رکورد نوسازی خودروهای فرسوده شکسته شد

۱۳۹۳/۱۲/۲۴ - ۱۱:۱۶:۳۹
کد خبر: ۲۷۲۷۵۳
رکورد نوسازی خودروهای فرسوده شکسته شد
رئیس ستاد مدیریت حمل‌ ونقل و سوخت از ثبت رکورد نوسازی ۳۱۱ هزار خودرو فرسوده در امسال خبر داد.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ ونقل و سوخت از ثبت رکورد نوسازی ۳۱۱ هزار خودرو فرسوده در امسال خبر داد و با اشاره به نوسازی مجموعا یک میلیون و ۶۲۱ هزار خودرو فرسوده طی سال های اخیر، پیش‌بینی کرد تا پایان سال میزان اسقاط خودروهای فرسوده به ۳۵۰ هزار دستگاه برسد.

به گزارش گروه جوان و جامعه برنا، علیرضا فیض‌بخش رئیس ستاد مدیریت حمل‌ ونقل در مراسم جشن رکورد خروج خودروهای فرسوده که پیش از ظهر امروز با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس سازمان حافظت محیط زیست در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: با اصلاح رویه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده طی سال جاری، دو هفته قبل موفق شدیم از مرز نوسازی 300 هزار خودرو فرسوده عبور کنیم و با این رویه پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال حدود 350 هزار خودروی سواری فرسوده، نوسازی شود.

وی با بیان اینکه 95 درصد خودروهای فرسوده کاربراتوری هستند، به مضرات این نوع خودروها اشاره کرد و افزود: مصرف سوخت و آلایندگی این خودروها حداقل دو برابر خودروهای استاندارد است و با یک جمع بندی اقتصادی ساده، نتیجه می گیریم خروج این خودروها منجر به کاهش سالانه حدود 400 میلیون لیتر سوخت مصرفی کشور می شود.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با بیان این‌که آلایندگی خودروهای کاربراتوری 22 برابر خودروهای یورو 2 و 50 برابر خودروهای یورو 4 است، و با توجه به تولیدات خودرو سازان داخلی و واردات خودرو که بیشتر آنها با استانداردهای یورو 4 است، 200 هزار خودرو فرسوده معادل 10 میلیون خودرو یورو 4 برای شهرها تولید آلایندگی می کند.

فیض بخش اظهار کرد: خوشبختانه با همکاری مناسب نیروی انتظامی، راهور ناجا، وارد کنندگان خودرو و مراکز اسقاط، تا پایان آذرماه امسال، میزان اسقاط خودرو‌های فرسوده به بیش از 5 برابر مدت مشابه آن در سال گذشته رسیده است.

وی گفت: علاوه بر تاثیرات منفی خودروهای فرسوده بر کیفیت هوا و مصرف سوخت کشور، بر اساس کار کارشناسی انجام شده، نوسازی خودروهای فرسوده منجر به کاهش حدود 11.5 درصدی تصادفات شده است زیرا 45 درصد تصادفات مربوط به وانت و تاکسی‌هایی هستند که در محدوده اسقاط قرار دارند.

وی با اشاره به تفاوت فرآیند خروج خودرو‌های فرسوده در سال جاری اظهار داشت:‌ با اجرای مصوبه قانونی سال 1388 که به دلایل مختلف به اجرا نرسیده بود، واردکنندگان خودرو در تعامل با مراکز اسقاط ، مصوبات مربوطه را عملیاتی نمودند و با توجه به جدول پیش بینی شده و در نظر گرفتن میزان مصرف بنزین خودری وارداتی، موظف به اسقاط خودروهای فرسوده شدند و این روند با نظارت عالیه ستاد و همکاری مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در سراسر کشور در حال اجرا است.

فیض بخش به برون سپاری این طرح و اجرای قانون اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته مبالغی از وارد کنندگان بابت خروج خودروهای فرسوده دریافت می‌گردید اما اسقاط به دلایل مختلف محقق نمی‌شد اما با تدبیر ستاد، اسقاط و از رده خارج کردن خودروها به وارد کنندگان و مراکز اسقاط سپرده شد و ستاد نقش نظارتی و سیاست‌گذاری خود را ایفا می نماید و این روش با عرضه و تقاضا بازار نیز هماهنگ است‌.

وی عدم تخصیص بودجه و منابع مالی را از دیگر محاسن این طرح اعلام کرد و افزود: در سال 93 منابعی بابت خروج خودرو‌های فرسوده در نظر گرفته نشده است و این کار اقدامی قابل توجه و کم نظیر در روند خروج خودرو‌های فرسوده است.

وی با اشاره به رکورد اسقاط خودروهای فرسوده در سال 93 گفت: در سال های گذشته بیشترین رقم اسقاط در یک سال 250 هزار دستگاه و کمترین آن 72 هزار دستگاه بوده که پیش بینی ما تا پایان سال فراتر از 250 هزار دستگاه است و این می تواند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوای کلان شهرها و فرآیند از رده خارج کردن خودرو‌ها داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز