گرمایش جهانی؛ علت اصلی افزایش تعداد روزهای ناسالم در تیرماه

۱۳۹۸/۰۵/۱۱ - ۱۲:۵۷:۱۹
کد خبر: ۸۷۹۶۶۱
گرمایش جهانی؛ علت اصلی افزایش تعداد روزهای ناسالم در تیرماه
شهرنوشت: بررسی ها نشان می دهد علت اصلی افزایش تعداد روزهای ناسالم در تیرماه امسال (1/4/98 – 25/4/98) در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته گرمایش بی‌سابقه جهانی است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ با پایان یافتن طرح زوج و فرد و جایگزینی طرح کنترل آلودگی هوا، نظرات موافق و مخالف کارشناسانه و غیرکارشناسانه بسیاری نسبت به طرح جدید مطرح شد.

از جمله نظرات موافق می‌توان به موفق بودن این طرح در کاهش سفرها و در نتیجه کاهش آلودگی هوا اشاره کرد. همچنین مخالف این موضوع یعنی افزایش آلودگی هوا، از جمله نقدهای مطرح شده به این طرح است.

براساس آمار دریافت شده از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و مقایسه 25 روز اول تیرماه سال جاری در مدت مشابه آن با سال گذشته، می‌توان به افزایش روزهای آلوده در تیرماه سال 98 اشاره کرد. بررسی های خبرنگار نشان می دهد علت اصلی افزایش تعداد روزهای آلوده تیرماه سال جاری نسبت به سال گذشته، گرمایش بی سابقه هوا در جهان است.

براساس شاخص کیفیت هوا، تیرماه سال گذشته (1/4/97 – 25/4/97)  شامل 16 روز سالم و 9 روز ناسالم برای گروه‌های ناسالم بوده است. همچنین تیر ماه سال جاری (1/4/98 – 25/4/98)  برابر با 12 روز سالم، 12 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم بوده است.

براساس جدول مقایسه‌ای ذیل، تعداد روزهای آلوده به لحاظ آلاینده  ازن در تیرماه سال جاری برابر با 13 روز و در سال گذشته برابر با 9 روز بوده است. علت اصلی افزایش این آمار، متغیر گرمایش جهانی است. درحال حاضر با وجود این آمار می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد که علت افزایش تعداد روزهای ناسالم تیرماه سال جاری نسبت به سال گذشته، گرمایش هوا است.

 

در همین رابطه؛ علیرضا طاهری با بیان اینکه آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با سوخت‌های فسیلی دارد، عنوان کرد: سوخت‌های فسیلی جزو آلاینده‌های محرک خودرو است. اگر طرح ترافیک جدید در کاهش تردد و سفرها موفق باشد می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نیز تأثیر گذار خوانده شود. کاهش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در تهران با کاهش تردد رابطه مستقیم دارد.

وی ایجاد آلودگی هوا را به دو عامل اصلی مرتبط دانست و توضیح داد: آلودگی هوا در زمستان براثر پدیده وارونگی و سرد شدن هوا صورت می‌گیرد. علت دیگر گرمایش شدید و تابش بیش از اندازه خورشید است. آلودگی هوای فعلی تهران و برخی از کلانشهرهای جهان به علت گرمایش شدید است. ازن، یک آلاینده ثانویه است. این آلاینده در شرایط تابش نور خورشید و گرمای شدید هوا، و ترکیب آلاینده ناکس با اکسیژن هوا تشکیل می‌شود. آلاینده ناکس از طریق تردد خودروها تولید می‌شود اما چون به عنوان آلاینده ثانویه در نظر گرفته ‌شده، میزان تابش و گرمایش جهانی تأثیر بیشتری روی تولید ازن دارد.

این کارشناس محیط زیست با تأکید براینکه اگر طرح ترافیک جدید به همراه معاینه فنی اجرا نمی‌شد به طور قطع آمار روزهای آلوده تهران بیش از این اعداد خواهد بود، گفت: بر اساس مدل سازی‌های انجام گرفته و آمار دو هفته‌ ابتدایی طرح ترافیک با دوره مشابه سال گذشته، میزان تردد در پایتخت کاهش پیدا کرده است اما اینکه گفته می‌شود تعداد روزهای آلوده نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده، به علت تابش بیش از اندازه نور خورشید است.

این کارشناس در مورد راه‌های جلوگیری از تولید آلاینده ناکس، تشریح کرد: الزام خودروها به معاینه فنی و سخت گیرانه‌تر کردن این اقدام، یکی از راه‌های تولید آلاینده ناکس است. در صورت کاهش آلاینده ناکس، تأثیری که گرمایش و تابش خورشید روی تولید آلاینده ازن دارد، کاهش پیدا خواهد کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز