دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو؛

مردم باید نتیجه سوادآموزی را در درآمدهایشان ببینند

۱۳۹۳/۱۲/۱۹ - ۱۳:۲۴:۲۰
کد خبر: ۲۷۲۵۲۶
مردم باید نتیجه سوادآموزی را در درآمدهایشان ببینند
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو گفت: کسی که سواد پیدا می کند باید نتیجه سوادآموزی را در درآمد و شغل پیدا کردن ببیند.

به گزارش خبرنگار آموزش برنا، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در نشست تخصصی سوادآموزی مشارکت محور در پرتو اراده ملی و حمایت دولتی گفت: اضلاع مختلف این شبکه باید به گونه ای با هم متحد باشند که در هر بخشی رشد داریم، در بخش های دیگر نشان داده شود. کسی که سواد پیدا می کند باید نتیجه سوادآموزی را در درآمد و شغل پیدا کردن ببیند. پس نیازمند یک ساختار شبکه ای هستیم تا برای سوادآموزی افزایش تقاضا داشته باشیم.

سعیدآبادی با بیان اینکه با توجه به گزارش جهانی که سازمان یونسکو تهیه کرده دو آمار از نرخ بی سوادی داریم، عنوان کرد: نرخ بی سوادی بزرگسالان در سال 1990، 24درصد کاهش پیدا کرده است؛ در سال 2000 با 18درصد کاهش آمار نرخ بی سوادی بزرگسالان روبرو بوده ایم و در سال 2011، 16درصد کاهش داشته ایم. تعداد بزرگسالان بی سواد 774 میلیون نفر است.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: منطقه صحرای آفریقا به همراه غرب و جنوب آسیا که ایران را هم شامل می شود سه چهارم جمعیت بی سواد جهان را تشکیل می دهد و دو سوم از آن ها زنان هستند.

سعیدآبادی با بیان اینکه ده کشور از جهان هفتاد و دو درصد از جمعیت بی سواد بزرگسالان را تشکیل می دهند، گفت: نام این کشورها به این شرح است. هند، چین، پاکستان، بنگلادش، نیجریه، اتیوپی، مصر، برزیل، اندونزی و جمهوری کنگو.

سعیدآبادی همچنین در ارتباط با احتمال دستیابی کشورها به هدف سوادآموزی بزرگسالان که برای آن تا سال 2015، 95درصد هدف تعیین شده بود، عنوان کرد: 58 کشور یا به این هدف دست یافته اند یا نزدیک هستند. از دید یونسکو 37 کشور از این هدف 95درصدی دور هستند که برخی از آن ها رشد ضعیف داشته اند و برخی قوی. ایران، مالزی، مکزیک و عربستان جزو آن دسته هستند که با رشد قوی برای رسیدن به این هدف 95درصدی در سال 2015 در حرکت هستند.

سعید آبادی در ادامه سخنان خود در این نشست گفت: هیچ چیز موثرتر از این نیست که در امور مختلف پایش مداوم داشته باشیم. مثلا در رشد جمعیت یا مشکلات اقتصادی و همچنین بی سوادی و کم سوادی پایش و اطلاعات دقیق و مستند مهم ترین کار است که تا کنون هم انجام شده است اما باید سعی کنیم با دقت بیشتری انجام شود.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو عنوان کرد: سواد مرکز توسعه پایدار است اگر توسعه پایدار سه ضلع دارد که شامل توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی- اجتماعی و پایداری زیست محیطی می شود، قطعا سواد مهم ترین محور و مرکز این مثلث خواهد بود.

سعید آبادی اظهار کرد: موضوع سواد موضوعی بین بخشی است؛ باید به این باور برسیم که پیشرفت در این حوزه نیازمند کار بین بخشی و حتی همکاری بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد است.

وی در پایان سخنان خود از تشکیل اجلاس جهانی آموزش توسط یونسکو در ماه می و در کره جنوبی خبر داد و گفت: دستور کار بعد از سال 2015 در حوزه آموزش در این اجلاس تدوین خواهد شد و ایران نیز حتما باید حضور پیدا کند تا در شکل بندی دستور کار آموزش در سال 2015 نقش موثری را ایفا کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز