داروی قاچاق به بیمارستان‌های دولتی وارد نمی‌شود

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۰۹:۵۸:۲۶
کد خبر: ۲۷۲۳۰۱
داروی قاچاق به بیمارستان‌های دولتی وارد نمی‌شود
رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت:داروی قاچاق به بیمارستانهای دولتی را مسدود کرده است.

به گزارش گروه جوان و جامعه برنا، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص موضوع جلوگیری از قاچاق دارو گفت: ما کشوری پهناور هستیم و همسایگان ما کنترل موثری بر داخل کشور خود ندارند و بر اساس مطالعات صورت گرفته در برخی مناطق مثل همسایگان ما مناطقی شناسایی شدند که ترانزیت قاچاق می تواند از آن مناطق صورت گیرد.


به گزارش گروه جوان و جامعه برنا،دکتر دیناورند گفت: بستن مرزها کار راحتی نیست و از سوی دیگر در حوزه دارو، مواد آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی قاچاق علاوه بر اقتصاد کشور به سلامت و جان مردم هم آسیب می رساند.

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به ایجاد سامانه کد رهگیری داروها، تجهیزات پزشکی و لوازم بهداشتی و آرایشی و همچنین مواد غذایی گفت: این سامانه در یک ماه اخیر فعال شده است.

وی افزود: با فعالیت این سامانه استفاده از داروها و تجهیزات و لوازم در همه بیمارستانهای دولتی و خصوصی کنترل و نظارت خواهد شد و شهروندان می توانند از طریق تلفن همراه و با پیامک کد رهگیری نصب شده بر روی این محصولات، از اصالت آنها مطمئن شوند.

دکتر دیناورند گفت: در حال حاضر نرم افزار این سامانه برای تلفن همراه دارای سیستم اندروید بر روی سایت سازمان غذا و دارو قابل دانلود است. .

وی افزود : از سال آینده در سطح عرضه، فضا را برای داروهای قاچاق و همچنین تقلبی و تجهیزات پزشکی غیر استاندارد خواهیم بست و اجازه نمی دهیم عده ای با سلامت و بهداشت مردم تجارت و آن را تهدید کنند .

وی درباره داروهای چشمی که اخیراً به برخی بیماران تزریق شده و سلامت آنها را تهدید کرده است گفت : همه این داروها از مراکز غیر مجاز تهیه شده که البته با موارد تخلف برخورد می کنیم و وزیر بهداشت هم تاکید کرده است فرآیند درمان این بیماران در مراکز دولتی پیگیری شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سه مرکز، این داروها را استفاده کرده اند .

وی افزود : برخی داروهایی که شرکت های مطرح دنیا تولید می کنند به صورت تقلبی تولید یا وارد می شود چون سود آوری زیادی برای قاچاقچیان دارد اما ما با هر تخلفی برخورد می کنیم و خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت ورود هر گونه کالا و داروی قاچاق به بیمارستانهای دولتی مسدود شده است و این کار سال آینده در بیمارستانهای خصوصی هم انجام خواهد شد و عرصه را برای استفاده از داروهای قاچاق تنگ تر خواهیم کرد .

وی افزود : داروهایی که در داخل تولید می شود به هیچ وجه تقلبی نیست البته ممکن است در بازارهای هدف به صورت قاچاق تولید و عرضه شود .

دیناروند گفت : انگیزه قاچاق دارو فقط محدودیت واردات نیست بلکه حتی در مواردی که محدودیت نداریم مانند داروهای ژنریک هم این قاچاق دیده می شود و باید در شبکه توزیع این موارد را کنترل کنیم .

رئیس سازمان غذا و دارو افزود : باید شبکه توزیع دارو، مسئولیت تامین نیاز مراکز درمانی و بهداشتی را به طور کامل انجام دهد و امیدواریم نهادهای مسئول بر محصولاتی نیز که در ماهواره ها تبلیغ می شود نظارت کنند چرا که اکثر این محصولات برای سلامتی مضر و گاهی عوارض جبران ناپذیر به دنبال دارد.

نظر شما