کیخا در گفت و گو با برنا:

حیات‌وحش کشور را عوامل زیادی تهدید می‌کند

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۱۷:۱۴:۵۵
کد خبر: ۲۷۲۲۱۳
حیات‌وحش کشور را عوامل زیادی تهدید می‌کند
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:عوامل زیادی حیات وحش کشور را تهدید می کند.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:«عوامل زیادی حیات وحش کشور را تهدید می کند. عواملی چون تخریب زیستگاه، تجاوز به زیستگاه های حیات وحش، جاده سازی ها، انتقال خطوط آب برق و گاز و فشاری که از سوی برنامه های توسعه ای به زیستگاه های حیات وحش وارد شده، تاثیر زیادی بر کاهش جمعیت حیات وحش داشته است.»

احمدعلی کیخا در گفت و گو با خبرنگار برنا گفت: «در حیات وحش کشور حدود 1140 گونه جانوری و حدود هشت هزار گونه گیاهی تا کنون مورد شناسایی قرار گرفته است که البته باید تعداد بیشتری گونه جانوری و گیاهی در کشور داشته باشیم بنابراین لازم است اقدامات شناسایی بیشتری صورت گیرد. به عنوان مثال گونه‌ای مار در سیستان و بلوچستان توسط همکاران در سازمان محیط زیست کشف شده و برای اولین بار این گونه به دنیا معرفی شده است. »

او ادامه داد: «در بعضی از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به طور متوسط اتفاقات مثبتی افتاده است که در رشد جمعیتی حیات وحش تاثیر داشته است و این اقدامات ناشی از مدیریت صحیح مناطق حفاظت شده است. از طرفی بستر اجتماعی اطراف منطقه نیز بستر مناسبی بوده و مردمی که در حواشی مناطق حفاظت شده زندگی می کنند علاقمند به محیط زیست و حیات وحش هستند .به همین دلیل آن مناطق را حفظ می کنند.»

کیخا تصریح کرد: «متاسفانه در بیشتر مناطق حفاظت شده شرایط این بستر اجتماعی فراهم نیست و این امر باعث کاهش جمعیت حیات وحش در کشور شده است. »

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه با ابزارهای دولتی نمی توان مناطق حفاظت شده را حفظ کرد، اظهار داشت: «مدل حفاظتی که در طول سال های گذشته از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و دولت برای حفاظت از زیستگاه های حیات وحش اعمال شده است نتوانسته به شکل بهینه امر حفاظت را انجام دهد. »

کیخا خاطر نشان کرد: «برای حفاظت از زیستگاه های حیات وحش باید مردم را مشارکت دهیم و رویکردهای مدیریتی را نیز اصلاح کنیم. انجام فعالیت های طبیعت گردی، توسعه غرق های اختصاصی و اجرای طرح های حفاظت مشارکتی با همکاری بخش خصوصی و مردم که در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست است باید انجام شود. »
 
 
 


 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز