مولاوردی:

میان برنامه ریزی تا اجرایی شدن فاصله بسیار است

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۱۶:۰۷:۳۳
کد خبر: ۲۷۲۱۴۵
میان برنامه ریزی تا اجرایی شدن فاصله بسیار است
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت:« با ارزیابی دقیق متوجه می شویم که بین برنامه ریزی و اجرایی شدن برنامه ها فاصله زیادی وجود دارد.»

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت:« مرور مطالعات انجام شده در حوزه جوانان نشان می دهد، بیشترین حجم مطالعات به مساله آسیب ها، انحرافات و مسایل اجتماعی جوانان اختصاص داشته و کمترین مطالعات به سنجش آمال و آرزوهای جوانان در رابطه با آینده متمرکز بوده است«

به گزارش گروه جوان و جامعه برنا، مولاوردی در جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان گفت:«اهمیت سیاستگذاری در حوزه جوانان به نحوی است که در اکثر برنامه های پنج ساله توسعه بخشی را به خود اختصاص داده اما با ارزیابی دقیق متوجه می شویم که بین برنامه ریزی و اجرایی شدن برنامه ها فاصله زیادی وجود دارد. »

وی عنوان کرد: «سرمایه گذاری برای جوانان و بهره گیری از توانمندی های آن ها در مسیر توسعه کشور سالمندی سالم و موفقیت آمیزی هم به همراه خواهد داشت. در غیر این صورت در بخش سالمندی نیز با چالش ها و تهدید هایی روبرو خواهیم شد. »

مولاوردی در ادامه صحبت هایش در این جشنواره ادامه داد: «در دو دهه گذشته نهاد خانواده و ازدواج تغییرات بسیاری داشته است. ما شاهد کاهش میزان باروری زنان و تاخیر در ازدواج جوانان هستیم. همچنین شاهد افزایش روز افزون طلاق در سنین جوانی هستیم. »

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به اینکه سه عامل کلیدی باعث تاخیر در ازدواج می‌شود، اظهار داشت: «این سه عامل عبارت اند از ی دسترسی یا قابلیت دسترسی به همسر مناسب با توجه به توازن نسبت جنسی در سنین ازدواج.  امکان ازدواج با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی و تمایل یا مطلوبیت ازدواج با توجه به هنجارها و انگیزه های فردی. »

دکتر مولاوردی در ارتباط با پدیده طلاق عنوان کرد: «طلاق پدیده ای است که در طول سده گذشته در سطح جهان روند رو به رشدی داشته است، با این حال تفاوت قابل ملاحظه ای از سطح طلاق در میان جوامع مختلف وجود دارد که علل آن را باید در عناصر فرهنگی و تاریخی هر جامعه دید. هرچند در ایران به واسطه استمرار ریشه های ارزشی گذشته امروزه نرخ وقوع طلاق در مقایسه با متوسط کشورهای غربی به مراتب پایین تر است ولی روند رو به رشد آن و نیز تمرکز آن در سنین جوانی موضوعی قابل تامل به نظر می رسد. »

معاون امور زنان و خانواده در رابطه با مطالعات انجام شده در حوزه ازدواج جوانان تصریح کرد: «حدود 90درصد جوانان معتقدند، موقعیت ایده آل ازدواج برای پسران بعد از دارا بودن کار و در شرایط مالی مناسب است و موقعیت ایده آل ازدواج دختران نیز بعد از اتمام تحصیلات و استقلال اقتصادی آنان است که این امر به نوعی بیانگر تغییرات ارزشی در جامعه است. »

مولاوردی همچنین افزود: بسیاری از اسناد و برنامه های ملی تدوین شده در عمل به وقوع نپیوسته است و این امر شباهت جدی با حوزه زنان دارد.

وی گفت: بررسی دستورالعمل های مختلف در حوزه جوانان نشان می دهد در دولت های مختلف نگاه به جوانان تغییر یافته است و بر این مبنا سیاست های مرتبط با جوانان در دولت قبلی با روی کار آمدن دولت بعدی به محاق رفته است.
 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز