یادداشت؛

شاخص‌ها و شرایط پیشنهادی لازم و حداقلی برای انتخاب شهردار تهران

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۱۴:۴۳:۵۳
کد خبر: ۱۲۰۴۷۰۱
شاخص‌ها و شرایط پیشنهادی لازم و حداقلی برای انتخاب شهردار تهران
جلال الدین صدری – متخصص در حوزه شهر هوشمند

به گزارش برنا، این روزها که شورای شهر برای انتخاب شهردار تهران به مصادیق ورود پیدا کرده است و صحبت از شهردار بعدی تهران بسیار داغ است؛ به نظرم چند موضوع بود که به عنوان شروط جدی در خصوص شهردار بعدی مطرح بوده و از  آن ها به راحتی نمی شود گذشت. قبلاً روی مدل شایستگی شهردار کار شده و شایستگی های لازم برای فردی در سطح شهردار تهران را در مقالات و پژوهش های مختلف دیده و بررسی کرده ام که اینجا فرصت پرداختن بدان ها نیست و قطعاً مورد توجه اعضای محترم منتخب شورای اسلامی شهر تهران خواهد بود.

لکن شروط و شاخص هایی هست که بدون توجه به هرکدام از آن ها، اداره ی کلانشهر تهران در دوره آتی ممکن است با مخاطرات جدی مواجه شود. بحث شرایط اقتصادی، بحث تحولات جدید در مدیریت شهری در سطح جهان، بحث توان شخصی افراد و شایستگی های حداقلی افراد نامزد شهردار شدن، توقعات شهروندان، بدنه ی شهرداری و همچنین مجموعه های حاکمیتی از مدیریت شهری ؛ همگی عوامل موثر بر نحوه ی انتخاب شهردار بعدی هستند و نباید از این موارد به راحتی گذشت.

الف) شروط اولیه قبل از ورود به شاخص ها:  این شروط قبل از ورود به مصادیق و شاخص ها در مورد افراد بهتر است طرح شده و مورد بررسی قرار گیرد و مورد اتفاق نظر  و اجماع همه اعضا باشد و این موارد را بهتر است به عنوان شروط اولیه برای بررسی افراد می لحاظ نمود. شاید منتخبین شروط دیگری هم بدین موراد اضافه نمایند، ولی این حداقل شروطی هست که به نظر با توجه به اعتماد شهروندان به این لیست و جریان فکری منتخبین، نمی شود از آن ها عبور کرد که شامل موارد زیر هستند:

روحیه انقلابی- روحیه جهادی - روحیه تحول خواهی - روحیه جوانگرایی و اعتقاد و التزام جدی و عملی به تمام بندهای بیانیه گام دوم

ب) شاخص های لازم:  پس از آنکه افراد شروط بالا  و یا شروط دیگر مشابه را از دید منتخبین (با اجماع) احصاء نمودند ؛ افراد به عنوان نامزد شهرداری تهران مطرح و این مصادیق (حداقل) در مورد آن ها بهتر است مورد بررسی دقیق قرار گیرند؛ همچون شرایط اولیه؛ ممکن است اعضای منتخب موارد بسیاری را نیز به این مصادیق و شاخص ها اضافه نمایند. لکن از این شاخص ها به دلایلی که در ابتدای این متن اشاره شد؛ نمی توان گذشت و بسیار مطلوب است که این شرایط در افراد نامزد به شکل جدی مورد  بررسی قرار گرفته و افراد نامزد حداقل در این شاخص ها مورد مقایسه قرار گیرند و به رقابت بپردازند.

  1. دانش مدیریت راهبردی به همراه توان و سابقه مدیریت در سطح راهبردی در سطوح ملی یا شهرداری تهران.
  2. آشنایی به موضوعات تخصصی و فنی مدیریت شهری (شهرسازی، امور شهری و فضای سبز، فنی و عمران، حمل و نقل و ترافیک، فرهنگی و اجتماعی)
  3. توان برقراری ارتباط با سرمایه های انسانی شهرداری در درجه نخست و همچنین ارتباط و تعامل مناسب با قوای سه گانه جهت پیشبرد اهداف عالیه مدیریت شهری.
  4. تسلط جدی به مفاهیم زیر(هم  تسلط دانشی و هم تسلط کاربردی):

مدیریت دانش محور شهر- مدیریت سرمایه های انسانی - شهر هوشمند- شهر دسترس پذیر - شهر تاب آور - شهر پایدار - اقتصاد شهری و توسعه اقتصادی و توسعه ی درآمدهای پایدار- ابعاد و مولفه های حکمروایی شهری و فرهنگ شهری.

(چون در دوره جدید بدون تسلط بر این موضوعات، شکست حتمی است، چرا که با اوضاع اقتصادی حاکم و توسعه مفاهیم و پیشرفت دنیا در عرصه مدیریت شهر و به تبع آن بالا رفتن توقعات مردم از خدمات دریافتی، امکان اداره سنتی شهر تهران هم به لحاظ مدیریت مالی و اقتصادی و هم به لحاظ کسب رضایت شهروندان وجود نخواهد داشت)

  1.  سابقه قبلی خوب در مدیریت قبلی در عدم استفاده از نیروهای غیر متخصص و دریافت تضمین لازم برای استفاده از بدنه کارآمد شهرداری تهران و شایسته سالاری و همچنین عدم واردات اتوبوسی نیروی انسانی و یا مدیران (اعم از اینکه قومی و قبیله ای باشد، یا دوستان و آشنایان و افراد نزدیک به شخص شهردار به لحاظ جریانات فکری و سیاسی) . فراموش نشود قطعاً مردم به جریان انقلابی رای داده اند و انتظار حضور مدیران با روحیه انقلابی و تفکر جهادی را در راس سمت های مدیریت راهبردی (معاونین شهردار) و مدیریت ارشد(شهرداران مناطق و مدیراان عامل سازمان و ها و شرکت ها و مدیران کل) دارند، ولی این موضوع نبایستی برای شهردار تهران شخصی تلقی شود و منحصر به اطرافیان خود شهردار (اعم از سیاسی، قبلیه ای، همشهری و .. ) شود. ضمن اینکه قائل به استفاده از تمام افراد متخصص در بدنه شهرداری با هر جریان فکری در سطوح مدیریت میانی و مدیریت پایه و سطوحی که در سیاستگذاری دخالت ندارند(چرا که در سطوح سیاستگذاری داشتن روحیه انقلابی و جهادی برای پیشبرد اهداف شورای آتی ضروری خواهد بود)، باشد و از همه افراد پاکدست و خوشنام فارغ از جریانات سیاسی؛ در پیشبرد اهداف شهر استفاده نماید.
  2. ویژگی های و شایستگی های شخصی همچون:  پاکدستی- سابقه مبارزه با فساد – ساده زیستی – تفکر سیستمی و استراتژیک و آینده پژوهانه – وجهه ی مقبول مردمی.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز