رییس شورای شهرستان اسلامشهر خبر داد؛

عملیات حفر تونل برای مترو اسلامشهر تا سه سال دیگر به اتمام می‌رسد/توزیع منابع محدود میان شهرستان‌ها، به‌مثابه زخمی‌کردن پروژه‌ها و ناقص گذاشتن آنهاست

۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۱۰:۱۹:۰۴
کد خبر: ۹۰۲۲۸۳
عملیات حفر تونل برای مترو اسلامشهر تا سه سال دیگر به اتمام می‌رسد/توزیع منابع محدود میان شهرستان‌ها، به‌مثابه زخمی‌کردن پروژه‌ها و ناقص گذاشتن آنهاست
امین اسدی با اشاره به اینکه با توزیع منابع محدود میان همه شهرستان‌ها فقط پروژه‌ها را زخمی‌می‌کنیم و موفق به تکمیل آنها نخواهیم شد، گفت: زمانی که منابع محدود است، نباید آن را میان همه شهرستان‌ها توزیع کرد؛ بلکه باید یکی را تکمیل و به تدریج به بقیه شهرستان‌ها رسیدگی کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امین اسدی درباره مشکلات شهرستان اسلامشهر گفت: یکی از مولفه‌های اسلامشهر و همه شهرهای اطراف تهران جمعیت زیاد آنهاست. جمعیت شهر اسلامشهر طبق آخرین سرشماری‌ها که مربوط به سال ۸۵ است، نزدیک ۵۰۰ هزار نفر است که این آمار با احتساب جمعیت سایر شهرهای شهرستان، حدود ۷۰۰ هزار نفر می‌شود.

رییس شورای شهرستان اسلامشهر با اشاره به اینکه باتوجه به جمعیت بالای اسلامشهر و شهرهای هم‌جوار آن، یکی از مشکلات مهم شهرستان کمبود مراکز درمانی است، اظهار کرد: از زمان دولت دوم آقای احمدی نژاد، بیمارستانی در شهرک امام خمینی (ره) در حال ساخت است که روند ساخت آن به دلیل کمبود بودجه بسیار طولانی شده است. سازمان تامین اجتماعی مسئولیت ساخت این بیمارستان را به عهده دارد و اکنون در مرحله سفت‌کاری آن قرار دارند.

وی با اشاره به بحث مترو به عنوان مشکل دیگر شهرستان اسلامشهر گفت: خوشبختانه دستگاه حفاری وارد تونل شده و به زودی عملیات حفاری آغاز خواهد شد. البته نیازمند توجه خاص نمایندگان مجلس و دولت هستیم تا این عملیات ادامه یابد. نزدیک ده سال بود که این خط مترو ردیف بودجه داشت و رقم خیلی ناچیزی به آن اختصاص یافته بود اما به دلیل رقم جزئی و اینکه شهرداری تهران مجری انجام آن بود، پروژه عملیاتی نمی‌شد. امسال اجرای این خط مترو با اهتمام نمایندگان شورا و مجلس از شهرداری تهران گرفته شد و به شهرداری اسلامشهر تحویل داده شد.

اسدی با اشاره به اینکه امتداد این خط مترو به شهرستان رباط کریم و بهارستان می‌رسد، اظهار داشت: اگر این خط احداث شود، دیگر مسافران هم با خود ماشین نمی‌آورند و این امر روی کاهش ترافیک شهرستان تاثیر خواهد گذاشت. در حال حاضر حدود یک ماه است که کارگاه مترو مستقر شده و عن‌قریب حفر آن آغاز می‌شود اما با قرارگاه خاتم‌الانبیا برای حفر تونل قرارداده بسته‌ایم تا این پروژه را ۳۶ ماهه به اتمام برساند.

 فضاهای متروکه و کمبود فرصت شغلی، عوامل مهم اعمال مجرمانه در اسلامشهر

رییس شورای شهرستان اسلامشهر با اشاره به بحث امنیت در این شهر گفت: در حال حاضر اسلامشهر شهر ایمنی محسوب می‌شود و دارای مردمی‌خوب است. البته باید توجه داشت که سرریز مشکلات پایتخت به شهرهای اطراف اتفاق می‌افتد و این شهرها و ازجمله اسلامشهر بستری مناسب برای فعالیت‌های بزهکارانه هستند.  بعضا اتفاقاتی برای مردم اسلامشهر رخ می‌دهد اما این اتفاقات از پایتخت نشات می‌گیرند. با وجود این، نیروی انتظامی‌اسلامشهر به خوبی در حال فعالیت و تلاش برای مقابله با بزهکاری‌ها است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قبول دارید بخشی از فعالیت‌های بزهکارانه به دلیل عدم رسیدگی و نظارت رخ می‌دهد، بیان کرد: اسلامشهر و برخی دیگر از شهرهای اطراف پایتخت، دارای فضاهای خالی و باغ و باغات است؛ بنابراین بستر شهر به‌گونه‌ای است که بستری مناسب برای اعمال بزهکارانه محسوب می‌شود. ما تعامل خوبی با عوامل زحمتکش ناجا داریم اما باید بپذیریم که عوامل دیگری هم در اعمال مجرمانه منشاءاثر هستند. به عنوان مثال اگر بحث اشتغال حل شود، قطعا شاهد کاهش بزه در شهرها خواهیم بود.

اسدی در پاسخ به پرسشی درخصوص روشنایی اسلامشهر و آمار خیابان‌های تاریک آن هم گفت: بخش تزئینی و نورافشانی با شهرداری است اما روشنایی عمومی‌به عهده اداره برق است؛ که در هردو زمینه ضعف‌هایی هست و باید آنها را جبران کرد. رابطه ما با دستگاه‌های دیگر از جمله اداره برق بسیار خوب است و مواقعی هست که برای ایجاد روشنایی در خیابان‌های اسلامشهر کار به مکاتبه هم نمی‌رسد. اما محدودیت مالی هم مساله‌ای است که اداره برق با آن درگیر است و قابل انکار نیست. اکنون در اسلامشهر خیابانی نداریم که شب‌ها تاریکی مطلق در آن حکمفرما باشد اما هنوز با شرایط آرمانی فاصله داریم و به‌هرحال هرچه روشنایی بیشتر باشد، فضا برای ارتکاب بزه کمتر خواهد بود.

 کاهش تولید زباله از ۳۰۰ تُن روزانه به ۲۵۰ تُن

رییس شورای اسلامی‌شهرستان اسلامشهر در بخش بعدی سخنان خود درخصوص وضعیت پسماند در این شهرستان گفت: شهر اسلامشهر روزانه نزدیک ۲۵۰ تن تولید زباله دارد. این آمار در سال گذشته بیش از ۳۰۰ تن بود و واگذاری تفکیک پسماند به بخش خصوصی و باور مردم به ضرورت پرهیز از تولید زیادی پسماند از عوامل این کاهش محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر همه پسماندهای شهرهای اطراف تهران به صورت سنتی دفن می‌شوند و به نظرم باید برای اصلاح این امر، فکری اساسی در سطح استان کرد. به طور کلی در سطح کشور پسماند و زباله دفن می‌شود و این بهتر از رها کردن پسماند در طبیعت است اما به هر حال کار درستی نیست و متاسفانه هنوز به جایی نرسیده‌ایم که زباله و پسماند بازیافت شود. در حال حاضر شهریار، ورامین و سایر شهرها نیز از نظر دفن زباله دچار مشکلند.

 تخلیه شبانه نخاله‌های ساختمانی تهران در روستاهای اسلامشهر

اسدی با تصریح به اینکه تخلیه نخاله‌های ساختمانی تهران در جاده‌های روستایی یکی از مشکلات ماست، بیان کرد: یعنی در تهران بار می‌کنند و از آنجا که فضا برای رهاسازی این نخاله‌ها نیست، آنها را در منطقه چاردانگه یا جاده‌های اطراف روستاها تخلیه می‌کنند که این به هیچ وجه کار درستی نیست. بعضا پیش می‌آید که صبح بیدار می‌شویم و می‌بینیم در یک جاده روستایی چهار کامیون نخاله تخلیه شده است. البته ما کار نظارتی انجام می‌دهیم اما آیا مقدور است برای همه روستاها شب‌ها گشت گذاشته شود؟! البته فرماندار محترم اسلامشهردر برهه‌ای از زمان اعلام کرد هرکس در زمینه تخلیه شبانه نخاله‌ها اطلاع‌رسانی کند، به او جایزه داده می‌شود اما متاسفانه مجرمین همیشه یک گام جلوتر از قانون هستند.

وی در زمینه بحران و ظرفیت‌های اسلامشهر در این خصوص هم گفت: ما جزو اولین‌ها در زمینه مقابله با بحران هستیم و آمادگی خیلی خوبی داریم. دو رودخانه برای ما در زمان وقوع سیلاب تهدید محسوب می‌شود. یکی از آنها رودخانه کن است که از نزدیک اسلامشهر عبور می‌کند و دیگری رودخانه کرج که از فضای مابین اسلامشهر و بهارستان عبور می‌کند؛ ضمن اینکه یکی از شهرستان‌های هم‌جوار اسلامشهر در مسیر سیل و در بخش خشک‌شده رودخانه کرج، ساخت و ساز انجام داده که این امر باعث نگرانی است.

 با بودجه فعلی، فاضلاب اسلامشهر تا ۵۰ سال دیگر هم تکمیل نخواهد شد

رییس شورای شهرستان اسلامشهر با اشاره به اینکه بحث فاضلاب این شهرستان خیلی کند پیشرفت می‌کند، اظهار داشت: متاسفانه در تامین بودجه برای ساماندهی فاضلاب دچار مشکل هستیم و بعضا وقتی می‌خواهیم معبری را آباد کنیم، باید چندین سال صبر کنیم تا حفاری‌هایشان را انجام دهند. اگر منابع مالی موجود باشد، به راحتی بحث فاضلاب روی غلطک خواهد افتاد اما با براوردهایی که داشته‌ایم، با این رقم‌های اقتصادی شاید تا ۵۰ سال دیگر هم فاضلاب تکمیل نشود.

وی تاکید کرد: از نظر من زخمی‌کردن چند شهرستان برای بحث فاضلاب درست نیست و اگر فاضلاب یک شهرستان را از صفر تا صد انجام دهند و چندساله به نتیجه برسانند، خیلی موفق‌تر عمل کرده‌اند. اما در حال حاضر آنقدر پروژه‌ها طولانی‌مدت انجام می‌شوند که تا اتمام آن، زیرساخت‌هایی که در گذشته و اوایل پروژه ایجاد شده بود، فرسوده می‌شود. از دیدگاه من زمانی که منابع محدود است، نباید آن را میان همه شهرستان‌ها توزیع کرد؛ بلکه باید یکی را تکمیل کرد و به تدریج به بقیه شهرستان‌ها رسیدگی کرد.

اسدی افزود: دوستان انصافا برای انجام کارها انرژی می‌گذارند اما زمانی که بودجه ناقص است، باید بپذیریم کارهای عمرانی در انتها بدون استثنا تحت تاثیر این بودجه اندک و ناقص خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که در سال اخیر برترین کاری که مجموعه مدیریت شهری اسلامشهر انجام داده چیست، گفت: از نظرمن برترین فعالیت که مردم تا سال‌ها به عنوان یک شعار به آن نگاه می‌کردند و اکنون در حال عملیاتی شدن است، حفاری مترو اسلامشهر است. با توجه به اینکه این خط ۱۰ کیلومتر است، تصور می‌کنم قرارگاه خاتم‌الانبیا که با ما تقاهمنامه ۳۶ ماهه امضا کرده است، سالانه بیش از ۳ کیلومتر از حفر تونل را تکمیل کند. البته خواهشم این است که مسئولین دولت و نمایندگان مجلس ما را همراهی کنند تا کار مترو را به سرعت تکمیل کنیم؛ چراکه تنها اسلامشهر نیازمند آن نیست؛ بلکه بهارستان و رباط کریم هم از شهرستان‌هایی هستند که با جمعیتی   که دارند، از احداث مترو منتفع خواهند شد. اگر در طول حفاری تونل بتوانیم ایستگاه‌ها را هم تکمیل کنیم و سایر اقدامات را انجام دهیم، به نفع همه خواهد بود.

نظر شما