اجرای پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی نیازمند همکاری دستگاه های تاثیر گذار است

۱۳۹۳/۱۲/۲۴ - ۱۰:۳۰:۱۵
کد خبر: ۲۷۲۷۳۸
اجرای پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی نیازمند همکاری دستگاه های تاثیر گذار است
هماهنگ کننده ملی پروژه ایمنی زیستی گفت:اجرای پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی نیازمند همکاری دستگاه های تاثیر گذار است.

به گزارش گروه جوان و جامعه برنا، سومین کارگروه کمیته هماهنگی پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی با حضور نمایندگان ارشد وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست، دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی و سازمان های مردم نهاد در که در معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، برگزار شد.

داود حیات غیب هماهنگ کننده ملی پروژه ایمنی زیستی در تشریح نتایج کارگروه کمیته هماهنگی پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی گفت: این جلسه برای ایجاد توافق بیشتر بین دستگاه ها و ذینفعان پروژه تشکیل شد به طوری که با همکاری همه جانبه دستگاه های ذیربط، سیاست های ایمنی زیستی و برنامه های عملیاتی و سایر موارد از جمله معرفی کارشناسان و مشاور همکار پروژه مشخص شد.

وی افزود: با پیگیری مجدانه مسئولان پروژه و دبیرخانه آن و با ایجاد جو مثبت اعتماد سازی با هماهنگ کننده بین المللی پروژه و تهیه و ارائه گزارش های دوره ای و گزارش های مالی، و همچنین همکاری دفتر عمران سازمان ملل در کشور،کلیه بودجه پروژه به سال جدید میلادی منتقل شد و بر اساس برنامه های ارائه شده، در حال حاضر موفق به دریافت تخصیص بودجه، 50 در صد آن از UNEP-GEF شد.

حیات غیب تاکید کرد: با توجه به این تخصیص، پروژه وارد مرحله اجرایی خود شده، لذا حضور و توافق نهایی با دستگاه ها و ذینفعان پروژه بسیار ضروری بود.

هماهنگ کننده ملی پروژه ایمنی زیستی در ادامه به بسته پیشنهادی حاوی چگونگی همکاری ذینفعان با پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی و بودجه پیش بینی شده که در هر مرحله در نظر گرفته شده بود، اشاره کرد، گفت: در این بسته پیشنهادی کارشناسان و مشاوران دستگاه های اجرایی از یک سو در تدوین و تهیه 12 دستورالعمل پروژه شرکت دارند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر کارگاه های آموزشی در زمینه های مختلف از آن جمله بسته بندی و برچسب گذاری محصولات و فرآورده های دستکاری شده ژنتیکی، مدیریت و ارزیابی مخاطرات احتمالی ،..... و اطلاع رسانی برای گروه های تخصصی و عموم مردم نقش خواهند داشت و این ذینفعان همچنین با چاپ کتاب به نشر اطلاعات بیشتر برای جامعه کمک می کنند.

حیات غیب افزود: در پایان نمایندگان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان مردم نهاد و دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی برای همکاری با پروژه اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان اینکه این پروژه در یک فاز مدیریتی و 5 فاز عملیاتی است ، اظهار داشت: فاز های این پروژه شامل تصویب رسمی سیاست ایمنی زیستی ، ایجاد چهارچوب اجرایی کامل عملی و پاسخگو در راستای پروتکل ایمنی‌زیستی کارتاهنا و مرتبط با مقررات ملی موجود در ایران، ایجاد یک ساختار سازمانی ، رسیدگی به در‌خواست ها، ارزیابی خطرات و وظایف اداری در ایران، توسعه یک سیستم کارآمد ملی به منظور نظارت بلند مدت و گزارش نحوه رهاسازی موجودات دستکاری شده ژنتیکی در ایران به منظور آگاهی، مشارکت و اطلاع رسانی عمومی در راستای اهداف پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در ایران است.

حیات غیب با تاکید بر اینکه ایجاد شرایط مناسب برای استفاده ایمن از محصولات و فرآورده های دستکاری شده ژنتیکی نیازمند همکاری دستگاه های تاثیر گذار همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان های مردم نهاد و نیز مراکز علمی و تحقیقاتی کشور است، افزود: این پروژه تمام توان خویش را جهت همسویی، هم گرایی و دانش افزایی با مراکز علمی و تحقیقاتی کشور بکار خواهد بست. 

این کارگروه با مدیریت هماهنگ کننده ملی پروژه ، رئیس کارگروه تخصصی ایمنی زیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ومعاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، رئیس کارگروه تخصصی ایمنی زیستی وزارت جهاد‏کشاورزی و معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحقیقات، نماینده معاونت محیط زیست طبیعی، دبیر کارگروه تخصصی ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرکل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی، دبیر شورا و رئیس دبیرخانه شورای ایمنی زیستی، دبیر کارگروه تخصصی ایمنی زیستی وزارت جهاد‏کشاورزی و مدیرکل دفتر پژوهش محیط زیست و توسعه پایدار کشاورزی، دبیرکارگروه تخصصی ایمنی زیستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیرعامل موسسه توسعه پایدار و سازمان مردم نهاد سنستا و ، دستیار فنی- اجرایی پروژه برگزار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز