیایی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: مجمع شهرداران آسیایی به عنوان یک شبکه و تشکل همکاری های تخصصی بین شهری در سال 2008 میلادی با پیشنهاد و ابتکار شهرداری تهران تشکیل شد. پیشنهاد دهنده و مبتکر ایده ایجاد این تشکل بین المللی شهرداری تهران بود با این هدف که شبکه ای را پایه گذاری نماید در قالب آن، شهرداران و مدیران شهری و نیز کارشناسان و متخصصان حوزه مدیریت شهری در ابعاد گوناگون و حوزه های مختلف بتوانند اقدام به تبادل نظرات، دیدگاه ها و اطلاعات و دانش تخصصی و تجارب خود کنند.

او افزود: در سطح جهان با توجه به فرآیند جهانی شدن و ورود بازیگران جدید به حوزه روابط بین الملل و دیپلماسی، تعامل و همکاری بین دولت ها و سازمان ها و نهادهای غیردولتی و فعالان عرصه مدنی در سطوح مختلف حائز اهمیت شده است، یعنی بسیاری از مسائل مربوط به جهان امروز از طریق همکاری و تبادل نظر و تجارب بین این گروه ها اتفاق می افتد.

دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی تصریح کرد: بسیاری از تجاربی که ما در مدیریت شهری تجربه می کنیم می تواند منشا آثار مثبت و سازنده ای برای شهرهای دیگر دنیا باشد. امروزه تبادل و بهره برداری از تجارب بین المللی برای بهبود وضعیت و کیفیت زندگی شهری و کارآمدی حکمروایی محلی به  در شهرهای مختلف دنیا، واجد ارزش ذاتی بالایی است.

مظفری افزود:  شهرداری تهران با این هدف،  پیشنهاد راه اندازی مجمع شهرداران آسیایی را ارائه کرد که بتواند خود  مبتکر تاسیس و راهبری یک شبکه همکاری تخصصی  در دنیا باشد، ایجاد این تشکل برای ما دستاوردهای خوبی داشت؛ به لحاظ فنی به ارتقای کیفیت مدیریت و ارتقاء زیرساخت های شهری تهران کمک کرد. نزدیک 12 سال است که این مجمع کار می کند و در بسیاری از تحولاتی که در عرصه های شهری شاهد آن هستیم، دیپلماسی شهری توانسته از طریق تبادل دانش و اطلاعات و تجارب، کمک حال مدیریت شهری باشد و به ایجاد این تحولات در عرصه های مختلف کمک کند.

طی این 12 سال که این تشکل  فعال شده خوشبختانه همکاری خوبی شکل گرفته است.

او ادامه داد: پنج دوره اجلاس ها و کنفرانس های دوره ای این سازمان بین المللی در تهران و بقیه شهرهای آسیایی برگزار شده است،اجلاس هایی که معمولا بیش از یکصد نفر از شهرداران و مقامات شهری از شهرهای  و پایتخت ها کلان شهر های آسیایی در آنها شرکت می کنند. به عنوان مثال ما در اجلاس 2008 در تهران شاهد حضور از بسیاری از شهرداران کلانشهرها و روسای سازمان های بین المللی و همینطور مقامات بین المللی و مقامات داخلی بودیم و یا در اجلاس استانبول، با حضور شهردار قوی و قدرتمند استانبول ،  استقبال خوبی از اجلاس صورت گرفت.  اجلاس های بعدی در بانکوک تایلند، هایکو چین و غازینتپ ترکیه برگزار شد.

او افزود: آخرین نشست اجرایی نیز سال گذشته تحت شرایط همه گیری جهانی کرونا، به شکل مجازی به میزبانی شهردار تهران برگزار شد.

دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی تصریح کرد: قبلاً اجلاس های عمومی هر دوسال یکبار بود ولی از سال ۲۰۱۸ بنا شده که اجلاس ها هر سه سال یکبار باشد و اجلاس آتی ما در ماه نوامبر سال‌جاری برگزار خواهد شد.

 مظفری با اشاره به ویژگی های منحصر بفرد آسیا به عنوان پهناورترین و پرجمعیت ترین قاره دنیا، گفت: بیشترین جمعیت شهر نشید و شهرهای دنیا در آسیا قرار دارند و این قاره به عنوان نیروی محرکه توسعه جهانی،  بیشترین سهم را در تولید جهانی ایفا می کند. و در قدرت اول در بین قاره های دنیاست. ایران با کشورهای آسیایی زمینه هایی همکاری مشترک و اشتراکات فرهنگی زیادی دارد. فرهنگ ما آسیایی ها نزدیک به هم است و در واقع هویت آسیایی مشترکی داریم که می توانیم از طریق این شبکه ها، این هویت قدرتمند را تقویت کنیم و به دستاوردهای خوب و موثری برسیم.

او گفت: در مجمع شهرداران آسیایی در هفت زمینه تخصصی کمیسیون ها و کمیته های همکاری بین شهرهای آسیایی داریم. محور اول فعالیت این مجمع، حوزه توسعه سیستم های حمل و نقل عمومی و مدیریت ترافیک و ایجاد حمل و نقل عمومی پاک و انسان محور در سطح شهرهای آسیایی است. بسیاری از شهرها و به ویژه کلان شهرها امروزه خودرو محور هستند و این خودرو محوری یا موتوریزه شدن شهرها، موجب این شده که چالش های جدی مثل ترافیک و آلودگی هوا ایجاد شود .تلف شدن وقت شهروندان و تحمیل هزینه های کلان به مردم، دولت ها و شهرداری ها در این زمینه اتفاق می افتد.کمیته تشکیل شده در زمینه حمل و نقل و ترافیک دنبال این است که راهکارهای خلاقانه و نوآورانه ای با همکاری مراکز علمی تحقیقاتی و دانشگاه ها پیدا و به مدیران شهری توصیه کند و به اصلاح سیستم های حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای آسیایی کمک کند.

مظفری عنوان کرد: محور دوم فعالیت مجمع، تاب آوری شهری است. این کمیته به دنبال این است که زیرساخت ها و سیستم های خدماتی و تسهیلات شهرها را در مقابل بحران ها و شوک ها و تنش های طبیعی، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی که معمولا جوامع و شهرهای بزرگ با آنها مواجه هستند، مقاوم و پایدار کند و کمک کند که اگر شهری دچار تنش و بحران می شود چه بحران طبیعی و چه بحران انسان ساز و غیرطبیعی ، بتواند در کوتاهترین زمان ممکن تعادل خود را بازیابی کند و به شرایط مناسب کار و فعالیت و زندگی عادی باز گردد تا مردم و شهرها کمتر آسیب ببینند.

او افزود: سومین محور فعالیت ما،  «زیست پذیری شهری» است یعنی فراهم کردن شرایط مناسب برای مردم در محلات و مناطق مختلف شهری که دسترسی های مناسبی به زیرساختهای شهری داشته باشند.  این کمیته به دنبال مناسب سازی فضای زندگی شهروندان است تا بتوانند زیرساخت ها و خدمات شهری را به نحو مطلوبی در اختیار شهروندان قرار دهند. به ویژه با توجه به اینکه اقشار مختلف شهروندان را با شرایط و نیازهای متفاوت داریم. مانند کودکان، زنان، سالمندان، جوانان، گروه های آسیب پذیر، معلولان و افرادی که از درآمد کافی برخوردار نیستند. افرادی که نمی توانند در شرایط عادی دسترسی به خدمات شهری داشته باشند.این کمیته در پی آن است که راهکارهایی را به طور خلاقانه مطالعه و پژوهش کند و به مدیران شهری آموزش دهد تا بتوانند شهرها و محلات شهری را مناسب سازی کنند.

او ادامه داد: چهارمین محور فعالیت و همکاری حوزه «شهرهای هوشمند» است. بحث شهر هوشمند یکی از موضوعات جدیدی است که در طی دهه اخیر و با پیدایش تکنولوژی های جدیدی مانند هوش مصنوعی، کلان داده ها و اینترنت اشیاء و بلاکچین،مدیران شهری علاقمند اند که برای هوشمند تر کردن شهرهای خود، از آنها استفاده کنند. هوشمندی به این معنا که ما چگونه بتوانیم از منابع محدود خودمان به شکل هوشمندانه استفاده کنیم . منابعی مثل انرژی که به سختی و با هزینه زیادی به دست می آید.

دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی تاکید کرد: منابعی مثل آب، برق و همه منابع طبیعی و مالی در اختیار شهرها و شهرداری ها. چگونه ما از بتوانیم به شکل خردمندانه و هوشمندانه در جهت تامین معاش و زندگی مردم از این ها به شکل هوشمندانه و زیرکانه ای استفاده کنیم ، این هم یکی از حوزه هایی است که اخیرا خیلی رونق گرفته و شهرها برای تحقق شهر هوشمند  در قالب این کمیته با یکدیگر همکاری می کنند.

مظفری گفت: موضوع دیگر همکاری در مجمع شهرداران آسیایی، «گردشگری شهری» است. بسیاری از شهرهای دنیا به گردشگری به عنوان صنعت اقتصادی کارآمد و به گردشگر به عنوان منبع کسب درآمد و ارز آوری نگاه می کنند که می تواند کمک حال مدیریت شهری باشد و کمک کند به تامین منابع مالی شهری و تامین درآمدهای شهرداری ها برای اینکه بتوانند ماموریت های و مسئولیت های خود را به نحو مطلوبی ایفاء کنند و خدمات شهری شایسته ای را به شهروندان ارائه دهند.

او ادامه داد: منبع اصلی درآمد بسیاری از شهرهای دنیا گردشگری است. امروزه گردشگری تبدیل به یک صنعت و خدمات پیشرو در دنیا شده که بعضی از شهرها از اینها بهره مند هستند ولی بعضی شهرها مثل شهرهای جمهوری اسلامی ایران و شهرهای منطقه ما کمتر توانسته اند سهم درخوری از این صنعت جهانی، نصیب خود کنند.

مظفری در ادامه افزود: مجمع همچنین شبکه ای را برای همکاری و تبادل نظر در خصوص موضوعات زنان در شهر شکل داده است. یعنی موضوعات اختصاصی که جمعیت زنان در شهر با آن مواجه هستند . جمعیت زنان تقریبا با جمعیت مردان برابری می کنند. بنابراین اگر ما عادلانه بخواهیم فکر کنیم زنان سهم بزرگی در تولید ملی در سطح محلی و در سطح ملی و بین المللی و نقش بسیار ممتاز و پیشرویی در شکوفایی اقتصادی و توسعه شهرها دارند ولی از طرفی با توجه به بسیاری از محدودیت ها و موانعی که دارند نمی توانند از این مواهب به اندازه کافی استفاده کنند. این شبکه دنبال این است که این موانع را بهتر بشناسد تا زنان هم بتوانند به شکل عادلانه از این موقعیت ها در شهرها استفاده کنند و در تصمیم گیری های شهری، در نظارت و در سیاست گذاری ها و در انجمن هاو شوراهای شهری و مدیریت شهری نقش آفرین باشند.

او افزود: امروز دنیا به این سمت حرکت کرده که از ظرفیت های زنان به عنوان شهردار و مدیران ارشد شهری استفاده خوبی می شود و در بسیاری از کلانشهرها ،شهرداران از میان زنان هستند و توانسته اند تاثیرگذار باشند. حتی شهردار دوره ای مجمع شهرداران آسیایی هم در حال حاضر خانم «فاطمه شاهین» ، شهردار کلان شهر غازینتپ ترکیه است.

مظفری آخرین محور فعالیت مجمع در این دوره را ، توسعه شبکه همکاری میان «اعضای شوراها و انجمن های شهری» دانست که عموما با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و به عنوان نماینده شهروندان در پارلمان های محلی،  مسئولیت مهم تدوین قوانین و مقررات و قانونگذاری و نیز نظارت بر مدیریت شهری و عملکرد سازمان های محلی را بر عهده دارند. آنها برای اداره بهتر شهرها در قالب این شبکه ، به تبادل نظرات و تجارب خود در حوزه های ماموریت ذکر شده و تحقق «دموکراسی محلی» می پردازند. خوشبختانه شهرهای ما در ایران نیز علیرغم فراز و نشیب ها، طی تقریبا دو دهه گذشته، تجارب خوبی را در این حوزه کسب کرده است که می تواند با جامعه جهانی به اشتراک بگذارد و در عین حال نقاط ضعف خود را اصلاح کند.

او در خاتمه این گفتگو، مجددا بر حمایت عملی و همه جانبه شهرداری و شورای شهر و دیگر ذینفعان و کنش‌گران محلی و ملی از توسعه دیپلماسی شهری در جهت نقش آفرینی بهتر شهرداران، مدیران شهری و اعضای شوراهای شهر در سطح منطقه ای و جهانی و بهره برداری از فرصت های جهانی شدن و تاثیر گذاری در تحقق پیوستگی و همگرایی ملت ها و شهرهای آسیایی برای ساختن شهرها و زندگی بهتر برای شهروندان این قاره، تاکید کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز