اشراقی خبر داد؛

تصویب طرح ساماندهی و ارتقاء کیفی میدان‌های نبوت و فردوسی در کمیسیون ماده پنج

۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - ۱۵:۵۷:۳۰
کد خبر: ۹۶۰۶۱۹
جلسه کمیسیون ماده پنج شهر تهران به ریاست پیروز حناچی شهردار تهران با حضور اعضاء، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شـــهر، عبدالرضاگلپایگانی معاون شهرسازی و معماری و علی اشراقی رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج تشکیل و طرح ساماندهی و ارتقاء کیفی میدان های نبوت و فردوسی به تصویب این کمیسیون رسید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از روابـــط عمومی معاونت شهرسازی و معماری، علی اشراقی رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج شهرتهران در این باره گفت: میدان نبوت با استقرار در حوزه شرقی تهران، مرکز اصلی فعالیت های کارکردی- اجتماعی منطقه 8 و دیگر مناطق شرقی شهر محسوب می شود.

وی افزود: این میدان، اصلی ترین میدان محله نارمک بوده که فعالیت های متعدد و متنوعی را در خود جای داده است. به گونه ای که عرصه باز و مجهز شهری، این میدان را به یکی از منحصر به فرد ترین فضاهای شهری تبدیل کرده، ضمن اینکه ترکیب فعالیت ها در جوار عرصه باز و سرسبز میانی میدان، چهره ای سرزنده و پر رونق را در اوقات مختلف شبانه روز ایجاد کرده است. 

رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج گفت: الگوی توسعه و ساخت و ساز میدان نبوت و حوزه پیرامونی آن، براساس پهنه بندی طرح تفصیلی با ساختار و نظام کالبدی میدان، متناسب نبوده که موجب ناهماهنگی و عدم یکپارچگی در خط آسمان میدان و حوزه پیرامونی آن شده است.

وی بیان کرد: رویکرد طرح ارتقاء کیفی میدان، تلاش برای بهسازی و ساماندهی کالبدی و کارکردی آن همراه با تقویت حضور پذیری و تناسب و هماهنگی در ساخت و سازهای آتی میدان است.

اشراقی افزود: در جلسه کمیسیون ماده پنج پس از توضیحات مشاور تهیه کننده طرح و شهردار منطقه 8 با اصلاح زیرپهنه و طرح ساماندهی و ارتقاء کیفی میدان نبوت موافقت شد، ضمن اینکه بر نظارت بر کیفیت و نحوه ساخت و ساز قطعات و طراحی و اجرای کلیه فضاهای عمومی در محدوده اقدام یا قابل رویت میدان تأکید شد.

وی گفت: این وظیفه بر عهده شورای راهبری ارتقاء کیفی میادین است که اعضاء آن توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تعیین می شود. 

اشراقی افزود: همچنین در این جلسه طرح ساماندهی و ارتقاء کیفی میدان فردوسی واقع در مناطق 6 و12 مورد بحث و بررسی قرار گرفت که پس از توضیحات مشاور و شهرداران مناطق با طرح مذکور موافقت شد. 

رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج گفت: طرح ساماندهی و ارتقاء کیفی میدان اختیاریه واقع در منطقه 3 نیز مجدداً به کارگروه فنی ارجاع و مقرر شد نظر کارشناسی نهائی اعلام شود و شهرداری منطقه همکاری لازم را داشته باشد.

وی افزود: مورد دیگر احداث بنای بلند مرتبه تجاری و خدماتی 60 طبقه متعلق به بانک تجارت در انتهای خیابان اسدآبادی منطقه 6 بود.

اشراقی در این باره گفت: پیش از این در سال 93 با در نظر گرفتن قیودی به لحاظ دسترسی و مباحث ترافیکی، ضوابط بلند مرتبه سازی به الحاق املاک پیرامون و تملک آن توسط بانک در حدود یک بلوک شهری به مساحت حدود 5 هکتار مشروط شد و به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید.

وی افزود: در این جلسه موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد مصوبه مذکور اصلاح و تعداد طبقات و تراکم ساختمانی با رعایت اصول شهرسازی کاهش یابد و صرفاً در حدود مالکیت بانک در قالب گزارش امکان سنجی جدید به جلسه پیشنهاد شود.

اشراقی در پایان گفت: لازم به ذکر است در خصوص کلیه مصوبات موردی بلند مرتبه شهر تهران که پس از ابلاغ طرح تفصیلی تاکنون به تصویب کمیسیون ماده پنج رسیده است، ضمن تأکید بر تعیین سقف زمانی برای مصوبات تا پایان سال 1399، مقرر شد جهت تعیین تکلیف مصوبات و ساماندهی گودهای پر خطر مرتبط با آنها، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با هماهنگی شهرداری های مناطق حداکثر تا پایان سال جاری گزارش وضعیت مصوبات را به کمیسیون ماده پنج جهت تصمیم گیری نهائی ارائه کند.

 

نظر شما