جزییات دو سامانه‌ کشوری اهدای عضو و کارت اهداء عضو تشریح شد

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۱۷:۰۶:۴۷
کد خبر: ۲۷۲۴۷۶
رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص، جزییات دو سامانه کشوری اهدای عضو و کارت اهدای عضو که امروز افتتاح شد را تشریح کرد.

به گزارش گروه جوان و جامعه برنا، دکتر کتایون نجفی زاده درخصوص راه اندازی سامانه کشوری اهدای عضو گفت: تاکنون اطلاعات کامل و جامعی درخصوص تعداد بیماران مشکوک به مرگ مغزی در کشور نداشتیم.

وی گفت: این که چند درصد از بیماران مشکوک به مرگ مغزی، مرگ مغزی می‌شوند و چند درصد از رضایت‌گیری از خانواده‌های مرگ مغزی موفق بوده است؟

همچنین اطلاعات کاملی در مورد این که چه تعداد از بیماران مرگ مغزی تپش قلبشان تا زمان اهدای عضو ادامه می یابد و یا این که قلبشان از حرکت می ایستد، نداشتیم.

وی افزود: به منظور ثبت کشوری اطلاعات بیماران مشکوک به مرگ مغزی سامانه جامعی به نام سامانه کشوری اهدای عضو راه اندازی شده است که تمام واحدهای فراهم آوری اعضای پیوند دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موظف خواهند بود اطلاعات تمام موارد مرگ مغزی و حتی کمای عمیق و مشکوک به مرگ مغزی را در این سامانه ثبت کنند.

رئیس اداره پیوند بیماریهای خاص وزارت بهداشت یادآور شد: تعداد واحدهای فراهم آوری اعضای پیوند قبلاً 16 مورد بوده است و با اجرای طرح مدل ایرانی شبکه فراهم آوری و پیوند اعضا از مهرماه امسال، تعداد واحدهای فراهم آوری اعضا به 53 واحد رسیده است.

دکتر نجفی زاده گفت: این واحدها موظف هستند علاوه بر ثبت موارد مشکوک به مرگ مغزی، پیگیری‌ها را نیز ثبت کنند و در این صورت می‌توانیم مطمئن شویم که موارد مرگ مغزی به خوبی شناسایی شده است.

دکتر نجفی زاده در مورد راه اندازی سامانه کشوری کارت اهدای عضو به نشانی www.ehda.center نیز گفت: تا به حال کارت اهدای عضو به صورت دستی در واحد فراهم آوری و یا مراکزی مانند بنیاد بیماری های خاص به افراد داده می شد و یا به صورت اینترنتی صادر می شد که اشخاص اطلاعاتشان را وارد نموده و کارت اهدای عضو برای آنها ارسال می‌شد که این روش مشکلاتی از جمله ضرورت مراجعه حضوری شخص به مراکز و یا دیر رسیدن و یا هرگز نرسیدن کارت اهدای عضو را به همراه داشت.

دکتر نجفی زاده افزود: برای دسترسی به اطلاعات کسانی که داوطلب اهدای عضو در موارد بروز حادثه و مرگ مغزی هستند، سامانه‌ای طراحی شده است که در آن افراد از همه جای کشور و حتی خارج از کشور اطلاعاتشان را وارد می‌کنند و همان جا پرینت کارت خود را دریافت می‌کنند.

وی افزود: در این صورت بیمارستان‌ها در موارد انتقال مصدومین حوادث که منجر به مرگ مغزی می شوند، می توانند دارا بودن یا نبودن کارت اهدای عضو فرد مرگ مغزی شده را استعلام نمایند.

رئیس اداره بیماریهای خاص و پیوند وزارت بهداشت در ادامه با بیان این که سالانه 5 تا 8 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند، گفت: طبق اعلام آمارهای جهانی باید 50 درصد از تعداد مرگ مغزی‌ها منجر به اهدای عضو شود که متاسفانه در سال 92 از 2500 مورد مرگ مغزی فقط 665 نفر اهدای عضو کرده‌اند.

وی علت کم بودن اهدای عضو را نبودن واحدهای فراهم آوری اعضا در تمام مناطق کشور در طی سال‌های گذشته عنوان کرد و گفت: با طراحی مدل ایرانی شبکه فراهم آوری پیوند اعضا، سازوکار و کار شناسایی در رسیدگی به موارد مرگ مغزی در سراسر کشور ایجاد شده است و تعداد این واحدها از 16 واحد به 53 واحد افزایش یافته است و با راه اندازی سامانه کشوری اهدای عضو همه واحدهای فراهم آوری اعضا پیوند موظفند موارد مرگ مغزی را شناسایی و پیگیری نمایند.

وی گفت:ما آرزو داریم که با تمهیدات انجام شده موارد مرگ مغزی در کشور کمتر شود ولی اگر فردی دچار مرگ مغزی شد اعضایش را با خود به زیر خاک نبرد.

دکتر نجفی زاده یادآور شد در مدل ایرانی شبکه فراهم آوری پیوند اعضا تدابیری اتخاذ شده است که دانشگاه‌هایی که واحد فراهم آوری اعضا سعی نمایند در همان دانشگاه امکانات پیوند کلیه را نیز راه‌اندازی کنند و کلیه های موارد مرگ مغزی در همان مکان و به همشهریان خود داده شود که این برنامه یک برنامه سه ساله است که در این خصوص در فاز اول 8 دانشگاه از مهرماه تاکنون که واحد فراهم آوریشان فعال شده است، مرکز پیوند کلیه اشان را در همان جا افتتاح کرده و شروع به کار کرده و یا در حال راه اندازی هستند.

دکتر نجفی زاده افزود: در مورد پیوندهای دیگر مانند پیوند کبد، ریه و قلب نیز که نیاز به سازو کاری پیچیده‌تر دارند 9 قطب در کشور به غیر از تهران در نظر گرفته شده است.

وی علت این اقدام را ایجاد عدالت و مساوات در برخورداری همه مردم از پیوند اعضا عنوان کرد و گفت: در این صورت دیگر بیماران در نقاط دورافتاده کشور مجبور نیستند به تهران یا سایر شهرهای بزرگ مراجعه کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز