حناچی در جلسه شورای اجتماعی و فرهنگی مطرح کرد

ضرورت مناسب سازی پایتخت در ماه محرم و صفر

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۱۴:۰۸:۲۵
کد خبر: ۸۸۴۷۴۵
ضرورت مناسب سازی پایتخت در ماه محرم و صفر
شهردار تهران گفت: محرم ماهی است که کشور حال و هوای دیگری پیدا می کند و تلاش بر این است تا ما هم در راستای تقویت این فضای معنوی، نمایشگاه «عطر سیب» را برگزار کنیم

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ پیروز حناچی در جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران که عصر روز گذشته در ساختمان بهشت برگزار شد، با اشاره به اهم برنامه های مدیریت شهری پایتخت در ایام محرم گفت: محرم ماهی است که کشور حال و هوای دیگری پیدا می کند و تلاش بر این است تا ما هم در راستای تقویت این فضای معنوی، نمایشگاه «عطر سیب» را برگزار کنیم و آن را در جهتی که بتواند بر کیفیت فضای عزاداری ها تاثیر مثبت بگذارد، توسعه دهیم.

وی ادامه داد: طبعاً ایجاد بستری برای تولید ایده های مثبت می تواند ما را به چنین هدفی نزدیک کند و تولید آثار فرهنگی فاخر در حوزه های مختلف هنری، اقدامی ماندگار در این زمینه را رقم می زند. تلاش می کنیم نمایشگاه عطر سیب در مصلی برگزار شود، اما اگر این امر میسر نشد، شهرداری مکان های مناسب دیگری برای برگزاری این نمایشگاه در اختیار دارد.

شهردار تهران همچنین تاکید کرد: جوان ها در همه زمینه ها به دنبال نوآوری هستند و نباید انتظار داشته باشیم در چنین آیینی مانند نسل های قبل از خود رفتار کنند.

حناچی در ادامه با بیان اینکه شهرداری باید به دنبال ایجاد شرایطی باشد که به شورآفرینی هرچه بیشتر فرهنگ عاشورا بینجامد، گفت: در این ایام در اماکنی مانند برج میلاد فعالیت ها باید بسیار فاخر باشد و از هنر هنرمندان برجسته ای مانند استاد فرشچیان و سایر هنرمندان استفاده شود. همچنین می توانیم از پیرغلامان اباعبدالله الحسین (ع) در این راستا بهره ببریم.

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت مناسب سازی فضاهای عمومی شهر در ایام محرم و صفر تصریح کرد: لازم است برای انتقال پیام های عاشورا در بنرهای شهری از «مقتل» که یک روایت بدون تفسیر از عاشوراست، استفاده کنیم.

حناچی درباره کمک به هیئات مذهبی که در سال های گذشته همزمان با ایام محرم صورت می گرفت نیز گفت: می توانیم فضایی فراهم کنیم که هیئات ها راحت تر و ارزان تر به اقلام خود برسند؛ این کار را می توان در میادین میوه و تره بار انجام داد.   

وی در پایان بر هماهنگی بیشتر بخش های مختلف شهرداری تهران برای برگزاری برنامه های مرتبط با ایام محرم و صفر تاکید و خاطرنشان کرد: اگر به طور هماهنگ عمل کنیم می توانیم حال و هوای شهر را در این ایام تغییر دهیم. با وجود اینکه کار اصلی بر عهده مردم است، ما می توانیم بسترهای مناسبی را در این زمینه ایجاد کنیم.

جوادی یگانه: شهرداری قصد رقابت با اقدامات داوطلبانه مردم در ماه محرم را ندارد

در ادامه این جلسه، محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره برنامه های ایام محرم گفت: رویکرد ما در محرم رقابت با مردم و کارهایی نیست که خود مردم داوطلبانه انجام می دهند. به همین دلیل شب ها برنامه نخواهیم داشت، مردم را در مکانی خاص جمع نمی کنیم و هیات راه نمی اندازیم بلکه تنها به مردم خدمت رسانی و فضا را آماده می کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران متولی هیچ مناسبتی نیست، متولی مردم هستند و ما تنها زیرساخت را فراهم می کنیم، ادامه داد: برای محرم بخش های مختلف شهرداری اقدامات پراکنده ای انجام می دهند؛ لازم است این ها متناسب شوند و در یک راستا صورت پذیرند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری در ادامه تاکید کرد: سیاست شهرداری این نیست که به هیئات به طور مستقیم کمک مالی کند و به طور مثال، اقلام خوراکی آن ها را تامین سازد، اما اقدامات حمایت آمیز مانند حمایت از خانه مداحان را می توان انجام داد.

حق شناس: مدیریت شهری پرچم دار امور فرهنگی در پایتخت باشد

همچنین در این جلسه، محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران درباره برنامه های شهرداری در ایام محرم گفت: در تهران مدیریت شهری باید پرچم دار امور فرهنگی باشد و در این دوره از فعالیت شورای شهر، انتظار می رود مدیریت شهری به فعالیت های خود در حوزه فرهنگ شناخته شود.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع مالی، بدهی های سنگین شهرداری و سایر مسائل شهری بخشی که می تواند به ماندگاری ما در شهر کمک کند، حوزه فرهنگی است.

حق شناس با تاکید بر اجرای برنامه های شاد در طول سال به خصوص اعیاد مذهبی گفت: با توجه به وضعیت جامعه یکی از کارهایی که از آلام مردم می کاهد، توجه به شادی جمعی است چراکه این امر می تواند تا حدودی دردهای مردم را تسکین دهد. برپایی جشنواره هایی چون شادستان و نوروزگاه ها از تجربه های موفق این حوزه بودند.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر حرکت هماهنگ مدیریت شهری در ایام محرم گفت: در مراسم مربوط به اربعین و عطر سیب شورای شهر و مدیریت شهری برنامه های خاصی دارند.

نظر شما