۱۲ ژوئن روز جهانی ورزش برای کم توانان ذهنی؛

باغستانی: اثرات مثبت توان بخشی، استقلال فکری و اجتماعی محصول ورزش برای کم توانان ذهنی

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۹:۵۶:۱۳
کد خبر: ۵۷۱۲۳۰
باغستانی: اثرات مثبت توان بخشی، استقلال فکری و اجتماعی محصول ورزش برای کم توانان ذهنی
رئیس انجمن ورزش برای افراد با هوش میانه کشورمان گفت: فرصت خوبی است تا کشورهای عضو از طریق وسایل ارتباط جمعی خود و نیز مسئولین ذیربط با امر ورزش، گامهای موثری در این زمینه بردارند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، در روز جهانی ورزش برای افراد کم توان ذهنی که از سوی فدراسیون جهانی INASFID تعیین شده است، عباس باغستانی، رئیس انجمن ورزش برای افراد با هوش میانه کشورمان، گفتگویی با روابط عمومی فدراسیون انجام داد.

وی ضمن گرامیداشت این روز تصریح کرد: باتوجه به اهمیت ورزش برای کم توانان ذهنی، مرزی، سندرم داون و اوتسیم، فدراسیون جهانی INASFID اقدام به نامگذاری یک روز مشخص در سال نموده است و از این رو 12 ژوئن که مصادف با 22 خرداد ماه نیز هست، به عنوان روز جهانی ورزش برای کم توانان ذهنی شناخته می شود.

باغستانی تصریح کرد: این اقدام فدراسیون جهانی به منظور شناخت هر چه بیشتر عموم با نیازمندی های این قشر از افراد دارای معلولیت و نیز کمک به توسعه ی هرچه بیشتر فعالیت های ورزشی برای آنها در کشورهای مختلف انجام شده و فرصت خوبی است تا کشورهای عضو از طریق وسایل ارتباط جمعی خود و نیز مسئولین ذیربط با امر ورزش، گامهای موثری در این زمینه بردارند.

رئیس انجمن ورزش برای افراد با هوش میانه افزود: ورزش برای افرادی که کم توانی ذهنی دارند، اثرات توان بخشی مثبتی دارد و کمک می کند تا به استقلال فکری و اجتماعی برسند و در مجموع تاثیر بسزایی در زندگی فردی آنها دارد. با این وجود اگر در خصوص مسائل فرهنگی و پذیرش اجتماعی حضور آنها اقداماتی انجام نگیرد، زمینه ی فعالیت های ورزشی نیز فراهم نمی شود.

وی گفت: در دنیا 15 رشته برای این قشر از معلولیت ها پیش بینی شده و افراد کم توان ذهنی نیز می توانند مانند سایر ورزشکاران در این رشته ها فعالیت کرده و در رویدادهای مختلف شرکت کنند. ضمن اینکه تورنمنت ها و رویدادهای خاصی نیز در طول سال برای آنها تدارک دیده شده که انگیزه ی فعالیت های ورزشی را در این ورزشکاران بیش از پیش می کند.

باغستانی خاطر نشان کرد: در ایران نیز با آغاز به کار انجمن ورزش برای افراد باهوش میانه، رشته هایی نظیر شنا، دوو میدانی، فوتسال، تنیس روی میز  برای این عزیزان فعال شده و شاهد حضور نمایندگان کشورمان در مسابقات جهانی و پارالمپیک نیز بوده ایم که ماحصل آن مدالهای رنگارنگ بوده است و البته جای کار بیشتری نیز هنوز وجود دارد.

رئیس انجمن ورزش برای افراد با هوش میانه در ادامه افزود: امیدواریم در توسعه ی این امر، سازمانها و نهادهایی چون بهزیستی، شهرداری ها، ادارت کل تربیت بدنی در استان ها و سایر مراکز مرتبط و همکار، با ما همکاری بیشتری داشته  و جایگاه ویژه ای برای این عزیزان در نظر بگیرند تا بتوانیم پاسخگوی نیاز این قشر از ورزشکاران که بیشترین آمار افراد دارای معلولیت کشور را نیز تشکیل می دهند، باشیم.

وی گفت: با توجه به ایام ماه مبارک رمضان، برنامه های انجمن به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ورزش برای افراد کم توان ذهنی با تاخیر برگزار می شود و به همین مناسبت در نظر داریم مسابقاتی را به صورت آزاد و با همکاری سازمان های مردم نهاد در سراسر کشور که در  این خصوص فعالیت می کنند، برگزار کنیم، همچنین دیدارهای مختلف با مسئولین ذیربط، تعامل با رسانه ها، برگزاری همایش و مسابقات ورزشی و نیز ارتباط با خانواده ی افراد کم توان ذهنی، از دیگر برنامه هایی است که به همین مناسبت پیش بینی شده و امیدواریم پس از پایان ماه مبارک رمضان موفق به برگزاری آنها شویم.

باغستانی در پایان افزود: امسال سومین سالی است که 12 ژوئن به عنوان روز جهانی ورزش برای کم توانان ذهنی نام گذاری می شده و امیدواریم هر سال شاهد توسعه ی فعالیت های این فدراسیون جهانی و کشورهای عضور در خصوص گسترش ورزش برای این قشر از افراد دارای معلولیت باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز