طرح بازسازی مرقد حر به زودی تمام می‌شود

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۱۶:۴۸:۴۲
کد خبر: ۲۷۲۱۹۱
طرح بازسازی مرقد حر به زودی تمام می‌شود
متولی مرقد حر بن زیاد در کربلای معلی از پایان طرح بازسازی این مرقد در آینده نزدیک خبر داد.
متولی مرقد حر بن زیاد در کربلای معلی از پایان طرح بازسازی این مرقد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اکنون فعالیت بازسازی این طرح به صورت شبانه روزی در حال انجام است که به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به گزارش گروه جوان و جامعه برنا از پایگاه اطلاع رسانی حج، شیخ فلیح حسون رحیم جشعمی افزود: خوشبختانه گام های خوبی برای ساخت و بازسازی این مکان مقدس برداشته شده است.

متولی مرقد حر بن یزید ریاحی‏ از اعلام آمادگی مسوولان سازمان حج وزیارت ایران برای بازدید زایران ایرانی از این مکان مقدس خبر داد و امکان حضور زایران ایرانی در این مکان را پس از پایان یافتن مرحله بازسازی امکان پذیر دانست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ضریح جدید حر نصب شده است، تصریح کرد: مرقد حر بن یزید ریاحی در فاصله 9 کیلومتری غرب شهر کربلا واقع شده است و علت اینکه جنازه او را به خارج از میدان معرکه منتقل کردند، این بود که قبیله او یعنی بنی تمیم خود را به میدان معرکه رساند، جنازه او را برداشته و به مکان فعلی آورده و به خاک سپردند.

وی گفت: در سال 914 هجری قمری شاه اسماعیل صفوی موفق به فتح بغداد شد و همان سال گنبدی روی قبر حر بنا کرد و صحن کوچکی برایش ساخت. او اولین کسی بود که به ساختن (مرقد حر) اقدام کرد و در سال 1325 هجری قمری به همت حسین شجاع السلطان مرقد بازسازی شد.

جشعمی ادامه داد: همچنین در سال 1330 هجری قمری سید عبدالحسین کلیدار آن را مجددا بازسازی کرد و در سال 1963 میلادی به همت حاج حسن وکیل به ناحیه (حر) برق رسید.

وی اظهار داشت: حر بن یزید ریاحی مرقدی زیبا با گنبدی کاشیکاری شده دارد که اطراف آن را باغ و بوستان فراگرفته است و بر در اصلی مرقد ابیاتی به عربی نوشته شده که به مقام و منزلت حر اشاره می ‏کند.

حر اولین کسی بود که راه را بر امام حسین (ع) بست و از ورود او به کوفه یا بازگشتش به مدینه جلوگیری کرد. حر برغم اینکه برای رویارویی با امام آمده بود، رفتارش خالی از ادب نبود و هنگامی که دید عمر بن سعد برای جنگ با امام حسین (ع) مصمم است، به کاروان حسینی ملحق شد، توبه کرد و در سپاه امام جنگید تا به شهادت رسید.
نظر شما